Belastingaangifte

NijeHof

NijeHof

op February 11, 2018

Kan iemand mij/ons vertellen hoe het zit met de belastingaangifte (reservefonds) voor vve bewoners als deze het appartement in het aangiftejaar verkocht heeft?
Geldt de aangifte dan alleen voor de nieuwe bewoner of moet er ingevuld worden naar rato van de maanden dat er gewoond is?
Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Bob

Bob

op February 12, 2018

N.B. De fiscus vraagt naar het aandeel in het vermogen en dat is iets anders dan het aandeel in het reservefonds.

Vriendelijke groet, Bob.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
NijeHof

NijeHof

op February 12, 2018
Dank voor de reacties.
Bob

Bob

op February 14, 2018

En voor de volledigheid nog even voor Paul;

De WOZ-waarde leidt slechts tot eeen huurwaardeforfait in Box 1, en dat heeft niets te maken met Box 3 (Vermogen).

Vriendelijke groet , Bob.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op July 5, 2019

Bob zei:

N.B. De fiscus vraagt naar het aandeel in het vermogen en dat is iets anders dan het aandeel in het reservefonds.

Vriendelijke groet, Bob.



Gek genoeg word jouw aandeel in het reservefonds tot jouw vermogen gerekend, daarom moet je deze ook meenemen in je aangifte...

Ik zou dus zeggen dat de fiscus vraagt naar je aandeel in het reservefonds omdat het tot jouw vermogen gerekend word...

Bob

Bob

op July 6, 2019

Paul zei:

Gek genoeg word jouw aandeel in het reservefonds tot jouw vermogen gerekend, daarom moet je deze ook meenemen in je aangifte...

Ik zou dus zeggen dat de fiscus vraagt naar je aandeel in het reservefonds omdat het tot jouw vermogen gerekend word...



Ten eerste constateer ik dat deze oude thread zeer ongebruikelijk (weer) op pagina 1 is gezet. Ten tweede constateer ik dat de, wat mij betreft weinig briljante reactie van Paul, waar ik met mijn quote op reageerde, uit de thread is geschrapt. Ook erg bijzonder. Ten derde constateer ik dat Paul wederom wenst te volharden in een van weinig kennis getuigende reactie. De fiscus vraagt in box 3 onder het kopje "Andere bezittingen" naar het aandeel in het vermogen van de VvE, niet naar het aandeel in het reservefonds. Zoals iedereen (behalve kennelijk Paul) weet is de reserve maar een deel van het vermogen van de VvE.
Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op July 7, 2019

Misschien Bob helpt het als je minder op de man speelt en je meer bij het onderwerp houd???

 

Linkje van VvE-belang zelf over deze kwestie...

 

https://www.vvebelang.nl/vve-informatie/over-vves/financien/appartement-en-fiscus/

 

hierin staat eigenlijk dat "het hof" het aandeel in het reservofonds spaargeld vind van de betreffende bewoners...

 

volgens mij is spaargeld vermogen en dus is een ieders aandeel in het reservefonds vermogen welk in box 3 aangegeven dient te worden...

Bob

Bob

op July 7, 2019

Misschien helpt het als je wat minder tegen beter weten in gelijk probeert te krijgen en je wat meet moeite zou doen om te begrijpen wat je leest (ook in het linkje dat je niet goed leest/uitlegt).

De fiscus vraagt naar het totale vermogen van de VvE, en het/jouw eigen aandeel daarin. Zoals ik al eerder aangaf is het reservefonds maar een deel van het vermogen, en de fiscus is niet geïnteresseerd in alleen maar dat deel van het vermogen dat door de VvE tot reserve is gebombardeerd, maar wil weten wat het totale vermogen is. Aan dat simpele feit doet ook het linkje niets toe of af.

Je slaat de plank gewoon weer eens mis, en ik voel me geroepen dat op het forum te corrigeren om te voorkomen dat de bezoekers door jouw geneuzel foute informatie verstrekken in hun belastingaangifte (en dat met alle gevolgen van dien).


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op July 8, 2019

nee Bob ik sla niets mis, de vraag ging over het reservefonds en niet over het eventuele vermogen binnen de VvE, daar antwoord ik dan op en voor de fiscus word dit tot het vermogen gerekend volgens mij...

Bob

Bob

op July 8, 2019
Citaat aangifteformulier inkomstenbelasting 2018 Overige bezittingen, zoals: - premiedepots voor lijfrente- of kapitaalverzekeringen - uw aandeel in het vermogen van een Vereniging van Eigenaren (VvE) - virtuele betaalmiddelen (bijvoorbeeld bitcoins) - roerende zaken die u verhuurde of als belegging had - trustvermogen of een vergelijkbaar doelvermogen naar buitenlands recht - beperkt eigendom zoals vruchtgebruik van onroerende zaken als panden en natuurterreinen - uw aandeel in een onverdeelde nalatenschap Tweede streepje.
Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!