Aftrek voorbelasting leden-ondernemers van VvE’s

info@aedmaster.nl

info@aedmaster.nl

op September 14, 2021

Een VvE behartigt de gemeenschappelijke belangen van eigenaren in onroerend goed en heeft hiermee de verplichting om zorg te dragen voor het beheer en onderhoud van dit gemeenschappelijk eigendom. Dat kan een object zijn, kantoorruimte, maar ook infrastructuur.

De BTW aftrekken van uw bijdrage voor VVE?

Alle leden-ondernemers betalen naar rato een periodieke bijdrage aan de VvE ter dekking van de kosten die hiervoor worden gemaakt. Over het algemeen is een VvE niet aan te merken als ondernemer wat betekent dat de VvE niet BTW-plichtig is. Hierdoor kan de VvE de BTW die drukt op de kosten die worden gemaakt voor het beheer en het onderhoud aan onroerende zaken niet in aftrek brengen. Echter worden deze onderhoudskosten indirect betaald door de leden-ondernemers en zij hebben wel recht op de aftrek van voorbelasting.

Hoe moet u de administratie inrichten?

Om cumulatie van drukkende BTW kosten te voorkomen, is het in het algemeen mogelijk om de aftrek van voorbelasting door te schuiven naar de leden-ondernemers. Zij kunnen dan de BTW die aan de VvE in rekening is gebracht zelf naar rato van hun aandeel in de VvE in aftrek brengen. Dat is echter wel gebonden aan spelregels. Vooraf is afstemming hierover met de Belastingdienst aan te bevelen. Maar ook de VvE zal hiervoor extra administratieve taken dienen te verrichten, onder andere door per lid periodiek informatie te verstrekken over inkoopfacturen en BTW.

Wie komt er voor in aanmerking?

Uiteraard geldt de aftrek van voorbelasting enkel voor leden-ondernemers die wél als ondernemer worden aangemerkt voor de BTW en daarmee BTW plichtig zijn.

Wie gaat het extra werk doen?

Voor de VvE betekent dit wel extra werk, maar veelal weegt het financieel voordeel zeker op tegen de extra inspanningen. Wilt u inzicht in de mogelijkheden en voordelen en een dergelijk proces inrichten om als VvE de aftrek van voorbelasting door te schuiven naar de ondernemers? Laat het ons weten; wij helpen u hier graag mee.


Een AED, daar red je levens mee! Hulp nodig bij het kopen van een AED? Of heeft u een vraag? AEDmaster is de expert!
Rob

Rob

op September 16, 2021

Citaat 1: "Voor de VvE betekent dit wel extra werk, maar veelal weegt het financieel voordeel zeker op tegen de extra inspanningen. "

Het financieel voordeel?
Leg mij dan maar eens uit waaruit het financiele voordeel voor de VvE dan zou bestaan?

Wanneer de VvE voor een bepaalde doelgroep, lees hier ondernemers, extra werk moet gaan doen, dus extra kosten zouden moeten maken, lijkt het mij logisch dat die extra kosten ook in rekening worden gebracht bij die doelgroep.

Citaat 2: "Laat het ons weten; wij helpen u hier graag mee."
Wat heeft AED master van doen met het inrichten van processen voor de VvE om aftrek van voorbelasting door te schuiven naar ondernemers?
Iets met schoenmaker en leest.

 


Rancune is een giftig kwaad
info@aedmaster.nl

info@aedmaster.nl

op September 20, 2021

Rob zei:

Citaat 1: "Voor de VvE betekent dit wel extra werk, maar veelal weegt het financieel voordeel zeker op tegen de extra inspanningen. "

Het financieel voordeel?
Leg mij dan maar eens uit waaruit het financiele voordeel voor de VvE dan zou bestaan?

Wanneer de VvE voor een bepaalde doelgroep, lees hier ondernemers, extra werk moet gaan doen, dus extra kosten zouden moeten maken, lijkt het mij logisch dat die extra kosten ook in rekening worden gebracht bij die doelgroep.

Citaat 2: "Laat het ons weten; wij helpen u hier graag mee."
Wat heeft AED master van doen met het inrichten van processen voor de VvE om aftrek van voorbelasting door te schuiven naar ondernemers?
Iets met schoenmaker en leest.

 



Goedemiddag Rob,

Het financiële voordeel is voor de ondernemer, aangezien een VVE niet BTW plichtig is. Wellicht heb ik het een beetje onhandig uitgedrukt. Het extra werk voor de VVE is dat er verschillende facturen moeten worden opgemaakt en dat betekent extra werk.

Waarom ik aangeef dat wij u graag helpen is omdat wij regelmatig vragen en bestellingen vanuit de VVE ontvangen als het gaat om de aanschaf van een AED. Wat wij steeds vaker zien is dat de ondernmemers zich opwerpen om gezamelijk een AED te kopen en deze vervolgens beschikbaar stellen aan de VVE. 

Hiermee heeft de VVE het voordeel dat er bijvoorbeeld een AED wordt geplaatst al dan niet tegen een compensatie, bijlvoorbeeld lagere bijdrage. Echter zien wij vaak dat een ondernemer ook nog eens korting verleend aan VVE. Dit is dus bovenop het BTW voordeel. 

Hoop dat ik alles heb opgehelderd. 


Een AED, daar red je levens mee! Hulp nodig bij het kopen van een AED? Of heeft u een vraag? AEDmaster is de expert!
Rob

Rob

op September 26, 2021

"...Hoop dat ik alles heb opgehelderd."

Sorry, helaas niet.

Ik ging er eigenlijk al vanuit dat het de VvE dan wel zou zijn die extra werk zou hebben, vandaar dat ik van mening ben dat wanneer de VvE voor een bepaalde doelgroep, lees hier ondernemers, extra kosten moet maken, het mij logisch lijkt dat die extra kosten ook in rekening worden gebracht bij die doelgroep.
Waarom zou de VvE voor die extra kosten op moeten draaien?
Welk voordeel zou de VvE hebben bij uw bemiddeling?

U geeft aan regelmatig vragen en bestellingen vanuit de VvE's te ontvangen als het gaat om de aanschaf van een AED.
Dat vind ik op zich al best bijzonder.
Op welke gronden zijn die VvE's dan van mening dat zij daartoe kunnen besluiten? (https://www.nederlandvve.nl/vve-nieuws/geen-aed-vve/)

"... Wat wij steeds vaker zien is dat de ondernmemers zich opwerpen om gezamelijk een AED te kopen en deze vervolgens beschikbaar stellen aan de VVE."

In dat geval zou er geen btw probleem moeten zijn toch ?, aangezien ik mag aannemen dat in die situatie die ondernemer(s) de AED dan op eigen naam en kosten aanschaffen !

"...Hiermee heeft de VVE het voordeel dat er bijvoorbeeld een AED wordt geplaatst al dan niet tegen een compensatie, bijvoorbeeld lagere bijdrage. Echter zien wij vaak dat een ondernemer ook nog eens korting verleend aan VVE. Dit is dus bovenop het BTW voordeel."

Kunt u mij aangeven waar in de regelgeving van een VvE dergelijke constructies mogelijk gemaakt zouden worden?


Rancune is een giftig kwaad