Behoud containers

Bob

Bob

op January 15, 2020

Bob zei:
In een lagere vorm van regelgeving iets verbieden wat een wet wel toestaat?! Ik zou maar wat voorzichtiger zijn. . Voila!


En dat nog los van de interpretatiefout betreffende de verordening! "Inzamelen" (ophalen en vergaren) is iets heel anders dan "storten" via welke officiële en erkende inzamelaar dan ook. Voila! Je gaat toch niet vertellen dat o.a. verenigingen en scholen geen afval mogen storten?! Voila!
Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Carla

Carla

op January 15, 2020

....' In een lagere vorm van regelgeving iets verbieden wat een wet wel toestaat. 

Graag aangeven waar in de wet staat dat het zelfstandig regelen, inzamelen en afvoer huishoudelijk afval , is toegestaan.

....' Je kunt bij de gemeente aankaarten dat er bezwaren kleven voor de bewoners aan de huidige inzamel methode ...

Ja dat kan. Is reeds eerder aangegeven. Ik heb zelf met dit bijltje gehakt. Ook binnen onze VvE waren er bezwaren. Gemeente luisterde goed, ' nam een glas, deed een plas en het bleef zoals het het was.;-)

.....' Je gaat toch niet vertellen dat o.a. verenigingen en scholen geen afval mogen storten?

Nee, dat ga ik niet vertellen. Want dat kan. Maar.....we hebben het hier, in de context van de vraag, over huishoudelijk afval. Ook 'restafval' genoemd.

.....' Merk ook op dat de titel van de thread is BEHOUD containers'.

Klopt. Ook bij ons waren er al containers. Die zijn allemaal vernieuwd/omgeruild vanwege het feit dat er, bij de omslag naar het nieuwe systeem, de vrachtwagens die de containers komen legen, ook aangepast zijn. ( zijwaardse opname van de bakken i.p.v. opname via de achterzijde.

Ten slotte.....de vraag van @ CS was: ' Kan de gemeente ons dat verbieden'.  Daarop blijft mijn antwoord: Ja, dat kan en dat mag.

 

 

 

Bob

Bob

op January 15, 2020

**Ten slotte.....de vraag van @ CS was: ' Kan de gemeente ons dat verbieden'.  Daarop blijft mijn antwoord: Ja, dat kan en dat mag.**

Jouw antwoord begrepen, maar het is het foute antwoord. Geef gewoon eens antwoord op de vraag die ik eerder al stelde.

quote

Hierbij dan ook de uitnodiging om aan te geven op grond van welk artikel uit welke wet dan ook de gemeente een verbod zou kunnen gronden/stoelen. Die grond ligt in elk geval níet in aangehaalde artikelen, die leggen alleen maar een plicht op aan de gemeente, en zeker niet aan de burger.

unquote

"Die grond ligt in elk geval níet in aangehaalde artikelen", en aanvullend OOK niet in de geciteerde verordening !


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Bob

Bob

op January 15, 2020

Werkelijk briljante opmerking overigens van de door jou geciteerde wethouder. Steekhoudend ?! Jullie hebben een heus natuurtalent daar. Vasthouden!

Wel een gehoord van on-line winkelen, pakketdiensten en boodschappen thuisbezorgende supermarkten en dergelijke?  ;))


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Carla

Carla

op January 15, 2020

@ Bob, de vraag van @ CS heb ik beantwoord. Alle overige, uit de eerst gestelde vraag voortvloeind, kan een ieder neantwoord krijgen door de eigen gemeente. Evenals de door jou aan mij gestelde vraag. Pak de telefoon en ga de controverse die je met mij hebt, maar verder voeren in je eigen gemeente.

Bob

Bob

op January 15, 2020

Jammer dit zwaktebod! Jammer ook dat je absoluut geen steekhoudende antwoorden hebt. Je mag natuurlijk VINDEN wat je wilt, maar noch de Wet Milieubeheer, noch de door jouw aangedragen verordening steunt jouw (foute) antwoord. Het is inderdaad niet eenvoudig om gelijk te krijgen wanneer je het niet hebt. Spijt me voor je, maar kop op. Ik hoop nog eens een echt antwoord van je te krijgen op mijn terechte vraag naar de grond waarop jouw louter vermeende mogelijkheid tot een gemeentelijk verbod zou kunnen rusten. Ik realiseer me dat die hoop ijdel is.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op January 15, 2020

ben net eens wezen zoeken in de afvalverordening maar volgens art. 10.28 lid 1 kan een gemeente regels opstellen voor de plaats waar men afvalstoffen aanbied als ik deze regels goed interperteer...

 

Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld met betrekking tot het opnemen in de verordening van een verplichting bestanddelen van huishoudelijke afvalstoffen te brengen naar een daartoe beschikbaar gestelde plaats.

Bij de maatregel kan worden aangegeven op welke wijze de gemeenteraad en burgemeester en wethouders er zorg voor dragen dat plaatsen als bedoeld in het eerste lid, binnen de gemeente in voldoende mate beschikbaar zijn.

Lid 2 bepaald dan dat deze gemeente er wel zorg voor moet dragen dat deze plaatsen er in voldoende mate moeten zijn...


Blijkbaar kan een gemeente dus ook regels in stellen in deze...

Carla

Carla

op January 15, 2020

Precies @ Paul. Eigenlijk is het heel simpel. De overheid maakt wetten, In dit geval de wet Millieubeheer. Die wet geeft  aan waar o.a. gemeenten ( B.W. )  aan moeten voldoen. Burgemeester en wethouders ( die zich aan die wet moeten houden ) maken vervolgens hun gemeentelijke wetten, waaronder de A.P.V. en ook de regeling m.b.t. o.a. het inzamel-en afvoerbeleid van grondstoffen, waaronder huishoudelijk afval. En aan die gemeentelijke regelgeving dienen de bewoners van de betreffende gemeente zich te conformeren.

 

Bob

Bob

op January 15, 2020

Hi Paul,

De logica achter het door jou aangehaalde artikel is dat, waar de gemeente de wettelijke plicht krijgt opgelegd om een inzamelsysteem te hebben voor de burgers, de gemeenten natuurlijk ook de mogelijkheid hebben/krijgen om uit te werken, aan te geven alsook te regelen hoe men zich binnen dát systeem als burger heeft te gedragen. Daar horen afvalscheiding, plaats van aanbieden en vorm van aanbieden bijvoorbeeld bij. Net als "u mag niets naast de containers achterlaten, ook niet als de container vol is".

Dat alles geldt natuurlijk ALS en alleen maar in geval de burger dat door de gemeente gemaakte en in stand gehouden systeem daadwerkelijk gebruikt. Dat is iets heel anders dan een verbod op het gebruiken van andere inzamelaars, en ook iets heel anders dan een wettelijk opgelegde verplichting voor de burgers dat ze ALLEEN MAAR het systeem van de gemeente zouden mogen gebruiken.

Ik begrijp natuurlijk dat Carla zich direct vastklampt aan de aangeboden strohalm, maar dat werkt met dit artikel niet. Kortheidshalve mag ik naar mijn vorige post verwijzen. De vraag blijft ook nu weer onbeantwoord, en ook het geciteerde artikel geeft geen antwoord op de vraag van mij die nog steeds open staat.

Groet, Bob


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Bob

Bob

op January 15, 2020

Bob zei:

Jammer dit zwaktebod! Jammer ook dat je absoluut geen steekhoudende antwoorden hebt. Je mag natuurlijk VINDEN wat je wilt, maar noch de Wet Milieubeheer, noch de door jouw aangedragen verordening steunt jouw (foute) antwoord. Het is inderdaad niet eenvoudig om gelijk te krijgen wanneer je het niet hebt. Spijt me voor je, maar kop op. Ik hoop nog eens een echt antwoord van je te krijgen op mijn terechte vraag naar de grond waarop jouw louter vermeende mogelijkheid tot een gemeentelijk verbod zou kunnen rusten. Ik realiseer me dat die hoop ijdel is.



..... ??


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!