Gas CV vervangen door E-CV?

Roelof

Roelof

op May 14, 2018

In het laatste magazine van VvE Belang staat een interessant artikel over de vervanging van gas CV ketels door E-CV ketels. Tot nu toe ben ik er vanuit gegaan dat het financieel niet aantrekkelijk is. In het artikel wordt echter vermeldt dat de energiewaarde van 1 m3 gas veeel lager is dan altijd wordt aangenomen. De heer Aalders heeft berekend dat de energie waarde ongeveer 3,5 is i.p.v. 7,9 tot 9,7. Als je een berekening maakt met de waarde 3,5 dan wordt het ineens heel aantrekkelijk om zo'n ketel te laten installeren. Mede in aanmerking genomen dat in onze flat de rookgasafvoeren nog moeten worden aangepast voor HR ketels.
Een zoekactie op internet levert geen informatie op die de 3,5 waarde ondersteunt, behalve de berekeningen van de heer Aalders. Ook in een powerpoint presentatie heeft hij die waarde als uitgangspunt genomen. Het zou mooi zijn als het klopt, want ik zou niet weten hoe we in de toekomst anders zouden moeten verwarmen. Een warmtepomp in een flat lijkt mij geen goed idee (ruimte, lawaai) 
Wie kan enig licht werpen op deze zaak.

Paul

Paul

op May 15, 2018

Roelof zei:

In het laatste magazine van VvE Belang staat een interessant artikel over de vervanging van gas CV ketels door E-CV ketels. Tot nu toe ben ik er vanuit gegaan dat het financieel niet aantrekkelijk is. In het artikel wordt echter vermeldt dat de energiewaarde van 1 m3 gas veeel lager is dan altijd wordt aangenomen. De heer Aalders heeft berekend dat de energie waarde ongeveer 3,5 is i.p.v. 7,9 tot 9,7. Als je een berekening maakt met de waarde 3,5 dan wordt het ineens heel aantrekkelijk om zo'n ketel te laten installeren. Mede in aanmerking genomen dat in onze flat de rookgasafvoeren nog moeten worden aangepast voor HR ketels.
Een zoekactie op internet levert geen informatie op die de 3,5 waarde ondersteunt, behalve de berekeningen van de heer Aalders. Ook in een powerpoint presentatie heeft hij die waarde als uitgangspunt genomen. Het zou mooi zijn als het klopt, want ik zou niet weten hoe we in de toekomst anders zouden moeten verwarmen. Een warmtepomp in een flat lijkt mij geen goed idee (ruimte, lawaai) 
Wie kan enig licht werpen op deze zaak.



NU ineens is de gaswaarde ineens lager heeft 1 persoon gesteld? Ik vraag me af of dit werkelijk zo is of dat er een energietransitie meespeelt, electrisch verwarmen is duur, veel duurder dan met gas, wil je al overstappen plaats dan een warmtepopmp op het dak als dat mag bij jullie en de binnenunit op de plek van de cv ketel!!!

 

er is ook een systeem op de markt in combinatie met zonnepanelen, die liggen dan onder de panelen...

Roelof

Roelof

op May 15, 2018

Paul, bedankt voor je reactie.
Een warmtepomp is volgens mij in een appartementencomplex geen oplossing. We hebben 25 appartementen: allemaal een warmtepomp op het dak? Erz ijn ook veel verhalen over de lawaai overlast die zo'n pomp geeft. Daarnaast kan zo'n warmtepomp het alleen niet aan, er zal altijd (zeker in de koudere maanden) moeten worden bijverwarmd. En dan heb ik het nog niet over de hoge investering de moet worden gedaan.
Mijn vraag over een e-ce is juist ingegeven door de resultaten die de persoon in het betreffende artikel heeft geboekt. Ik mag toch aannemen dat hij dat niet uit zijn duim zuigt. ALS het waar zou zijn dan is het een aantrekkelijk alternatief.
Het draait dus om de energiewaarde van het gas. Hoeveel Kwh is 1 m3 gas. Ik lees overal wel bepaalde (hoge) waardes, maar nergens kan ik een onderbouwing van die cijfers vinden. Misschien praat men elkaar wel allemaal na?
 

Paul

Paul

op May 16, 2018

het is gewoon appels met peren vergelijken, hij had een VR-ketel, neem je een HR-ketel krijg je een heel andere uitslag, VR had gemiddeld een opbrengst van een 83% terwijl HR tegen de 100% aanzit...

 

tegelijk, kijk eens een pagina voor dit artikel!!!

niets is wat het lijkt, vergeet dat nooit...

 

http://www.inoxcon.nl/faq/ik-wil-mijn-cv-ketel-op-gas-vervangen-voor-een-elektrische-cv-ketel-waar-moet-ik-rekening-mee-houden

Roelof

Roelof

op May 16, 2018

Laten wij in ons gebouw nu ook allemaal VR ketels hebben!
De link die je bijvoegd ken ik natuurlijk allang.
Je gaat niet in op het probleem waar ik mee zit wat is de energiewaarde(in Kwh) van 1 m3 gas.
 

Paul

Paul

op May 17, 2018

men gaat uit van 7,98 KW per kuub gas. staat ook in de link die ik je gaf, staat ook een berekening bij trouwens...

er zijn er ook die uitgaan tussen de 9,7 en 10,50 voor laagcalorischgas trouwens...

 

http://www.inoxcon.nl/faq/ik-wil-mijn-cv-ketel-op-gas-vervangen-voor-een-elektrische-cv-ketel-waar-moet-ik-rekening-mee-houden

 

als je full electrisch wil zou mijn keuze op dit moment zijn een lucht verwarming, een aantal zonnepanelen en als extra een electrische boiler/cv-ketel...

 

lucht voor de eerste warmte, zonnepanelen om de electrakosten te drukken, zoveel als mogelijk en de cv-ketel/boiler om de laatste beetjes bij te verwarmen maar alleen dan als dit nodig is...

 

tegelijk moet je er rekening  mee houden dat je cv-radiatoren vervangen dienen te worden door of vloerverwarming welk elke 10cm in de vloer ligt of laag rendement radiatoren, al met al vergt het ene flinke investering waarbij ook de isolatie niet vergeten mag worden net als de mechanische ventilatie...

 

W.H.

W.H.

op June 17, 2018

Beste lezer,

Electriche verwarmen echt duurder?

Heb 20 jaar electriche verwarming gebruikt in een vorig huis. Heerlijk.

20 jaar de zelfde installatie zonder geduvel met controles storingen en aanpassingen aan de rookgas uitlaat en neiuwe ketel.

Super regebaar per ruimte kan nu ook draadloos. Geen getik van leidingen geen aan en uitslaan ketel herrie. Duurder Nee niet echt.

In de vorige berichten alleen maar veronderstellingen geen exacte getallen die aangeven dat de electriche verwarmen veel duurder is. 

Reken je kuubs gas eens terug naar kWh en dan wordt het duidelijker. 

E ketel in plaats van Gas circa 2000 euro geen laarlijkse keuringen ect 15 X 70 euro per jaar 1050 plus cv ketel 1600 euro is aanzienlijk duurdere aanschaf dan Gas ketel plus aanpasingen in huis en co gevaar.

Wel zul je een extra groep e groep moeten plaatsen trek de e kabel door de niet meer gebruikte gasleiding en plaats de groepkast bij de ketel ga er vanuit dat u electriche kookt. circa 500 euro.

Heb nu gas maar ga snel over op E verwarming per ruimte regelbaar en geen water leidingen meer verwarmen in de beton vloeren en lose ruimte. Zoek eens op convector radiatoren Noorwegen zit er vol mee.

Duurder een fractie maar wel meer komfort.

En in combinatie met zonne panelen ben je niet duurder uit, voor circa 6000 euro heb je zonne pannelen voor verwarming en verlichting. suc6

 

 

W.H.

W.H.

op September 22, 2019

Hoi een jaar verder.

Heb een airo als verwarming, mijn doel was een airco voor koelen na de hete zomers dit jaar weer lekker cool met airco

Maar nu mijn leverancier heeft me overgehaald een airco die ook mijn appartement verwarmt in de winter. 

En na een winter durf ik te zeggen het werkt mijn gas vebruik gezakt met 30% zo,n 300 m³ is x 70 cent € 210 

E kwh geestegen met 210 kwh x 25 cent € 60 

Twee dagen bij verwarmt 4 uur bij - 10 graden  2000watt is 8  x €.25 - 

Ben tevreden