Dakterras en algehele constructie

Thomas

Thomas

op July 12, 2017

Beste forumleden,

Ik ben eigenaar van de bovenste laag van een tweedelig rijtjeshuis. De VvE bestaat uit twee personen en is slapend. Onlangs is de begane grond gekocht met de wens om hier een woonbestemming aan te geven. Daarover een aantal vragen, met de volgende feiten in acht genomen:

  • De begane grond is één grote bedrijvenruimte die helemaal dichtgebouwd is met alleen ramen aan de voorkant
  • Mijn woonlaag heeft aan de achterzijde van het huis een dakterras op het dak van de begane grond
  • Op de splitsingsakte staat dat het dakterras officeel tot ongeveer 2,5m diep van de achterzijde van het pand loopt
  • In het bovenaanzicht van de splitsingsakte staat het gedeelte van 2,5m niet vermeld op mijn woonlaag
  • De overige 2,5 meter is in ieder geval 6 jaar in gebruik geweest als dakterras door het huis ernaast (lang verhaal)
  • Op het dak zit een dicht luik dat niet aangegeven wordt op de splitsingsakte

De nieuwe eigenaar wil het achterste deel van de begane grond (2,5m) slopen en er een tuin bouwen. 

1. Mag de nieuwe eigenaar dit zonder mijn toestemming doen?

Daarnaast is het hele pand enigszins doorgezakt omdat ooit een dragende constructie (waarschijnlijk illegaal) verwijderd is op de begane grond (dit is nu één open ruimte geworden). De nieuwe eigenaar wil de balkenlaag verstevigen om geen risico's te nemen.

2. Is dit iets waar ik als lid van de VvE aan moet meebetalen, of is de nieuwe eigenaar verantwoordelijk voor de fouten die een vorige eigenaar ooit in het verleden heeft gemaakt? Zou ik in theorie zelfs kunnen eisen dat de nieuwe eigenaar dit oplost?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Paul

Paul

op July 13, 2017

de aanbouw mag niet zomaar ingekort worden, slapend of niet de vve beslist hierover in gezamelijkheid van stemmen en bij 50/50 blijft het staan...

 

het doorzakken is voor de vve, misschien dat de oude eigenaar hier nog op aangesproken kan worden maar dit word een lang en duur proces, beter is het naar mijn idee om dit nu gezamenlijk op te lossen op kosten vve dus, ik begrijp dat de nieuwe eigenaar de verbouwing zelf gaat doen, bied aan om de stalen balk of constructie die erin komt om dit te verstevigen gezamenlijk te betalen...

Paul

Paul

op July 13, 2017

nog vergeten te zeggen trouwens, schrijf de oude eigenaar wel aan en stel hem verantwoordelijk voor de schade en de nog te leiden schade, je hoeft hier geen vervolg aan te geven maar je hebt dan wel de mogelijkheid om alsnog schade te verhalen mocht deze groter zijn dan nu gedacht...

Thomas

Thomas

op July 13, 2017

Hi Paul,

Bedankt voor je reactie. Ik maakte me vooral zorgen over het zonder mijn toestemming laten verwijderen van het dak. Nu van meerdere kanten gehoord dat dit niet zomaar kan. Ik zal het aanschrijven van de oude eigenaar met de nieuwe bespreken, wellicht valt hier nog iets te behalen.

Paul

Paul

op July 14, 2017

kijk ook even welke verdeling er in de splitisingsakte staat, de verdeling van stemmen en betalen bedoel ik hiermee, dan kan het nog een ander verhaal worden, dan onder welk modelreglement valt jullie vve, hier staat hierover ook het een en ander te lezen...

 

voor wat betreft het doorzakken van het gebouw, dit kan natuurlijk een heel duur geintje worden uiteindelijk, je hebt naar ik aanneem dit nu pas gezien, dat er een muur weggesloopt is waardoor dit doorzakken gebeurt, de nieuwe koper heeft een "verborgen" gebrek meegekocht, tenminste, ik neem aan dat de verkoper dit niet gemeld heeft aan de nieuwe eigenaar, ook hier kunnen jullie nog iets mee naar mijn idee...

 

de nieuwe eigenaar kan via de makelaar de oude hier op aanspreken terwijl de vve de oude eigenaar ook kan aanspreken, hoe dit juridisch prcs zit weet ook ik niet, is misschien wel heel wijs om een jurist hier eens om een mening te vragen, doe dit wel snel...