art.109 lid 2 BW 5

kennemerstaete

kennemerstaete

op May 25, 2015

in art.109 lid 2 is geregeld dat aan  de akte van splitsing dient te worden bevestigd een tekening. Ervaringen wijzen uit dat projectontwikkelaars  nogal "slordig"kunnen omgaan met de vaststelling van de breuksleutels in de akte. Bekend is dat  projectontwikkelaars  het niet zo nauw nemen met de vaststelling van de breukdelen. Grote afwijkingen van de breuksleutels t.o.v. de feitelijke situatie ( bij bv. oplevering) leiden bovendien niet tot een tijdige correctie, ook niet bij ontdekking daarvan, door de projectontwikkelaar. Het verdient aanbeveling om  bij de akte van splitsing , naast de tekening, ook op te nemen de zgn. meetstaat en deze vast te leggen in het kadaster. Voorts zou een dwingende bepaling moeten worden opgenomen dat bij oplevering opnieuw een meetstaat  wordt opgesteld en ter kennis worden gebracht aan de eigenaren.

Paul

Paul

op May 26, 2015

gezamelijk een zaak aanspannen bij het kantongerecht om de splitisngsakte aan te passen naar de juiste stemverhouding voor jullie complex, lijkt me aardig onredelijk zoals het nu is...

kennemerstaete

kennemerstaete

op May 26, 2015

Interessante opmerking. Gaat echter voorbij aan mijn opmerking. Het lijkt me normaal dat eigenaren mogen verwachten dat  (verkopende)  projectontwikkelaars  zorgvuldig omgaan met het maken van een splitsingsakte. het is mij gebleken dat dat  nogal eens fout kan gaan.  dus : niet de "reparatie " leggen bij de eigenaren ( = kosten) maar bij de veroorzaker van het probleem.

Paul

Paul

op May 26, 2015

hij heeft naar zijn eigen gemak de stemverhoudingen geregeld, gewoon een slimme zet wat mij betreft, wil je iets doen zou dit bij wet geregeld moeten worden, dat de stemverhouding ten alle tijde de betaalverplichtingen moet spiegelen.

 

dit is er nu niet maar zou wel een goede optie zijn, enigste wat jullie nog open staat is de weg naar de rechter...