Geld "uitlenen" door VVE

Bob

Bob

op July 23, 2021

Quote

een lening is dus ook simpel een belegging....

Unquote

Thanks, nooit geweten! Al doende leert men.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lening

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Belegging


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
HLubbers

HLubbers

op July 23, 2021

Paul zei:

ben nog eens aan het zoeken geweest maar een VvE mag gewoon geld wat in kas zit beleggen, of je dit nu doet in de vorm van een lening of in aandelen doet daarbij niet ter zake.

 

Uiteraard moeten de leden wel instemmen met deze activiteit....

 

geld lenen aan de leden mag dus maar zoals gezegd, maak een kontrakt op welk waterdicht is....



Dank voor de antwoorden. Begin september moeten de werkzaamheden een aanvang nemen. We gaan nog wel even brainstormen in het bestuur. Als de mensen het geld echt niet hebben wordt het toch wel lastig. Je moet dan dus de VR-ketel gaan ontkoppelen en vervolgens zeggen dat was het dan. Doet mij ook wel een beetje zuur aan. Project staat overigens al lange tijd op de rol (rookgaskanalen stammen nog uit het bouwjaar van het complex in 1985!!) Ik woon er zelf nu 3 jaar en het eerste wat ik zei was kan die ketel worden vervangen. Bestuur was toen ook al bezig met de rookgaskanalen maar pakte niet door. Het huidige bestuur wil nu wel doorpakken (offerte is ook al getekend), maar loopt nu tegen dit soort problemen aan. 

Carla

Carla

op July 23, 2021

@HLubbers, Ik lees al even mee. Om te beginnen snap ik de problematiek. Maar tegelijk vraag ik mij toch e.e.a. af. Je zegt dat het gebouw van 1985 is. Dan zou je toch mogen verwachten dat een eigenaar ook zelf wel in kan zien dat de ketel op enig moment vervangen moet worden. Ook spreek je over een unamieme beslissing de rookafvoerkanalen te gaan vervangen. Ook dan zou er toch enig besef moeten zijn van de consequenties.  Wanneer je vermoed dat er flinke overwaarde is, waarom dan niet het advies de hyptheek te verhogen?

 Nog los van het feit dat je als bestuur en/of VvE geen enkel zicht hebt op de kreditwaardigheid van de eigenaars aan wie je geld gaat verstrekken, ga je het risico aan dat er iemand tegen stemt en vervolgens nadere stappen gaat ondernemen.

Lees ook goed wat er beschreven staat in het voor jullie geldende Modelreglement en Splitsingsakte. Ik vermoed het MR. van 1983. Daarin vind je ook een regel m.b.t. beleggen wat inderdaad aan een eigen wetgeving is gebonden. ( zie art. 32, lid 4 en 5 )

Ik ben het met @ Bob eens, niet aan beginnen. Uiteindelijk kan je een privé-probleem niet dragen als VvE. Een ieder draagt zijn/haar eigen verantwoordelijkheid in deze.

 

Paul

Paul

op July 24, 2021

Niets te danken Bob, tweede linkje al gelezen?

 

Zo ja lees ik iets anders dan dat jij doet denk ik!

 

Beleggen in obligatie's is ook beleggen in de bancaire wereld, feitelijk gezien leen je dan geld uit aan bijv. een land, over dit geld krijg je dan rente en na de looptijd word de hoofdsom terugbetaald!

Je kunt dus op vele manieren beleggen en dat hoeft niet perse in aandelen te zijn, kan net zo goed vastgoed of zoals gezegd obligatie"s, leningen dus!!!!

Kortom, overleg met de leden die aangeven niet te kunnen betalen, met een zuiniger ketel besparen ze toch behoorlijk op de gasprijs en daar komt al een deel aflossing vandaan....
 

Bob

Bob

op July 24, 2021

Paul zei:

Niets te danken Bob, tweede linkje al gelezen?

 

Zo ja lees ik iets anders dan dat jij doet denk ik!

 

Beleggen in obligatie's is ook beleggen in de bancaire wereld, feitelijk gezien leen je dan geld uit aan bijv. een land, over dit geld krijg je dan rente en na de looptijd word de hoofdsom terugbetaald!

Je kunt dus op vele manieren beleggen en dat hoeft niet perse in aandelen te zijn, kan net zo goed vastgoed of zoals gezegd obligatie"s, leningen dus!!!!

Kortom, overleg met de leden die aangeven niet te kunnen betalen, met een zuiniger ketel besparen ze toch behoorlijk op de gasprijs en daar komt al een deel aflossing vandaan....
 



Jammer voor je dat je het niet kunt/wilt begrijpen . Zie verder mijn eerdere posts en die van Carla.
Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op July 25, 2021

LOL Bob, ik zou hetzelfde kunnen zeggen!!!!

Bob

Bob

op July 25, 2021

Nee, dat kun je niet. Beleggen in o.a. leningen is iets wezenlijk anders dan zelf leningen verstrekken. (Geen uitroeptekens nodig)


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Marcel2

Marcel2

op July 26, 2021

HLubbers zei:

Dank voor de antwoorden. Begin september moeten de werkzaamheden een aanvang nemen. We gaan nog wel even brainstormen in het bestuur. Als de mensen het geld echt niet hebben wordt het toch wel lastig. Je moet dan dus de VR-ketel gaan ontkoppelen en vervolgens zeggen dat was het dan. Doet mij ook wel een beetje zuur aan. Project staat overigens al lange tijd op de rol (rookgaskanalen stammen nog uit het bouwjaar van het complex in 1985!!) Ik woon er zelf nu 3 jaar en het eerste wat ik zei was kan die ketel worden vervangen. Bestuur was toen ook al bezig met de rookgaskanalen maar pakte niet door. Het huidige bestuur wil nu wel doorpakken (offerte is ook al getekend), maar loopt nu tegen dit soort problemen aan. 



Is er al globale berekening gemaakt op basis van het verbruik met een VR ketel ten opzichte van een moderne HR ketel? Waarschijnlijk zullen ze schrikken van hoe zuinig deze ketels zijn geworden. Op basis daarvan is huren een goede optie als ze het geld niet hebben en hoeft men niet zonder ketel te zitten. Indien ze dit wel doen is het een eigen bewuste keuze. De leden van de VvE moeten zich hier geen schuldgevoel over laten aanpraten. Indien men niet wilt huren dan kunnen ze bij familie/vrienden/werggever etc aankloppen voor een lening. Ook zou men bij de bank voor een stukje extra hypotheek kunnen aankloppen. Is dit al gedaan?

HLubbers

HLubbers

op July 30, 2021

Marcel2 zei:

Is er al globale berekening gemaakt op basis van het verbruik met een VR ketel ten opzichte van een moderne HR ketel? Waarschijnlijk zullen ze schrikken van hoe zuinig deze ketels zijn geworden. Op basis daarvan is huren een goede optie als ze het geld niet hebben en hoeft men niet zonder ketel te zitten. Indien ze dit wel doen is het een eigen bewuste keuze. De leden van de VvE moeten zich hier geen schuldgevoel over laten aanpraten. Indien men niet wilt huren dan kunnen ze bij familie/vrienden/werggever etc aankloppen voor een lening. Ook zou men bij de bank voor een stukje extra hypotheek kunnen aankloppen. Is dit al gedaan?



Een extra hypotheek voor € 2.000,00 is natuurlijk onzinnig. Ik zit zelf in het hypotheekvak en een verhoging is pas zinnig als het om minimaal € 20.000,00 gaat. Ik ga nog wel even navragen bij diegene of ze misschien een krediethypotheek hebben dan kan e.e.a. misschien onderhands geleend worden met weinig kosten al ben ik bang dat sommige geldverstrekkers dan wel weer een taxatierapport willen hebben. De VVE heeft voldoende geld in kas en betaald nu dus ook rente aan de bank, dan is het misschien een beter idee om een relatief klein bedrag aan appartementeigenaren uit te lenen en te verwerken in de servicekosten. Ik ben het trouwens wel eens dat een eigenaar altijd wel minimaal een bedrag vanb € 2.000 als reserve zou moeten hebben. Maar blijkbaar wordt ook in dit land geleefd van paycheck tot paycheck. 

Marcel2

Marcel2

op August 2, 2021

HLubbers zei:

Een extra hypotheek voor € 2.000,00 is natuurlijk onzinnig. Ik zit zelf in het hypotheekvak en een verhoging is pas zinnig als het om minimaal € 20.000,00 gaat. Ik ga nog wel even navragen bij diegene of ze misschien een krediethypotheek hebben dan kan e.e.a. misschien onderhands geleend worden met weinig kosten al ben ik bang dat sommige geldverstrekkers dan wel weer een taxatierapport willen hebben. De VVE heeft voldoende geld in kas en betaald nu dus ook rente aan de bank, dan is het misschien een beter idee om een relatief klein bedrag aan appartementeigenaren uit te lenen en te verwerken in de servicekosten. Ik ben het trouwens wel eens dat een eigenaar altijd wel minimaal een bedrag vanb € 2.000 als reserve zou moeten hebben. Maar blijkbaar wordt ook in dit land geleefd van paycheck tot paycheck. 



Uiteiendelijk moet de VvE het zelf weten. Persoonlijk ben ik van mening dat een VvE zich niet met dit soort zaken moet bezighouden en dit ook niet onder de taak van een VvE valt. Er zijn mogelijkheden zat voor diegene die die €2000 niet hebben. Lening bij een bank, huren ketel, lenen bij vrienden/familie. Er is hier al diverse keren aangeven dat door het zuinigere verbruik vd ketel het uiteiendelijk allemaal niet veel duurder zal uitvallen dan dat ze nu kwijt zijn. Je zult hoogstwaarschijnlijk zien dat als het erop aan komt ze dit bedrag wel ergens vandaan krijgen. De makkelijkste weg is echter de VvE ..... Wat je je ook nog moet bedenken is dat als ze nu al geen €2000 hebben als eigenaar hoe je dan zeker weet dat ze de extra VvE afdracht dan wel kunnen betalen als de VvE ze het geld leent. 

Een andere manier om ze tegemoet te komen is misschien om het naar het volgend voorjaar/zomer te tillen zodat ze het van het vakantiegeld 2022 kunnen betalen en nu al kunnen gaan sparen van wat ze anders aan de VvE extra hadden moeten afdragen, mits de kanalen en ketels van de meeste appartenementen dit nog even volhouden natuurlijk.