de splitsingsakte zegt niets, en nu?

kmb1987

kmb1987

op May 19, 2017

Hallo,

Sinds december ben ik eigenaar van een bovenwoning. De VVE bestaat uit 3 woningen (1 benedenwoning, 2 daarboven) en is slapend. We hebben nu besloten om de VVE actief te maken, maar we lopen vast op wat er onder de VVE moet komen te vallen. Nu lees ik overal dat in de splitsingsakte dient te staan wat er onder de VvE valt, zoals kozijnen/ramen oid. Onze splitsingakte komt uit 1979 en zegt helemaal niets daarover. Het enige dat er staat over de VvE is:

- De vereniging draag de naam ".." en is gevestigd op ".."

- Ieder der eigenaars kan om een vergadering verzoeken

- Het maximun aantal stemmen is 3

- Het is artikel 37,lid 2 bedoelde bedrag wordt ".." (hetzelfde voor artikel 37, lid5 / artikel 40, lid 4 en lid 5)

 

Hoe moeten we dit opvatten en kunnen wij dan zelf bepalen of bijvoorbeeld het verven van kozijnen door de VvE betaald wordt? En vallen zaken als het dak, de buitenmuur en de fundering/ riolering altijd onder de VvE?

 

Paul

Paul

op May 20, 2017

in principe valt alles wat gemeenschappelijk is onder de verantwoordelijkheid van de vve, dat zijn dus de gevels, de daken maar ook bijvoorbeeld de scheiding tussen de woningen zoals vloeren...

 

riool valt er ook onder vanaf het punt dat deze gemeenschappelijk word, dus waar het overgaat in de woning is het voor de eigenaar van het betreffende appartement waar het de standleiding betreft is het gemeenschappelijk, ook de bellen zijn gemeenschappelijk evenals balkons enz enz...

 

afijn, lees hier maar verder...

 

https://www.vvebelang.nl/media/MR%20splitsing%201973%20-%20versie%20KNB%20nov%202011.pdf

Rob

Rob

op May 20, 2017

Gezien de teksten die KMB1987 aandraagt blijkt al dat er toch al sprake moet zijn van een aanwezig reglement.
Naar mijn idee zijn de genoemde teksten slechts "aanvullingen" en/of aanpassingen daarop.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat er in de splitsingakte een verwijzing te vinden zal zijn naar het van toepassing zijnde modelreglement  en persoonlijk vermoedt ik dat dat MR1973 zal zijn in dit geval.
In het van toepassing zijnde modelreglement zal KMB1987 de antwoorden op zijn vragen vinden.


Rancune is een giftig kwaad