Dempen ongedaan maken Demp gebruiker

HLubbers

HLubbers

op August 2, 2021

Discussie titel: Geld "uitlenen" door VVE

Marcel2 zei:

Uiteiendelijk moet de VvE het zelf weten. Persoonlijk ben ik van mening dat een VvE zich niet met dit soort zaken moet bezighouden en dit ook niet onder de taak van een VvE valt. Er zijn mogelijkheden zat voor diegene die die €2000 niet hebben. Lening bij een bank, huren ketel, lenen bij vrienden/familie. Er is hier al diverse keren aangeven dat door het zuinigere verbruik vd ketel het uiteiendelijk allemaal niet veel duurder zal uitvallen dan dat ze nu kwijt zijn. Je zult hoogstwaarschijnlijk zien dat als het erop aan komt ze dit bedrag wel ergens vandaan krijgen. De makkelijkste weg is echter de VvE ..... Wat je je ook nog moet bedenken is dat als ze nu al geen €2000 hebben als eigenaar hoe je dan zeker weet dat ze de extra VvE afdracht dan wel kunnen betalen als de VvE ze het geld leent. 

Een andere manier om ze tegemoet te komen is misschien om het naar het volgend voorjaar/zomer te tillen zodat ze het van het vakantiegeld 2022 kunnen betalen en nu al kunnen gaan sparen van wat ze anders aan de VvE extra hadden moeten afdragen, mits de kanalen en ketels van de meeste appartenementen dit nog even volhouden natuurlijk.

Natuurlijk is het zo dat ze dit geld zelf terug gaan verdienen, maar probleem blijfrt dat nu gezegd wordt dat ze het geld niet hebben. Naar volgend voorjaar, zomer gaat echt niet gebeuren, want er zitten al diverse appartementen momenteel zonder CV. Ook in de afgelopen winter dus. Gelukkig is het wel goed geïsoleerd bij ons. Sommige ketels zijn meer dan 20 jaar oud en dus hoognodig aan vervanging toe. Project had eigenlijk vorig jaar december hebben moeten plaatsvinden, maar corona heeft ook hier voor vertraging gezorgd. Het gaat gelukkig om een zeer beperkt groepje en bij verkoop van het appartement blijft er echt wel voldoende over om een eventuele restschuld van een lening af te lossen. Onderhoud CV ketel zit bij ons in de servicekosten. Bij huurketels wordt dit deel van de servicekosten dan door die personen weer niet gebruikt.

We gaan het er in de bestuursvergadering over hebben. 

HLubbers

HLubbers

op July 31, 2021

Discussie titel: Rookgaskanalen vervangen mogelijk onwillende appartementeigenaar

Paul zei:

vergelijkbare zaak in de link, geef dus goed van te voren aan aan de eigenaar wat het plan is en hoe dit uitgevoerd gaat worden....

https://www.nederlandvve.nl/vve-nieuws/vve-lid-weigert-medewerking-aan-onderhoud-nu/

Hi Paul,

Bedankt voor deze reactie. Hier was ik naar op zoek (maar kon het zelf niet vinden).

Nogmaals ik hoop dat het allemaal los gaat lopen, maar dit soort jurisprudentie is altijd handig om bij de hand te hebben.

HLubbers

HLubbers

op July 30, 2021

Discussie titel: Rookgaskanalen vervangen mogelijk onwillende appartementeigenaar

Ik ben nu een beetje op de muziek aan het vooruitlopen maar het volgende is de situatie.

Zoals in een ander topic aangegeven: Medio september gaan bij ons de rookgaskanalen worden vervangen. (van VR naar HR) Nu staat er ook een appartement te koop levering vierde kwartaal 2021. Nu kan ik mij bedenken dat het voor de desbetreffende eigenaar helemaal niet vanzelfsprekend is om vlak voordat hij vertrekt nog even een nieuwe CV-ketel te plaatsen. We hebben inmiddels al een brief met de mogelijkheid om collectief een ketel te bestellen de deur uit gedaan en al veel reacties binnengehad. Van diegene die dus in het 4e kwartaal gaat vertrekken nog niet. Ik heb wel eens aangebeld, maar tot op heden niemand thuis getroffen.

Hoe kan de VVE hier mee om gaan. Personen wonen op de 1e etage en voor de vervanging van de rookgaskanalen is dus toegang noodzakelijk. 

Misschien valt het allemaal wel mee en zijn ze gewoon met vakantie, maar wij als VVE komen het liefst natuurlijk beslagen ten ijs.  

HLubbers

HLubbers

op July 30, 2021

Marcel2 zei:

Is er al globale berekening gemaakt op basis van het verbruik met een VR ketel ten opzichte van een moderne HR ketel? Waarschijnlijk zullen ze schrikken van hoe zuinig deze ketels zijn geworden. Op basis daarvan is huren een goede optie als ze het geld niet hebben en hoeft men niet zonder ketel te zitten. Indien ze dit wel doen is het een eigen bewuste keuze. De leden van de VvE moeten zich hier geen schuldgevoel over laten aanpraten. Indien men niet wilt huren dan kunnen ze bij familie/vrienden/werggever etc aankloppen voor een lening. Ook zou men bij de bank voor een stukje extra hypotheek kunnen aankloppen. Is dit al gedaan?

Een extra hypotheek voor € 2.000,00 is natuurlijk onzinnig. Ik zit zelf in het hypotheekvak en een verhoging is pas zinnig als het om minimaal € 20.000,00 gaat. Ik ga nog wel even navragen bij diegene of ze misschien een krediethypotheek hebben dan kan e.e.a. misschien onderhands geleend worden met weinig kosten al ben ik bang dat sommige geldverstrekkers dan wel weer een taxatierapport willen hebben. De VVE heeft voldoende geld in kas en betaald nu dus ook rente aan de bank, dan is het misschien een beter idee om een relatief klein bedrag aan appartementeigenaren uit te lenen en te verwerken in de servicekosten. Ik ben het trouwens wel eens dat een eigenaar altijd wel minimaal een bedrag vanb € 2.000 als reserve zou moeten hebben. Maar blijkbaar wordt ook in dit land geleefd van paycheck tot paycheck. 

HLubbers

HLubbers

op July 23, 2021

Paul zei:

ben nog eens aan het zoeken geweest maar een VvE mag gewoon geld wat in kas zit beleggen, of je dit nu doet in de vorm van een lening of in aandelen doet daarbij niet ter zake.

Uiteraard moeten de leden wel instemmen met deze activiteit....

geld lenen aan de leden mag dus maar zoals gezegd, maak een kontrakt op welk waterdicht is....

Dank voor de antwoorden. Begin september moeten de werkzaamheden een aanvang nemen. We gaan nog wel even brainstormen in het bestuur. Als de mensen het geld echt niet hebben wordt het toch wel lastig. Je moet dan dus de VR-ketel gaan ontkoppelen en vervolgens zeggen dat was het dan. Doet mij ook wel een beetje zuur aan. Project staat overigens al lange tijd op de rol (rookgaskanalen stammen nog uit het bouwjaar van het complex in 1985!!) Ik woon er zelf nu 3 jaar en het eerste wat ik zei was kan die ketel worden vervangen. Bestuur was toen ook al bezig met de rookgaskanalen maar pakte niet door. Het huidige bestuur wil nu wel doorpakken (offerte is ook al getekend), maar loopt nu tegen dit soort problemen aan. 

HLubbers

HLubbers

op July 20, 2021

Ja ik begrijp het wel marcel2, maar aan de andere kant het gaat hier om een relatief klein bedrag van € 2.000,00. Betrokkenen hebben sowieso een flinke overwaarde in hun appartement. Alleen het even financieren is momenteel lastig. Persoonlijke lening gaat pas vanaf € 5.000,00. bij 2 jaar € 85,00 boven op de huidige servicekosten is het probleem opgelost. Bij huren betaal je 10 jaar lang iets van € 30,00 per maand.

HLubbers

HLubbers

op July 20, 2021

In ons appartementencomplex van 45 woningen zijn wij thans bezig met het vervangen van de rookgaskanalen zodat er in de nabije toekomst HR-ketels kunnen worden aangesloten. We hebben inmiddels de ALV achter de rug en men was unaniem voor vervanging. In zoverre een succes. Financieel zit de vereniging redelijk goed en de kosten voor vervanging van de rookgaskanalen kunnen gemakkelijk betaald worden. Tegelijkertijd dienen natuurlijk de individuele eigenaren een HR-ketel aan te schaffen en daar zit het probleem want wij hebben inmiddels al van diverse eigenaren gehoord dat zij hier momenteel het geld niet voor hebben.

We zouden natuurlijk kunnen aangeven dat ze dan maar een ketel dienen te huren, maar huren is duur en geeft met verkopen ook weer het nodige gezeur. Eén van de bestuurleden heeft geopperd, om degene die het betreffen een lening voor een periode van 2 jaar te verstrekken en deze middels de VVE-bijdrage dan af te lossen. VVE heeft in principe voldoende in kas om dat voor alle eigenaren te doen, maar wij zouden dit dan alleen voor de probleemgevallen willen doen. (stuk of 6).

Onderhande lening zal natuurlijk gedocumenteerd worden en bij verkoop binnen die 2 jaar afgelost moeten worden, ik vraag mij echter af of wij hier dingen over het hoofd zien. Eventuele rente hebben we nog niet over gediscussieerd in het bestuur, maar deze zal laag zijn.