Dempen ongedaan maken Demp gebruiker

marc

marc

op December 18, 2019

Discussie titel: wijziging bestemming

heren,

Dank voor jullie enthousiaste opmerkingen.

Bob: er wordt niet in het reglement van het artikel afgeweken. Het gepubliceerde art 119 (door Paul) is het juiste artikel. 

De 2 leden spreken zich inderdaad volledig tegen, zodoende mijn vraag op dit forum.

Nu mijn opmerkingen:

In het splitsingsreglement wordt verwezen naar Lid 2 van art. 119. Waarom halen jullie de rest van het artikel erbij?? De rest gaat over veranderingen. Het wijzigen van de bestemming is echter ook een verandering.

Paul: Het eerste artikel waarnaar je verwijst gaat over het wijzigen van het gebruik binnen de huidige bestemming. Mijn inziens moet er een onderscheid gemaakt worden tussen een gebruik en de bestemming. Het gebruik volgt mede uit de bestemming. Binnen de huidige bestemming wil ik ook niet het gebruik veranderen. Ik wil juist de bestemming veranderen en hierdoor wijzigt ook het gebruik. Lid 4 vertelt mij wat ik moet doen bij het wijzigen van de bestemming. Het staat er letterlijk. Dat zou ik met een melding af moeten kunnen doen.

Paul: In een publicatie op deze website van 20 juli 2019 (bij vve praat) verwijs je naar lid 2 en zeg je "Het lijkt dat dat van toepassing is" Waarom verwijs je in mijn geval naar het eerste artikel (via ALV regelen) en bij de publicatie van 20 juli 2019 vind je lid 2 van toepassing. (gewoon een melding)

Mijn dank is groot voor jullie reaktie.

marc

marc

op December 17, 2019

Discussie titel: wijziging bestemming

Beste leden.

Op de begane grond van een hoogbouw zijn praktijkruimtes gevestigd. Hier wil ik wonen van gaan maken.

Het splitsingsreglement zegt in lid 2: De eigenaar en gebruiker van het appartementsrecht met index 200 (zijn wij) is verplicht het prive gedeelte te gebruiken als bedrijfsruimte ten dienste van het publiek. Een gebruik dat afwijkt van deze bestemming is slechts geoorloofd met toestemming van de vergadering. 

In lid 4 staat: In geval van wijziging van de bestemming van een prive-gedeelte is art. 875L lid 2 van toepassing van het BW.

875L is omgezet naar artikel 5:119.  Lid 2 zegt: Hij is verplicht de vereniging van eigenaars onverwijld van een verandering kennis te geven...

Bij de gemeente is 'wonen' toegestaan. Dit zou echter niet leidend zijn voor de vve. Hetgeen juist is.

VRAAG:

De administrateur zegt dat de vergadering toestemming dient te verlenen om de bestemming te wijzigen. Hij ziet liever geen 'wonen' op de begane grond. Ik denk dat een melding voldoende is. Aangezien dit tot een gerechtelijke procedure kan gaan leiden zou ik het prettig vinden als degene die reageert ook echt kennis van zaken heeft.

Mijn dank is groot.