Aangepaste (draag)muur geen VVE toestemming maar wel schade

hinerakatauri1979

hinerakatauri1979

op October 5, 2020

De eigenaar (autogarage) op de begrane grond heefd een (draagmuur) aangepast. Hij zegt zelf dat het geen draagmuur is maar sinds de aanpassing heb ik op de tweede verdieping trillingen en geluiden van zijn garage apparatuur.  Daarnaast heb ik schade, keuken tegels zijn achter de glazuurlaag gebarten, mijn vloeg kraakt en veert enorm, tegels in wc gebarsten en scheuren in mijn plafon.  Na veel geklaag heeft hij iets aan de muur aanepast waardoor de trillingen opgelost zijn.. maar hij blijft volhouden dat het geen draagmuur is en dat mijn schade komt door ouderdom.

De VVE doet niets en herhaalt zijn verhaal dat het geen draagmuur is en dus geen vve zaak.  Er is geen goedkeuring van de vve voor zo'n aanpassing en ook geen omgevings vergunning. 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de vve zijn werk gaat doen?

Paul

Paul

op October 5, 2020

stuur eerst een aangetekende brief met daarin de eis dat de VvE de situatie laat herstellen naar zoals het was, doen ze dit niet zult u juridische hulp in moeten schakelen en naar de rechter toe moeten, vermeld ook in de brief dat u schade heeft en welke schade dat is en dat u dit verhaalt op in eerste instantie op de buurman in tweede instantie op de VvE omdat deze de situatie voort laat bestaan....

 

stuur deze brief ook naar de buurman met daarin hetzelfde verhaal, verwijs ook naar de betreffende reglementen omtrent ongeoorloofd verbouwen....

 

laat een bouwkundige de zaak beoordelen voor u de brief stuurt, in ieder geval bij u en het liefst ook bij de buurman!!!!

hinerakatauri1979

hinerakatauri1979

op October 23, 2020

Hi Paul,

Sorry voor de late antwoord, had verwacht dat ik een notificatie zou krijgem..  

Sinds de verbouwing heb ik trillingen en geluidsoverlast.  Ik heb zelf een meting hierin bekostigd. In de rapport staat dat ik inderdaad onnatuurlijke trillingen en geluiden heb echter de oorzaak niet omdat ik geen toestemming kreeg van de garage om dat bij hem uit te zoeken. 

De gemeente heeft een inspectie gedaan Bij nabelen is mij verteld dat de de eigenaar niet de benodigde vergunning heeft en dat ze kijken op welke manier hij dit het beste kan aanvragen, ze konden mij nog niet vertellen of het wel of geen draagmuur betrof. Wel is mij verteld dat de gemeente niet verder kijkt dan is de aanpassing veilig. Hun doel is enkel om de legalisatie te doen. Ik verwacht de officiele rapport binnen een paar weken.

UIt het onderzoek zijn 2 senarios die ik mij op dit moment kan bedenken.

1. Geen draagmuur (wel vergunningsplichtig)

2. Wel een draagmuur. (wel vergunningsplichtig)

In beide scenarios zijn het VVE draagmuren die de trillingen en geluiden van de begrane grond naar mijn appartement brengen. De eigenaar (garage) heeft mij laten weten dat ze niet van plan zijn om iets te doen.. Met uitleg dat ik wist dat ik boven een garage ging wonen dat dat ik dus wist dat ik overlast zou kunnen hebben. Dat ik geen problemen had voor de verbouwing vinden ze niet relevant.

Welke rechten heb ik om de VVE te vragen (dwingen) om een onderzoek uit te laten voeren? Mijn appartement is op de tweede verdieping en is "omringt" door draagmuren die bij de VVE horen.  De trillingen en geluiden moeten dus door de VVE muren heen om mijn appartement te bereiken. De VVE zegt tot nu toe geen partij hierin te zijn.. De eigenaar op de eerste verdieping is een uitzendbureau die elke 6 maanden of zo andere verhuurders heeft.  Die kennen de situatie niet ervoor en werken overdag (wanneer de overlast het grootste is) bij het uitzendbureau die de appartement aan hun geeft..   Ik ben dus de enige die de problemen ervaar.

Daarnaast voel ik sinds enkele weken weer lichte trillingen bij bepaalde werkzaamheden. Dit leek verholpen te zijn na de aanpassingen eind Juli maar begin dus weer trillingen te voelen.

Na de innitele verbouwing zijn de trillingen ook niet gelijk begonnen en zijn gelijdelijk sterker geworden totaan een sterkte die 20.000 euro aan schade veroorzaakt is. 

Ik ben echt gefrustreerd en zie geen oplossing en iedereen werkt niet mee.

Als er een advocaat is die ervaring heeft met zulke onderwerpen zou ik graag in contact met hemhaar komen. 

mvg,

gefrustreerde eigenaar