Aanpassing algemene centrale verwarming

Ethan

Ethan

op September 18, 2020

Hi all,

Ik heb een vraag betreft aanpassing algemene centrale verwarming, er zijn ongeveer 3 á 4 jaar aanpassingen gedaan aan het verwarmingssysteem zonder de bewoners/eigenaars hier over in te lichten, danwel besluitvorming in een ALV

Er is een soort nachtmodus toegepast op de algemene installatie waardoor er in de nacht nagenoeg geen warmte meer word afgegeven, hierdoor is de temperatuur dus niet meer te regelen, hierdoor heb ik ook financiele nadelen van ondervonden.

Het appartement is voorzien van rondom plintverwarming en radiatoren met digitale opnemers.

Mijn vraag is of dit zomaar mag zonder toestemming van de eigenaren, het bestuur geeft nu aan als ik dit veranderd wil hebben dan moet ik akkoord krijgen van alle eigenaren om de installatie weer naar normale modus te krijgen.

 

Van toepassing is hier MODELREGLEMENT BIJ SPLITSING IN APPARTEMENTSRECHTEN (1992)  

 

 Gebruik, beheer en onderhoud van de gemeenschappelijke gedeelten en de gemeenschappelijke zaken 

1) . Het is een eigenaar of gebruiker zonder toestemming van de vergadering niet toegestaan veranderingen aan te brengen in de gemeenschappelijke gedeelten en de gemeenschappelijke zaken.

Hierbij horende

b) de technische installaties met de daarbij behorende leidingen, met name voor de centrale verwarming (met inbegrip van de radiatoren en radiatorkranen in de privé gedeelten)

Artikel 38 1. De vergadering beslist over het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten en de gemeenschappelijke zaken en rechten, voor zover de beslissing hierover niet aan het bestuur toekomt.

2. De beslissing over het onderhoud van de gemeenschappelijke gedeelten en de gemeenschappelijke zaken berust bij het bestuur.

 

Ik hoor graag uw oprechte mening en advies

Met vrindelijke groet,

Ethan

Paul

Paul

op September 19, 2020

je geeft zelf het antwoord al, het mag dus niet zonder toestemming van de alv....

 

 

Ethan

Ethan

op September 19, 2020

Paul zei:

je geeft zelf het antwoord al, het mag dus niet zonder toestemming van de alv....

 

 



Naar mijn mag idee mag dit dus ook niet zomaar, en ook na meerdere malen contact met het bestuur hierover en ook de Vve beheerder,  wordt ik elke keer  van het kastje naar de muur gestuurd.

Na weken lange email wisseling kwam ik er per ongeluk achter dat dit in opdracht is geweest van het bestuur, en die geeft aan dit ik dit moet voorleggen in de ALV , om hierin alle stemmen mee te krijgen en dat ik hiermee geen vrienden creëert.!!!

En de beheerder kan kan hier helemaal niks in betekenen, terwijl zij wel de contractor hierin hebben aangestuurd.

Is er iets waardoor het bestuur toch gerechtigd is om dit  uit te voeren?  Want ik weet nu ook dat dit in een aantal complexen is uitgevoerd in de buurt.

Hoe kan ik dit dus het beste benaderen en oplossen , want ik wordt overal klem gezet.

 

 

Paul

Paul

op September 20, 2020

je kunt het bestuur aanschrijven dat zij buiten de alv om gehandeld hebben wat zij niet mogen en in deze brief aandringen op herstel van de oude situatie, in deze brief stel je gelijk dat het bestuur aansprakelijk is voor de kosten van zowel in eerste instantie de initiele handeling en ook voor de kosten van het terugdraaien van deze handeling om de cv weer in oude staat te herstellen....

 

bestuur heeft buiten de bevoegdheden om gehandeld en dis is gewoon wettelijk verboden....

 

ook de beheerder die feitelijk gezien besluiten van de alv moet uitvoeren maar in de praktijk meestal met het bestuur te maken heeft, gaat niet vrijuit wat mij betreft, deze moet ook gewoon de alv (lees notulen) volgen, deze is zijn opdrachtgever en niet bestuur an sich....

 

om dit af te dwingen zul je naar de rechter moeten als bestuur dit niet doet op aanwijzing van de brief die je stuurt, probeer meer leden mee te krijgen in deze, laat deze ook de brief ondertekenen en draag zo gezamenlijk de kosten die je overigens (gedeeltelijk)  weer terug kan vorderen van het bestuur....

 

 

Ethan

Ethan

op September 21, 2020

Paul zei:

je kunt het bestuur aanschrijven dat zij buiten de alv om gehandeld hebben wat zij niet mogen en in deze brief aandringen op herstel van de oude situatie, in deze brief stel je gelijk dat het bestuur aansprakelijk is voor de kosten van zowel in eerste instantie de initiele handeling en ook voor de kosten van het terugdraaien van deze handeling om de cv weer in oude staat te herstellen....

 

bestuur heeft buiten de bevoegdheden om gehandeld en dis is gewoon wettelijk verboden....

 

ook de beheerder die feitelijk gezien besluiten van de alv moet uitvoeren maar in de praktijk meestal met het bestuur te maken heeft, gaat niet vrijuit wat mij betreft, deze moet ook gewoon de alv (lees notulen) volgen, deze is zijn opdrachtgever en niet bestuur an sich....

 

om dit af te dwingen zul je naar de rechter moeten als bestuur dit niet doet op aanwijzing van de brief die je stuurt, probeer meer leden mee te krijgen in deze, laat deze ook de brief ondertekenen en draag zo gezamenlijk de kosten die je overigens (gedeeltelijk)  weer terug kan vorderen van het bestuur....

 

 



Ja dat is nu net het punt, ik het bestuur gesproken en die geven aan bij een actie van mijn zijde,  dat ik geen vrienden zal maken.

En dat vind het het belachelijke aan deze kwestie dat ik eerst iedereen moet mee krijgen om iets terug te draaien wat dan nooit uitgevoerd mocht worden.

Het zou dan toch op voorhand terug gedraaid moeten worden na een enige vorm van communicatie.?

En voor wie zullen dan de gerechtelijke  kosten zijn? En dat terwijl ik er al een financieel nadeel van heb.

Thx voor de response alvast 

Paul

Paul

op September 22, 2020

ja dat zou moeten, dat terugdraaien maar er zijn nu eenmaal bestuursleden die zich nergens iets van aantrekken, dat je geen vrienden zult maken volgens hen wel, dat zou mij peorsonlijk worst zijn, ze hebben gewoon de regels te volgen....

 

en ja, je zult kosten moeten maken, gedeeltelijk zul je die terug krijgen als je dat vordert in de rechtszaak en je gelijk krijgt maar het zal je altijd geld kosten....

 

daarom ook, probeer medestanders te krijgen, in eerste instantie om met meerderen het bestuur aan te spreken in deze, ten tweede om deze kosten te kunnen delen....

 

tegelijk kun je ook in deze rechtszaak vorderen dat bestuur zelf opdraait voor de kosten van terugdraaien maar ook kosten eerste opdracht....

Ethan

Ethan

op September 22, 2020

Is het dan mogelijk omdat de Vve van dit complex deze hierin is aangesloten bij deze Vve Belangenorganisatie  dat ik hiervan juridisch ook gebruik van mag maken.? 

Okay het is dan wel tegen mijn eigen Vve, maar goed ik ben ben toch wel benieuwd of dit mogelijk is.? 

 

Paul

Paul

op September 23, 2020

ja maar wel op eigen naam, dat wil zeggen dat je geen korting krijgt zover als ik weet, deze vraag kun je natuurlijk ook even aan hen zelf stellen, een belletje en je weet het zeker....