Geld "uitlenen" door VVE

HLubbers

HLubbers

op July 20, 2021

In ons appartementencomplex van 45 woningen zijn wij thans bezig met het vervangen van de rookgaskanalen zodat er in de nabije toekomst HR-ketels kunnen worden aangesloten. We hebben inmiddels de ALV achter de rug en men was unaniem voor vervanging. In zoverre een succes. Financieel zit de vereniging redelijk goed en de kosten voor vervanging van de rookgaskanalen kunnen gemakkelijk betaald worden. Tegelijkertijd dienen natuurlijk de individuele eigenaren een HR-ketel aan te schaffen en daar zit het probleem want wij hebben inmiddels al van diverse eigenaren gehoord dat zij hier momenteel het geld niet voor hebben.

We zouden natuurlijk kunnen aangeven dat ze dan maar een ketel dienen te huren, maar huren is duur en geeft met verkopen ook weer het nodige gezeur. Eén van de bestuurleden heeft geopperd, om degene die het betreffen een lening voor een periode van 2 jaar te verstrekken en deze middels de VVE-bijdrage dan af te lossen. VVE heeft in principe voldoende in kas om dat voor alle eigenaren te doen, maar wij zouden dit dan alleen voor de probleemgevallen willen doen. (stuk of 6).

Onderhande lening zal natuurlijk gedocumenteerd worden en bij verkoop binnen die 2 jaar afgelost moeten worden, ik vraag mij echter af of wij hier dingen over het hoofd zien. Eventuele rente hebben we nog niet over gediscussieerd in het bestuur, maar deze zal laag zijn.

  

Marcel2

Marcel2

op July 20, 2021

Mijn gevoel zegt niet doen.

Volgens mij is dit de opmaat naar gezeur als er zich betalingsproblemen of wat dan ook aandienen. De VvE gaat dan eigelijk voor bank spelen en daar is een VvE niet voor bedoelt denk ik. Als er leden zijn die het geld niet hebben dan idd huren of zelf naar een bank toe stappen. Het is niet het probleem voor de VvE dat deze leden dan wat duurder uit zijn. Je kunt ook stellen dat de nieuwe ketel zuiniger zal zijn en het "duurder uit" zijn dus wel mee zal vallen onder aan de streep. 

HLubbers

HLubbers

op July 20, 2021

Ja ik begrijp het wel marcel2, maar aan de andere kant het gaat hier om een relatief klein bedrag van € 2.000,00. Betrokkenen hebben sowieso een flinke overwaarde in hun appartement. Alleen het even financieren is momenteel lastig. Persoonlijke lening gaat pas vanaf € 5.000,00. bij 2 jaar € 85,00 boven op de huidige servicekosten is het probleem opgelost. Bij huren betaal je 10 jaar lang iets van € 30,00 per maand.

Paul

Paul

op July 21, 2021

op zich kun je dit doen mits de ledenvergadering hiermee instemt, je leent immers geld van de leden uit!

 

stel wel een kontrakt op welk waterdicht is daarin moet inderdaad staan bij verkoop appartementsrecht volledige aflossing maar ook zaken als welk bedrag afgelost word p/mnd, hoe lang de lening loopt, de hoogte van de rente, en welke gevolgen er zijn als men niet aflost, zoals een boete!

 

andere mogelijkheid is dat de eigenaren naar de bank gaan om de hypotheek te verhogen?

 

huren is niks, kost veel per maand en je schiet er niets mee op.

 

maandelijkse besparing kan inderdaad voor een deel de aflossing compenseren....

Bob

Bob

op July 21, 2021

Geld lenen aan de leden is (statutair) de VvE niet toegestaan. De VvE is geen (leen)bank. Het bestuur is in geen geval bevoegd dit te besluiten. De vergadering echter evenmin.

Mocht het bestuur dit aan de vergadering voorstellen, en mocht de vergadering hiertoe besluiten, dan hoeft er maar één lid tegen te zijn, overeenkomstig de stem uit te brengen, en naar de rechter te stappen. Dan gaat dat lid, indien het besluit aan de rechter wordt voorgelegd, daar gelijk krijgen.

Voorkom ellende en doe dit niet.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Marcel2

Marcel2

op July 21, 2021

HLubbers zei:

Ja ik begrijp het wel marcel2, maar aan de andere kant het gaat hier om een relatief klein bedrag van € 2.000,00. Betrokkenen hebben sowieso een flinke overwaarde in hun appartement. Alleen het even financieren is momenteel lastig. Persoonlijke lening gaat pas vanaf € 5.000,00. bij 2 jaar € 85,00 boven op de huidige servicekosten is het probleem opgelost. Bij huren betaal je 10 jaar lang iets van € 30,00 per maand.



Als je tien jaar huurt voor €30 pmnd incl montage, service en onderhoud dan is dat toch niet zo heel gek als je ook nog eens gaat besparen op het gasverbruik? Ja je zult wat duurder uit zijn maar of het om enorme bedragen gaat betwijfel ik ervan uitgaande dat je anders een service en onderhoud contract voor je ketel zou hebben afgesloten.

Mijn voorkeur heeft ook kopen maar als je het geld niet hebt moet je nu eenmaal keuzes maken...

Paul

Paul

op July 21, 2021

Bob zei:

Geld lenen aan de leden is (statutair) de VvE niet toegestaan. De VvE is geen (leen)bank. Het bestuur is in geen geval bevoegd dit te besluiten. De vergadering echter evenmin.

Mocht het bestuur dit aan de vergadering voorstellen, en mocht de vergadering hiertoe besluiten, dan hoeft er maar één lid tegen te zijn, overeenkomstig de stem uit te brengen, en naar de rechter te stappen. Dan gaat dat lid, indien het besluit aan de rechter wordt voorgelegd, daar gelijk krijgen.

Voorkom ellende en doe dit niet.



waar is dit beschreven Bob?

Ben ik wel benieuwd naar, heb dit zelf niet kunnen vinden!

Paul

Paul

op July 22, 2021

ben nog eens aan het zoeken geweest maar een VvE mag gewoon geld wat in kas zit beleggen, of je dit nu doet in de vorm van een lening of in aandelen doet daarbij niet ter zake.

 

Uiteraard moeten de leden wel instemmen met deze activiteit....

 

geld lenen aan de leden mag dus maar zoals gezegd, maak een kontrakt op welk waterdicht is....

Bob

Bob

op July 22, 2021

Het beleggen (van geld uit de reserve groot onderhoud) is aan regels gebonden, en beleggen is iets principieel anders dan geld uitlenen (en zelf bankje gaan spelen).

Zie verder mijn eerdere post.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op July 23, 2021

Mooi dat je dat even uitlegd maar waar is dit nu beschreven?

 

beleggen kan namelijk ook zijn geld uitlenen, beleggen is niet anders dan investeren, waar ook in, in de hoop dat je belegging meer waard word.

 

als je in een bedrijf belegd doe je dit ook met geld, geld wat je feitelijk gezien uitleent aan dat bedrijf!

 

een lening is dus ook simpel een belegging....