Aanstellen kascommissie

Buurman

Buurman

op May 1, 2020

Het is me bekend dat er binnen een VVE een kascommissie hoort te zijn.

Onze VVE valt onder Modelrecht 1992. Een beschrijving over aanstelling van een kascommissie kan ik daar niet in vinden. 

Vraag: zie ik het over het hoofd? Als dat zo is lees ik graag een reactie waaruit ik kan opmaken waar het (behalve in het Burgerlijk Wetboek) staat.

Bij voorbaat dank.

 

Paul

Paul

op May 2, 2020

volgens mij staat dat er niet expliciet in, de kascommisie moet je, volgens mij, eerder zien als afvaardiging van de leden om de boeken te kunnen controleren zodat niet elk lid apart dit na hoeft te kijken....

 

staat wel in dat na een boekjaar het bestuur de boeken voorlegt aan de vergadering ter controle....

Buurman

Buurman

op May 2, 2020

Niet ter controle, maar ter vaststelling, staat er in het Modelrecht 1992. Daarin zit een wezenlijk verschil.

DikOz

DikOz

op May 2, 2020

De aanstelling van de kascommissie en meer  is geregeld in BW2, artikel 48

Buurman

Buurman

op May 2, 2020

Zoals ik schreef: "  (behalve in het Burgerlijk Wetboek)" Dat was me dus bekend.

Ik denk dat het juist om die reden niet afzonderlijk in het modelrecht is opgenomen omdat het al bij wet is geregeld. Het gaat in dat artikel over verenigingen in het algemeen. Ik vroeg me alleen af of er overheen gelezen was.

De vraag kwam bij me op omdat ik er een discussie met iemand uit een andere VVE over had.

Dank voor jullie reacties!

 

 

Paul

Paul

op May 2, 2020

Buurman zei:

Niet ter controle, maar ter vaststelling, staat er in het Modelrecht 1992. Daarin zit een wezenlijk verschil.



is juist, kascommissie controleert vergadering stelt vast op advies van kascontrole commissie waarop decharge word gegeven....

Bob

Bob

op May 2, 2020

Quote

Vraag: zie ik het over het hoofd? Als dat zo is lees ik graag een reactie waaruit ik kan opmaken waar het (behalve in het Burgerlijk Wetboek) staat.

Unquote

Naast (en onder) BW wordt de kascommissie expliciet alleen genoemd in MR'n 2006 en 2017. Daarvóór niet.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Frans4sure

Frans4sure

op May 4, 2020

Bob zei:

Quote

Vraag: zie ik het over het hoofd? Als dat zo is lees ik graag een reactie waaruit ik kan opmaken waar het (behalve in het Burgerlijk Wetboek) staat.

Unquote

Naast (en onder) BW wordt de kascommissie expliciet alleen genoemd in MR'n 2006 en 2017. Daarvóór niet.



Tijdens een ALV kunnen 2 kascommissieleden aangesteld worden. Een kascommissie is bij wet verplicht. En ze zijn heel belangrijk

Bob

Bob

op May 4, 2020

Frans4sure zei:

Tijdens een ALV kunnen 2 kascommissieleden aangesteld worden. Een kascommissie is bij wet verplicht. En ze zijn heel belangrijk



Helaas wéér een stomme opmerking.

2:48 BW verplicht voorwaardelijk tot een kascommissie!

Lezen Frans!

Kunnen is ook nog eens fout, in het voorkomend geval is het moeten.

Voorts geen twee leden, maar tenminste twee.

Eerst lezen, dan nadenken, en daarna pas posten is mijn advies!  ;)


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
DikOz

DikOz

op May 4, 2020

Buurman schreef:
.....    Het gaat in dat [BW-] artikel over verenigingen in het algemeen.    ....

Als je wilt weten of zo'n 'algemeen' wetsartikel ook voor een VVE geldt, onverschillig of de kascommissie wel of niet door het geldende reglement is voorgeschreven, dan zit er niets anders op dan in BW5 te kijken of een artikel uit BW2 ook voor een VVE geldt.