Blokverwarming

Antonio

Antonio

op February 14, 2020

Ons appartementenblok bestaande uit 24appartementen wordt verwarmd d.m.v. blokverwarming. Wij betalen een maandelijks voorschot en na afloop van het stookseizoen worden de digitale metertjes op afstand uitgelezen en volgt er een afrekening. Al naar gelang de afmeting van de radiator wordt het verbruik volgens de meter gecorrigeerd d.m.v. een omrekenfactor. Een kleine plaatradiator bijvoorbeeld met 0,5 en en een kolomradiator met 1,05. De afrekening geschiedt door Ista.

Nu is er een eigenaar die niet goed heeft opgelet. Bij de renovatie 8 jaar geleden heeft hij blijkbaar niet aangegeven dat er een nieuwe radiator is geplaatst. Met als gevolg dat er gedurende 8 jaar een onjuiste omrekenfactor is gehanteerd waardoor hij over een periode van 8 jaar in totaal een bedrag van 3.200,-  euro teveel heeft betaald.Hij eist dit bedrag nu terug.

Het bestuur is verdeeld. De voorzitter en de externe beheerder zijn van mening dat het bedrag in zijn geheel moet worden terugbetaald. 2 bestuursleden vragen zich af of een periode van 8 jaar niet wat lang is en zijn bereid om een bedrag van 500,- euro over het stookseizoen 2019/2020 terug te betalen. Zij vragen zich af of er sprake is van verjaring.

Hoe denken de leden van hetforum hierover? Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

 

 

Paul

Paul

op February 15, 2020

om te beginnen heeft de bewoner zelf de verantwoording hierin, de bewoner moet bij degeen zijn die de blokverwarming in onderhoud heeft en de rekening uiteindelijk int...

 

als dit de VvE is kun je dus ook nagaan of er teveel is geind uiteindelijk in tottaal, de opgetelde bedragen voor alle eigenaren ten opzichte van deze ene eigenaar...

 

werken jullie volgens een omslagstelsel dan lijkt het niet eerlijk natuurlijk om dat dan alle andere eigenaren deeltje betalen voor deze ene eigenaar als deze zijn geld terug krijgt.

 

Verjarings termijn bij energiemaatschappijen is trouwens 2 jaar, dus geteld vanaf de datum dat er een schriftelijk verzoek binnen is gekomen 2 jaar terug rekenen...

 

Je zult dus over deze 2 jaar de berekening opnieuw uit moeten voeren met de juiste meterstand voor deze radiator en dat is dan het bedrag wat ie eventueel terug kan krijgen en dus niet 2/8 deel om het makkelijk te maken!!!

 

wil je het netjes doen doe je dit, wat nog wel wringt wat mij betreft is dat deze persoon zelf vergeten is om een verandering door te geven, wat mij betreft is dit dan ook zijn eigen verantwoordelijkheid...

 

Kort gezegd, maximaal 2 jaar terug uitgaande van datum binnenkomst verzoek...

 

lees onderaan deze link...

 

https://www.gaslicht.com/energienota/jaarafrekening-energieleverancier

Paul

Paul

op February 19, 2020

schiet me net te binnen trouwens, het gaat natuurlijk om het wattage vand e radiator, als deze nieuwe radiator kleiner is maar wel hetzelfde wattage heeft als de oude blijft de omrekenfactor dezelfde lijkt me zo...