Brandpreventie criteria

VvE De Sirenen

VvE De Sirenen

op December 16, 2016

Beste forumleden,
Er is bij ons een parkeergarage-inspectie geweest van de brandweer i.o. van de gemeente  Bergen op Zoom.
?Dit n.a.v. een grote brand ( aangestoken ) in een parkeergarage in B.o.Z.
?Rapport is geleverd aan mij.  Sekretaris.
?We moeten voldoen aan criteria brandpreventie volgens Bouwbesluit 2012 voor ons gebouw ( 2001 ).
Resultaat is hoge kosten.   Plan van aanpak moet binnen 3 maanden ingediend worden bij gemeente.
Vraag:  Kan dit zomaar en waar staat dat ? 
?Heeft een van jullie  misschien ook met zoiets te maken gehad en belangrijk , hoe opgelost ?

Ik hoor het graag,    Jos


 

Paul

Paul

op December 17, 2016

misschien is dit een intresant stuk voor je om door te nemen.

 

 

http://www.nieman.nl/wp-content/uploads/2014/04/Publiekrechtelijke-aansprakelijkheid-voor-gebreken-bij-bestaande-bouw.pdf

 

wat ik wel weet is dat de eisen van de bouw gelden en niet de eisen van nu, dit i.v.m. de rechtszewkerheid, je mag uitgaan dat de regels niet veranderen, daar heeft ook de gemeente zich aan te houden, met andere woorden, als er toen gebouwd is en voldaan is volgens de toen geldende regels de gemeente wel kan eisen maar ze daar geen recht toe hebben...

Bob

Bob

op December 17, 2016

Hi Jos,

Allereerst een opmerking en wat vragen.

De gemeente is hier het bevoegde gezag, en niet de brandweer. De gemeente mag natuurlijk wel gebruik maken van de expertise bij de brandweer, maar de gemeente moet eisen en zo nodig handhaven.

Heb je alleen maar een afschrift van het rapport van de brandweer ontvangen, of heeft de gemeente er een duidelijke opdracht bij gegeven? "We moeten voldoen aan criteria brandpreventie volgens Bouwbesluit 2012" is een veel te algemene en onduidelijke opdracht.

Parkeergarages zijn een geval apart. Met een algemeen verhaal (ik zou je zo het praktijkboek bouwbesluit kunnen toesturen) ga je er echt niet komen. Is jullie parkeergarage voorzien van installaties als een RookBeheersingsInstallatie (RBI) of sprinklers? Met name voor (ondergrondse) parkeergarages is sprake van voortschrijdend inzicht vanwege de vele ongelukken bij brand (en met name rook).

Wanneer de gemeente optreedt tegen de situatie als bij jullie aangetroffen, past het om de gemeente schriftelijk om nadere uitleg te vragen, en om de gemeente te laten aangeven op welke wettelijke grondslag zij zich baseert.

Hoor graag wat meer details uit de handhavingsbrief van de gemeente en over de feitelijke situatie en voorzieningen in en aan jullie parkeergarage. 

Vriendelijke groet, Bob


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
VvE De Sirenen

VvE De Sirenen

op February 11, 2019

Ik ben erg laat met reageren.  Ik kijk niet "iedere dag" meer  naar het forum. 
Er wordt door mij aan jou nog op teruggekomen.  Inmiddels zit er wel een state of the art brandbeveiliging bij ons in de ondergrondse
parkeergarage.  Met alle toeters en bellen en contracten.  (  75000 Euro ) .

Jos