Aandeel reservefonds.

Roelof

Roelof

op December 3, 2015

Wijn zijn een VvE van 25 appartementen met daaronder winkels. Alles maakt deel uit van één VvE, dus de eigenaar van de winkelruimte heeft een grote vinger in de pap. 
Het beheer doen we zelf. Als administrateur maak ik jaarlijks de jaarrekening op. Zodra de jaarrekening door de vergadering is vastgesteld krijgt elk lid een afrekening. Op die afrekening deel ik ook mee wat het aandeel in het reservefonds is van het desbetreffende lid (ter vermelding in Box 3). Tot nu toe houd ik daarbij rekening met het bedrag in het reservefonds, maar we hebben ook een behoorlijk bedrag staan op de lopende rekening (betaalrekening). Mijn vraag is nu of bij de berekening van ieders aandeel in het kapitaal van de VvE ook het saldo op de betaalrekening moet worden meegenomen.

Bob

Bob

op December 3, 2015

Hi Roelof,

Het gerechtshof Amsterdam heeft met betrekking tot deze kwestie op 8 december 2008 een uitspraak gedaan. Het Hof kwam daarbij tot de conclusie, dat het aandeel in het reservefonds c.q. het vermogen van de VvE door iedere eigenaar afzonderlijk in zijn eigen belastingaangifte in box 3 moet worden aangegeven. In cassatie heeft de Hoge Raad bij arrest van 13 augustus 2010 deze visie van het gerechtshof Amsterdam bevestigd.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_zijn_uw_bezittingen_en_schulden/uw_bezittingen/overige_bezittingen/

Mijns inziens gaat het dus om het (totale) vermogen van de VvE, en niet slechts een deel van het vermogen dat we reservefonds noemen.

MVG, Bob


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op December 4, 2015

Antwoord is simpelweg JA...

 

bekijk het eens op de volgende manier, Heb jij het geld in bezit wat op JOUW betaalrekening staat of is dat van mij???

Bob

Bob

op December 4, 2015

P.S. Ik zou de (kortlopende) schulden en vorderingen van de VvE ook verdisconteren.  ;)


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!