Dempen ongedaan maken Demp gebruiker

Theo Wassenaar

Theo Wassenaar

op August 20, 2021

Discussie titel: aanwezigheid bij een vergadering

Hallo,

onze voorzitter heeft een ALV uitgeschreven. Hij legt daarbij een beperking op. In verband met de COVID-19 toestanden heeft de zaalverhuurder heeft een maximum aantal personen van 30 die toegang mogen krijgen, echter onze VvE heeft 24 appartementen met 37 eigenaren. Het rekensommetje maakt duidelijk dat er appartementen zijn waar 2 personen het recht hebben te mogen wonen. Kan van een appartement waar twee personen het recht hebben (beiden hebben de koopakte/appartementsrecht ondertekend en zijn in gemeenschap van goederen getrouwd) één van de twee geweigerd worden op de ALV?

Theo

Theo Wassenaar

Theo Wassenaar

op May 17, 2021

Discussie titel: waar is een VvE verantwoordelijk voor?

Beste forumleden,

Er is een steeds terugkerende vraag die bij onze VvE komt, namelijk:

wat valt onder de verantwoordelijkheid van de VvE en wat is voor de eigenaar. Laat ik dit verduidelijken met een voorbeeld.

kozijnen; deze hebben een buitenkant en een binnenkant. de buitenkant is helder. alles wat daaraan moet gebeuren is voor rekening van de VvE. Sinds jare worden de ramen vanaf de buitenkant geplaatst en vindt de afdichting plaats d.m.v. kit. De kit dient elke 5-7 jaar gecontroleerd te worden. Aan de binnenkant zit ook kit. wie is daar nu verantwoordelijk voor; de eigenaar of de VvE. Hetzelfde geldt dan ook voor het schilderwerk.

op de site van Van Rijsenbeek staat een artikel, maar die biedt nog niet veel soulaas (zie bijlage).

Theo

Bijlage 1 

Theo Wassenaar

Theo Wassenaar

op February 15, 2021

Discussie titel: nieuw huishoudelijk reglement

Paul zei:

nee, splitsingsakte EN modelreglement welk voor jullie geld blijft van kracht....

Paul,

thnx, ik weet genoeg.

Theo

Theo Wassenaar

Theo Wassenaar

op February 14, 2021

Discussie titel: nieuw huishoudelijk reglement

Beste medeforumleden,

onze VvE is bezig met het vernieuwen van het Huishoudelijk Reglement (HR). De huidige is van 1998 en die verwijst naar het Model Reglement bij Splitsing in appartementsrecht van 1983. Inmiddels zijn er al een aantal nieuwere versies.

Weet iemand of wij in onze nieuwe HR kunnen verwijzen naar de laatste versie van 2017?

Theo

Theo Wassenaar

Theo Wassenaar

op October 9, 2020

Discussie titel: taakomschrijving interim bestuurder

Ruud zei:

Betaald de VVE ook nog voor een externe VVE beheerder?

Volgens mij heeft de VVE hele andere problemen dan het vinden van een dure externe bestuurder. Het maakt ook niet zo veel uit wat in het verleden fout ging. Het is prioriteiten stellen eerst en daarin moet iedereen betrokken worden. Geen schuldigen aanwijzen, maar stemmen :0 

Maar ik begrijp dat een aantal van de eigenaren over de zeik is dat ze opgedrongen wordt 600 euro per jaar meer te gaan betalen voor dakproject en ook 200 per jaar voor externe bestuurder. Ook al zijn in het verleden wellicht onterecht mjop's afgeketst. Destijds had er meer moeten gebeuren om het er doorheen te krijgen. Laatste vijf jaar als voorzitter heb ik nog altijd wel extra vergaderingen moeten organiseren om zaken te regelen.  

Als VvE hebben wij een administratief beheerder die voor ons voornamelijk de financien regeld. hij doet dit voor een vast bedrag/jaar. Ik ben het met je eens dat er en heel ander probleem ten grondslag ligt. Maar wat er aan ten grondslag ligt heb ik geen idee van. ik denk dat mediation beter op zijn plek is. Als iedereen daar open voor staat komt mogelijk de waarheid boven tafel. 

Ik zit echter zelf nog in een fase van enorme boosheid en het lijkt mij nu niet het juiste moment om dit voor te stellen (ik ga het wel doen)

De grap is dat er maar vier eigenaren zijn die boos zijn geworden over een mogelijke verhoging. De rest begreep onze uitleg maar zijn niet in verweer gekomen. het leuke is, dat wij vier opties hebben gepresenteerd.Elke optie had voor en nadelen. Helaas is het niet tot mondeling toelichten gekomen. omdat wij in maart 2021 onze plaanen wilde gaan presenteren en dan definief wilde laten worden (en 2022 alls uitvoeren) hadden wij al bedacht dat wij de leden gingen informeren via een nieuwsbrief om zo al de bekende zaadjes te planten. het idee was om zodra het mogelijk was bijzondere ledenvergaderingen te gaan organiseren om alle leden "mee te krijgen". Hiervoor hadden wij al een partij gevonden die dit voor ons wilde doen (met een forse subsidie van de gemeente). helaas wij zijn niet zover gekomen.

ik wacht het wel af en ja, de komende ALV over de interim bestuurder zal wel een leuke worden.

Fijn weekend,

Theo

Theo Wassenaar

Theo Wassenaar

op October 9, 2020

Ruud zei:

Beste Theo,

Het is eigenlijk wel een interessante, maar vooral niet wenselijke, zaak.

Ik begrijp niet hoe het zo ver heeft kunnen komen. Hoeveel appartementsrechten zijn er in je VVE en heeft de VVE een beheerder, los van de kwalitiet hiervan? Er is op een ledenvergadering complete desinteresse met beperkte opkomst en weinig initiatieven? Of zijn er (hopelijk) ook wel enthousiaste-lingen. 

Een externe interim bestuurder - hoe wenst iedereen dit in te regelen qua bevoegdheden? Het lijkt me dat een externe geen emotionele binding heeft en zeker niet op vrijwillige basis gaat dienen.  

Was er een bijzondere gebeurtenis onder eigenaren voorheen waardoor vertrouwen is geschaadt?

Hoi Ruud,

zie mijn reactie naar Paul,

Groet Theo

Theo Wassenaar

Theo Wassenaar

op October 9, 2020

Ruud zei:

Beste Theo,

Het is eigenlijk wel een interessante, maar vooral niet wenselijke, zaak.

Ik begrijp niet hoe het zo ver heeft kunnen komen. Hoeveel appartementsrechten zijn er in je VVE en heeft de VVE een beheerder, los van de kwalitiet hiervan? Er is op een ledenvergadering complete desinteresse met beperkte opkomst en weinig initiatieven? Of zijn er (hopelijk) ook wel enthousiaste-lingen. 

Een externe interim bestuurder - hoe wenst iedereen dit in te regelen qua bevoegdheden? Het lijkt me dat een externe geen emotionele binding heeft en zeker niet op vrijwillige basis gaat dienen.  

Was er een bijzondere gebeurtenis onder eigenaren voorheen waardoor vertrouwen is geschaadt?

Hoi Ruud,

zie mijn stukje aan Paul

Theo

Theo Wassenaar

Theo Wassenaar

op October 9, 2020

Paul zei:

Stem tegen, als 1 lid bij een schriftelijke stemming buiten de vergadering om tegen stemt word het voorstel geacht te zijn verworpen....

tegelijk laat de commissie weten welke eisen je hebt, wat mag de bestuurder kosten bijv....

waar moeten ie zich aan houden....

Paul,

ik heb gisteravond gereageerd op een bericht van de commissie (zie bijlage). 

laat ik het netjes houden (ik weet niet of er meer leden van onze VvE zijn die lid zijn van dit forum);

wij als bestuur (ik was voorzitter) zijn het afgelopen jaar bezig geweest met onderzoeken naar verduurzaming. dit omdat wij een dak hebben dat mogelijk vervangen moet gaan worden. Een deel van het dak heeft asbesthoudende leien. Je raad het al; er mag niet eerder aan het dak gewerkt voordat de leien gesaneerd zijn. om de kost te drukken hebben uitgezocht dat je met twee verduurzamingsmaatreglen een lekkere subsidie kan krijgen EN een duurzaamheidslening tegen een lage rente. dit plan zou inhouden dat de maandelijkse bijdrage met ongeveer €50/maand verhoogd zou moeten worden. Nu zijn er een viertal leden (en wij hebben 24 appartementsrechten) die vonden dat wij slecht communiceerde over dit onderwerp. Zij deden zelf een aantal aannemens en stelde nooit de vragen aan ons maar wel aan elkaar. kortom; de ellende was geboren. Deze vier hebben het hoogste woord gevoerd op de laatste ALV en hebben het voor elkaar gekregen dat het bestuur aftrad (wij hebben de eer onszelf gehouden). Tja en was er geen bestuur. de "schreeuwers" hebben ook niet de moed gehad om zelf de handschoen op te pakken en zelf een bestuur te vormen, nee dat moet de interim bestuurder gaan doen. 

Zij hebben als commissie nu hun eigen weg bewandeld en totaal geen overleg gehad met de rest van de leden. Hun opdracht was: "kom met een inventarisatie en een plan". In de notulen staat ook dat er gesproken is over het aanstellen van een interim, maar ik maak eruit op dat dit geen onderdeel is van de opdracht. de commissie wil nu een ALV gaan organiseren oméén mogelijke kandidaat voor te dragen. Een kandidaat die zij hebben uitgekozen.

Tja, dan hebben ze nu de fout gemaakt om niet na te denken en te realiseren dat in het laatste bestuur twee personen zaten met een ruime ervaring op het gebied van besturen en regels. het enige wat ons niet helemaal duidelijk was dus mij eerste vraag.

Ik kan je wel vertellen: het gaat niet leuk worden

Theo

Bijlage 1 

Theo Wassenaar

Theo Wassenaar

op October 8, 2020

Ruud zei:

Is dat niet logischer wijs bij het instellen van de commissie door de ledenvergadering al dicht getikt of dat wel of niet noodzakelijk is?

Hoi Ruud,

dat leek mij ook, maar is echter niet gebeurt. ik heb bij  Paul al een reactie gezet.

Bedankt voor jouw input

Theo

Theo Wassenaar

Theo Wassenaar

op October 8, 2020

Paul zei:

als jullie het goed hebben gedaan is er vanuit de vergadering bij de aanstelling van deze commissie al een "pakket van eisen" meegegeven aan de commissie....

vraag is dan ook, is dat gedaan????

Buiten dat om de eerste opmerking blijft staan....

Paul,

ik ben zo blij met deze opmerking. Nee, er is door de aanwezig leden niets beschreven of vastgesteld. Alleen dat de commissie met een voortsle komt voor een interim bestuurder. Er is niets gezegd over een taakomschrijving, deze is ook niet besproken.

De commissie komt nu (net een mail  ontvangen :)) met de voordracht van 1 (één) interim bestuurder. Zij maken de kezue en de leden kunnen alleen ja of nee zeggen.

bedankt voor jouw input

Theo