Boven-onderwoning: een vve moet nog worden opgericht. Waar moet je rekening mee houden?

iamrenzo@icloud.com

iamrenzo@icloud.com

op December 1, 2019

Ik overweeg een huis te kopen, dat een boven-onderwoning is in een rijtje van nu nog de zelfde eigenaar. De makelaar zei dat de huizen verticaal in een een vve komen (en dus niet de hele horizontale rij).

Maar...

- welke invloed heb je hierin nog als je het huis zonder vve koopt?

- bepalen dan de eigenaars de splitsing? En hoe die plaats vind? En als 7 panden van 1 persoon zijn, heb ik dan als koper nog invloed? Want wie zegt dat de vve na koop nog per 2 woningen (boven/onder) wordt opgericht?

- waar moet je rekening mee houden als maandbijdrage?

Paul

Paul

op December 2, 2019

als eerste, de verkoper moet de woningen splitsen en niet de koper, hierbij moet de verkoper dit inschrijven met daarbij de precieze grenzen aangegeven, splitsingstekening dus en de splitsingsakte moet deze dus ook opstellen, als hij alles in 1 VvE opdeelt zijn dus de kosten voor hem lager betekent immers 1 akte en 1 tekening...

 

Met andere woorden, koop niets wat niet is opgedeeld in een VvE als dit de bedoeling is en zonder akte's die hierbij horen...

iamrenzo@icloud.com

iamrenzo@icloud.com

op December 2, 2019

Je geeft niet helemaal antwoord op de vraag, volgens mij. Je stelt het alsof je kunt eisen dat de vve nog opgericht wordt als voorwaarde van de koop. En dus dan ook hoe; het hele blok of enkel boven/onder. Bedoel je dat?

Wat zijn de risico's als je zonder splitsing koopt? Waarbij er dus een onderkoning van hem is plus 6 andere appartementen onder de kap?

Paul

Paul

op December 3, 2019

draai het eens om, koop het zonder splitsing, ben je samen eigenaar van 1 pand, hoe regel je dat verder???

Wil je verkopen kan dat dan? wil je iets onderhouden wie betaalt dat dan als de ander niets wil? kun je er zomaar een hypotheek op vestigen en waar vestig je die dan op?

 

Oftewel, wat is er dan van jouw en hoe regel je dat dan allemaal?

 

eerst splitsen dus door huidige eigenaar dan pas kopen en wel het appartementsrecht welk je hebben wilt of waar je wonen wilt...

Bob

Bob

op December 3, 2019

De antwoorden op jouw vragen hangen af van wat je precies koopt/krijgt aangeboden.

Ik begrijp dat je een hele kolom (onder- en bovenwoning) wilt kopen uit een rij huizen.

Belangrijkste eerste vraag is of jouw aan te kopen kolom op een eigen kadastraal perceel staat, of dat bijvoorbeeld de hele rij woningen op één enkel perceel staat.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
iamrenzo@icloud.com

iamrenzo@icloud.com

op December 4, 2019

Bob zei:

De antwoorden op jouw vragen hangen af van wat je precies koopt/krijgt aangeboden.

Ik begrijp dat je een hele kolom (onder- en bovenwoning) wilt kopen uit een rij huizen.

Belangrijkste eerste vraag is of jouw aan te kopen kolom op een eigen kadastraal perceel staat, of dat bijvoorbeeld de hele rij woningen op één enkel perceel staat.



Nee, het gaat enkel om een bovenwoning van een verticale kolom in het rijtje.

Vrienden van mijnheren ooit ook in een boven/onderconstructie gewoond en ik heb hen nooit gehoord over deze zaken. Wel eens over het idee dat het slim was om een vve (reservefonds) op te richten.

Paul

Paul

op December 4, 2019

dat is niet alleen slim maar ook verplicht, er moet een meerjarenonderhoudsplan komen waarin het onderhoud van het gebouw vastgelegd word (schatting) en aan de hand daarvan kun je dan bepalen hoeveel geld je per maand opzij zet voor dit onderhoud...

Bob

Bob

op December 4, 2019

iAR zei:

Nee, het gaat enkel om een bovenwoning van een verticale kolom in het rijtje.

Vrienden van mijnheren ooit ook in een boven/onderconstructie gewoond en ik heb hen nooit gehoord over deze zaken. Wel eens over het idee dat het slim was om een vve (reservefonds) op te richten.



Advies:

Bovenwoning pas kopen als de splitsing een feit is. Laat de makeaar eerst (het concept van) de akte van splitsing overleggen. Alleen dan weet je wat je gaat kopen. Zonder splitsing vooraf, en zonder recht van opstal, heb je géén idee wat je koopt, en je tekent voor een gegarandeerde hoeveelheid juridische ellende achteraf.

Vraag:

Waarom alleen maar kopen als er per kolom gesplitst wordt, en niet wanneer de hele rij in de splitsing is/wordt betrokken? Een VvE is VvE, ongeacht de omvang. Ik ga er even van uit dat de staat van alle woningen, v.w.b. de gemeenschappelijke delen/zaken, in ongeveer dezelfde staat zijn.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!