europeese richtlijnen cv ketels

Ijselstraat

Ijselstraat

op June 26, 2015

Per 26 november mogen er geen VR ketels meer worden verkocht.

 Voor menige VvE met kanalen die niet geschikt zijn voor HR ketels een enorm probleem.

Met name  de mogelijheden om de bestaande kanalen aan te passen zijn behoorlijk divers en maken een beslissing daarover zeer onduidelijk. Wat is velig, duurzaam/ eenvoudig, kwalitatief.?

Kanalen vervangen/ voeren met nieuwe pijp,helemaal niet vervangen maar alleen de onder en de bovenkanten aanpassen.?

Wij komen er vooralsnog niet uit!

Welke VVE is al overgegaan van VR naar HR?

Paul

Paul

op June 27, 2015

wij in de meeste gevallen maar waren geen aanpassingen nodig volgens de installateur...

 

kijk naar wat moet en laat vervolgens alleen dat doen...

HJK

HJK

op July 24, 2015

Ik ben geen installateur, maar volgens mij is het grootste verschil tussen een HR en een VR ketel dat  een HR ketel de warmte van de afvoergassen gebruikt om een hoger rendement te behalen. Dit gebeurt ondermeer door een dubbelwandige af/aanvoerpijp, waarbij het afvoergas de luchttoevoer voorverwarmt. Een VR ketel heeft volgens mij alleen een afvoer buis. Het is dus niet mogelijk om een HR ketel op een enkelvoudige buis aan te sluiten.

Natuurlijk zal er best wel een “handige” installateur te vinden zijn die een HR ketel op een bestaand enkelvoudig kanaal aan kan sluiten, maar volgens mij negeer je hiermee de geldende aansluitvoorschriften en haalt de ketel natuurlijk niet het opgegeven HR rendement!

Paul

Paul

op July 30, 2015

op zich kan het wel hoor, wij hebben 2 buizen, 1 voor aanvoer en 1 voor afvoer, die kun je in de ketel ruimte op elkaar aansluiten met verlopen als dit noodzakelijk blijkt te zijn...

ajongebreur

ajongebreur

op November 28, 2015

Is het niet vreemd dat er zo weinig over deze problematiek wordt gesproken in de media.

Bij ons in het centrum staan een paar honderd appartementen van zo'n 20 à 25 jaar oud.

Plotseling komt men voor zeer grote uitgaven als VVE zijnde, omdat er geen VR ketel meer te koop is en HR niet op het oude systeem mag. 

Wie heeft ervaring met totale vernieuwing?

vvebuizerd

vvebuizerd

op February 1, 2016

Pas op met het plaatsen van HR ketels in een appartementen complex van rond de 90 er jaren. Vaak zijn de rga afvoeren uitgevoerd met alu flexiele buis. Deze zijn absoluut niet geschikt voor een HR ketel die een lagere verbrandings temp heeft. De buizen worden door de hoge zuurgraad aangevreten ttp://www.cv-service.nl/rookgasafvoer.htm
Wij hebben bij een aantal appartementen de rga laten voeren door rvs flexible pijp omdat daar behoorlijke schade was ontstaan met gevaar voor koolmonoxide.
ECHTER wij waren in de veronderstelling dat de VR ketel langzaam zou uitsterven.
Elk appartement heeft zijn "eigen" afvoer tot aan het dak. Nu is de discussie wie gaat wat betalen bij vervangen van zijn ketel ? De vve ? net als de lift. Of is elke eigenaar verandwoordelijk voor zijn "eigen" afvoer en woon je op de eerste dan heb je dikke pech?
Wij zijn erg benieuwd hoe andere vve's hier mee omgaan.


 

VvE Maurits

VvE Maurits

op February 28, 2016

vvebuizerd zei:

Pas op met het plaatsen van HR ketels in een appartementen complex van rond de 90 er jaren. Vaak zijn de rga afvoeren uitgevoerd met alu flexiele buis. Deze zijn absoluut niet geschikt voor een HR ketel die een lagere verbrandings temp heeft. De buizen worden door de hoge zuurgraad aangevreten ttp://www.cv-service.nl/rookgasafvoer.htm
Wij hebben bij een aantal appartementen de rga laten voeren door rvs flexible pijp omdat daar behoorlijke schade was ontstaan met gevaar voor koolmonoxide.
ECHTER wij waren in de veronderstelling dat de VR ketel langzaam zou uitsterven.
Elk appartement heeft zijn "eigen" afvoer tot aan het dak. Nu is de discussie wie gaat wat betalen bij vervangen van zijn ketel ? De vve ? net als de lift. Of is elke eigenaar verandwoordelijk voor zijn "eigen" afvoer en woon je op de eerste dan heb je dikke pech?
Wij zijn erg benieuwd hoe andere vve's hier mee omgaan.


 



artikel onder het juiste bericht verplaatst.

VvE Maurits

VvE Maurits

op February 28, 2016

Geachte VvE Belang,

Zou u naar aanleiding van deze wet- en regelgeving een advies kunnen uitbrengen?

Ons appartementencomplex (bouwjaar 1991-1992) bestaat uit vier woonlagen en 21 appartementen. Waarvan de bovenste woonlaag een direkte leiding heeft naar het dak. De overige woonlagen 0 t/m 3 hebben een zijtakverbinding van een leiding die van het dak helemaal naar beneden gaat en als zijtak naar het woonappartement gaat.

Nu is de vraag hoe ga je om met het feit dat individuele eigenaren verschillenden soorten ketels nu hebben van verschillende bouwjaren? Ga je alles in een keer aanpassen of niet qua leidingen, en wanneer op welk tijdstip ga je dat doen?

Zoals in uw blad van februari 2016 staat (pagina 53 en 55).
Welke installateur is vakbekwaam voor dit soort aanpassingen? Of welke vakbekwame leverancier kan een inspectie doen op de rookgasafvoer kanalen?

Ik zie graag uw reactie tegemoet.

Monique Dercksen
voorzitter

cv service

cv service

op February 15, 2017

Er is veel onduidelijkheid over rookgasafvoer kanalen en of hier wel of niet HR ketels op kunnen en/of combinaties mogelijk zijn.

Ik hoop dat ik met onderstaande informatie wat duidelijkheid kan verschaffen.

Om te beginnen raad ik iedere vve aan om met een erkend installateur de situatie te bekijken, elke situatie is namelijk andere en wat er op forums geschreven wordt kan je gedachte aardig op hol brengen.

Er zijn 2 dingen die er in ieder geval toe doen, namelijk :

  • elk rookgasafvoer kanaal, of deze nu van kunststof, aluminium of rvs is, of deze nu voor HR of VR is heeft een maximale veilige levensduur van 20 jaar !! het advies is dan ook deze na 20 jaar te vernieuwen om gevaarlijke situaties te voorkomen.
  • HR en VR ketels combineren op 1 kanaal is niet mogelijk.

Er zijn in appartementen 3 soorten kanalen bekend:

  • gemetseld kanaal voor open VR toestellen (dit zijn toestellen zonder ventilator) het kanaal is enkel voor de afvoer van rookgassen via natuurlijke trek, de zuurstof wordt uit de opstellingsruimte gehaald. deze kanalen kom je haast niet meer tegen, op deze kanalen is een uitzondering gemaakt in de Europese wetgeving dat hier een open VR ketel op terug geplaatst mag worden, dit is de enige VR ketel die nu nog te koop is.
  • afzonderlijke kanalen, in deze situatie heeft iedere bewoner een eigen rookgasafvoer en lucht toevoer kanaal van meenstal 80mm, in deze situatie kan iedere bewoner zijn eigen kanaal laten aanpassen als deze over wil stappen op HR, let wel op laat altijd een erkend installateur beoordelen of het kanaal wel echt afzonderlijk is, hij kan dit meestal zien aan de dakkap.
  • gezamenlijke kanalen ook wel CLV genoemd, in deze situatie heeft iedere boven en onder wonende buur het zelfde kanaal, hierbij is het alleen mogelijk om gezamenlijk over te stappen naar HR, de ketels kunnen niet gecombineerd worden (HR en VR door elkaar) en elke nieuwe HR ketel zal voorzien moeten worden van een terugslag klep, zo niet kunnen de rookgassen terug slaan.

Bij de overstap na HR is het niet alleen van belang dat het kanaal geschikt gemaakt wordt maar ook dat de dakkap aangepast wordt en binnen alles volgens de wetgeving brandwerend afgedicht wordt incl brandmanchet. Alle buizen moeten volgens de voorschriften onder het juiste afschot gebeugeld worden en rookgasafvoer materialen (kunststof, aluminium, rvs) mogen niet gecombineerd worden, een condens afvoer moet gemaakt worden.

Voor meer informatie kijk op onze site: cv-service

Als bijlage voeg ik een belangrijk document toe.

Aan de door mij geschreven uitleg zijn geen rechten te ontlenen, ik heb dit geschreven om informatieve reden. Laat altijd een erkend installateur uw situatie beoordelen en aanpassen.


 Bijlage 1