Bestemming vraag over Algemeen Reservefond

janse311

janse311

op November 26, 2015

Buiten onze appartementen staan een aantal grote bomen welke zon/daglicht tegenhouden en veel rommel geven op alle balkons aan die betreffende zijde. Nu zijn deze bomen eigendom van de gemeente. De gemeente gaat de bomen zelf niet weghalen, maar heeft na overleg ons wel toestemming gegeven dit dan zelf te doen als VVE.

Dit willen wij gaan meenemen in komende VVE vergadering en als het doorkomt op de begroting plaatsen. Echter heeft een bewoner terecht aangegeven dat we moeten nagaan of dit wettelijk sowieso wel mag. Is het vastgesteld dat het reserve fonds (algemeen fond, geen bestemmingfonds) alleen mag worden gebruikt voor onderhoud op eigendom van de VVE (dus het pand) of als de vergadering het goed keurt ook voor dit soort zaken? Het is in principe ook waarde vermeerdering van het pand.

Bob

Bob

op November 26, 2015

Hi Janse311,

Over een kwestie als deze is heel erg veel te schrijven. Een allesomvattend antwoord en een 100% sluitend verhaal zal heel veel schrijfwerk en invalshoeken vereisen. Vandaar dat ik je een voorstel zou willen aanreiken. 

Vanuit de premissen dat de bomen noch opVvE-terrein staan noch eigendom zijn van de VvE , en dat slechts een (klein?) deel van de eigenaars een overduidelijk en direct belang heeft bij het kappen van de bomen, geeft dat je met een "vermeende" waardestijging een glibberig pad opgaat wanneer je dit ten laste van de VvE zou brengen, en daarenboven nog ten laste van de reserve GO die immers al een (in het MJOP neergeslagen) bestemming heeft. Dat zou slechts leiden tot "uitholling" van de al ge-earmarkte reservegelden.

Als ik jou was zou ik de kap van de bomen wel op de agenda plaatsen. Je zou een uitgebreide toelichting op dit agendapunt kunnen opnemen. Daarnaast zou je al vóór de vergadering je boodschap kunnen prediken. Gebruik de vergadering om ruim draagvlak te krijgen voor het plan. Indien men het plan unaniem steunt is het "probleem" in feite al zo goed als opgelost. Ook alleen een ruime meerderheid zou een goede basis geven. Dan rest nog "slechts" de financiering van het project.

Persoonlijk zou ik voorstellen om iedereen een extra bijdrage te laten leveren zodat het projectje buiten de VvE om kan worden gefinancierd.

Mocht je het toch met gelden van de VvE willen klaren dan ga je, zeker wanneer er meerdere tegenstanders zijn, een riskant pad op.

Succes met het project, MVG, Bob.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Bob

Bob

op November 26, 2015

Hi Billy

Volgens mij bestaan er geen onderwerpen waarvan gezegd kan worden dat ze niet in een VvE vergadering mogen worden besproken. Het staat de vergadering volkomen vrij om alles wat de leden of enig lid wil bespreken ook daadwerkelijk te bespreken. Het maakt niet uit of dat punt geagendeerd wordt of in de rondvraag oppopt.

Dan kan er dus ook n.a.v. de bespreking van dat punt worden besloten dat de financiering door de (wel meebetalende) leden en buiten de vergadering (VvE) om wordt gefinancierd en uitgevoerd. Dat is in elk geval wat ik bedoelde te zeggen.

MVG, Bob.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
janse311

janse311

op November 26, 2015

Bedankt voor de reacties. Ik vermoed ook dat de uitkomst zal zijn dat de 6 appartementen die er direct last van hebben samen tot een oplossing komen. Zou ik ook zeer reeel vinden. Ik vroeg me voornamelijk af of het wettelijk/fiscaal sowieso toegestaan is om zoiets vanuit een VVE algemeen fonds te betalen mocht daar toch voor gekozen worden.

Paul

Paul

op November 27, 2015

mag inderdaad niet vanuit de vve betaald worden simpel omdat het niet om onderhoud van het gebouw gaat, de leden die dit willen zullen dit zelf moeten betalen, misschien een idee om hier een gezamelijk project van te maken op een vrije dag???