Digitaal stemmen

ceeskoevoets@gmail.com

ceeskoevoets@gmail.com

op January 22, 2018

Onze beheerder met meer dan 80 appartementen in de bollenstreek promoot/stimuleert digitaal stemmen, met de uitspraak dat het is toegestaan. Wij kunnen dit via Twinq en hebben modelreglement 2006. Onlangs is ondersteund door de beheerder,  op initiatief van een bewoner, een extra  ALV bijeengeroepen om over zonnepanelen te stemmen. Onderstaand het gevolgde proces en goedkeuring door de ALV. Wij zijn met 11 appartementen met diverse opp. en daardoor verschillend stemrecht. ALV gehouden, staande in de hal bij de brievenbussen. 

- 4 apparement eigenaren aanwezig, 1 eigenaar zonder bericht niet afwezig.

- 3 eigenaren digitaal via Twinq. Zijn volgens beheerder als aanwezig dus stem geld voor “ Stem “ en “ Quorum” Voor zonnepanelen is een kwalificeerde meerderheid noodzakelijk, vandaar deze procedure.

- 3 volmachten afgegeven. 1 volmacht volgens “ouderwetse methode” aan een van aanwezige eigenaren.  2 volmachten afgegeven aan een niet aanwezige digitale stemmer. Deze heeft de 2 volmacht/stembriefjes vooraf afgegeven aan ALV. Zijn volgens beheerder ook “aanwezig en tellen voor Quorum”.

WAT IS NU DE TOEKOMST EN HET NUT VAN EEN ALV MET EEN ZO HANDELENDE BEHEERDER?

Paul

Paul

op January 23, 2018

volgens mij is digitaal stemmen schriftelijk stemmen en dan schrijft het MR voor dat ALLE stemmen of voor of tegen moeten zijn, zodra er 1 stem afwijkend is kan het voorstel niet doorgaan...

ceeskoevoets@gmail.com

ceeskoevoets@gmail.com

op January 23, 2018

Bedankt, ook hier hebben we aan gedacht. Maar de bestuurder schrijft een normale ALV uit. 

De grote vraag is telt een digitale stem als zijnde aanwezig. Dus ook voor quorum. De beheerder zegt van wel.

Een argument kan zijn: er staat in model reglement 2006 niet dat het verboden is, dus is het toegestaan.

Wij vinden dat de beerder een conflict op zoekt en ons dwingt naar de rechter te gaan. Zo gaan volwassenen toch niet met elkaar om?

 

Paul

Paul

op January 24, 2018

Artikel 49

Iedere eigenaar is bevoegd, hetzij in persoon, hetzij bij een schriftelijk gevolmachtigde die al dan niet lid van

de vereniging is, de vergadering bij te wonen, daarin het woord te voeren en het stemrecht uit te oefenen,

wat dit laatste betreft met inachtneming van het bepaalde in artikel 47 derde lid en artikel 48 eerste lid.

Een bestuurder kan niet als gevolmachtigde optreden.

Iedere eigenaar en gevolmachtigde is bevoegd zich te doen vergezellen van een jurist of een accountant

die ter vergadering het woord mag voeren.

Artikel 50 lid 3.

 

3.

Met een besluit van de vergadering staat gelijk een voorstel, waarmee alle eigenaars schriftelijk hun

instemming hebben betuigd, fax en e­mail daaronder begrepen.

 

volgens mij staat duidelijk in art. 49 dat men in pesoon aanwezig dient te zijn OF een volmacht dient af te geven, stemet men schriftelijk (art. 50) dan dienen alle stemmen gelijk te zijn...

 

Staat nergens dat stemmen via de digitale weg geldig is...

 

Rob

Rob

op January 24, 2018
"... Staat nergens dat stemmen via de digitale weg geldig is" Daar denkt de rechter anders over;) Zie http://www.vverecht.nl/2017/08/digitaal-uitgebrachte-stemmen-rechtsgeldig-mits-nodige-waarborgen/  
Rancune is een giftig kwaad
Rland

Rland

op February 11, 2018

In het magazine nr 4 2017 staat er een mooi stukje over. (gebaseerd op de publicatie van vverecht wat al genoemd is)

Zoals ik het begrijp kan het worden gezien als 'bij volmacht stemmen' (als het goed is gewaarborgd).

Het lijkt me zelf ideaal, ook bij aanwezigheid op de vergadering. Nu nog de beheerder zo ver krijgen dat men Twinq gaat gebruiken om dit mogelijk te maken.

In het volgende magazine wordt er verder op ingegaan.

(dit is mijn eerste reactie op het forum, ben net lid)