Achterstallig onderhoud 1 appartement voor rekening VvE?

SuzieQ

SuzieQ

op May 24, 2017

We zijn een appartementencomplex met 10 appartementen en maken gebruik van het splitsingsreglement 1983. Eén van de appartementen is jarenlang onbewoond geweest. Tijdens het schilderwerk konden de kozijnen aan de achterzijde daardoor niet worden geschilderd, omdat we op geen enkele wijze toegang konden verkrijgen tot het appartement zonder het forceren c.q. slopen van eigendommen. De bewoner was onvindbaar en de woning was afgesloten van electra, water en gas. Daardoor was het appartement ontzettend vochtig en niet verwarmd. 

Inmiddels is de bewoonster weer terug gekomen en heeft zij het appartement verkocht. De nieuwe bewoonster heeft aangegeven dat de kozijnen achter verrot zijn en dienen te worden vervangen. De kosten hiervoor zouden door de VvE moeten worden gedragen volgens haar. 

Is dat inderdaad het geval? De VvE draagt zorg voor het schilderwerk aan de kozijnen, maar als de VvE geen toegang kon krijgen tot het appartement van de desbetreffende bewoner en er is daardoor, naast het feit dat het appartement jarenlang vochtig en niet verwarmd is geweest, rot ontstaan in het kozijn, is het dan niet de verantwoordelijkheid van de (huidige) bewoner zelf, en dient deze de kosten dan niet zelf te dragen?

 

Paul

Paul

op May 25, 2017

antwoord is een simpel nee, is niet voor de eigenaar, vve is verantwoordelijk voor onderhoud aan de gevel, ook als men er niet bijkon.

je kunt de nieuwe eigenaar niet verantwoordelijk stellen voor iets wat de oude heeft nagelaten...

jullie kunnen wel de oude eigenaar aansprakelijk stellen als jullie kunnen aantonen dat jullie er alles aan gedaan hebben en er een uitspraak van de rechter er ligt maar zo als ik het leest hebben jullie deze stap nooit gedaan dus je heb geen poot om op te staan tenzij in jullie statuten staat dat ramen niet onder de vve vallen

SuzieQ

SuzieQ

op May 31, 2017

Dank voor jullie reacties. Wat me ineens te binnen schiet is dat wij een professionele organisatie hebben die voor ons de VvE administratie en het onderhoud verzorgen. Zij hebben ons niet gewezen op de mogelijkheid om bijvoorbeeld via de rechter toegang tot het appartement af te dwingen. Ik ga daar eens verder induiken, wellicht biedt dat nog wat perspectief.