Hoogte vrijwilligersvergoeding

Silas

Silas

op November 19, 2015

Onze VVE bestaat uit 8 apartementen. Het bestuur heeft altijd bestaan uit 1 persoon die tevens ook het beheer op zich nam.

Nadat de vorige bestuurder aan gaf er geen tijd meer voor te hebben, heb ik het overgenomen. Standaard werd er altijd € 1080,- uitgekeerd per jaar aan de bestuurder als vrijwilligersvergoeding. Het is niet duidelijk waar dit bedrag op gebasseerd is. De vorige bestuurder heeft dat bedrag overgenomen van de bestuurder weer daarvoor. De vorige bestuurder kon me ook niet vertellen hoe de hoogte van dit bedrag ooit is ontstaan (ik kan ook niet in de notulen terugvinden wat hier ooit over is afgesproken). 

Ik krijg het gevoel dat deze vrijwilligersvergoeding een traditie is die in de loop der tijd is ontstaan, zonder onderbouwing of iemand die dit punt heeft aangekaart. 

Zelf voel ik me er niet goed bij en ik vind het een fors bedrag voor zo'n kleine VVE. Ik vroeg me af of jullie een vrijwilligersvergoeding uitkeren aan het bestuur en zo ja hoe bepaal je de hoogte hiervan? Op het internet vind je vooral de richtlijn wat je van de belastingdienst maximaal mag uitkeren, maar daar heb je verder weinig aan.

Aangezien er bij onze VVE sprake is van achterstallig onderhoud en daar nu veel tijd in gaat zitten (opname vrije dagen), vind ik het wel reeël dat er iets tegenover staat. Echter wat redelijk is vind ik lastig te bepalen en ik vind op het internet ook nergens richtlijnen hiervoor.

Ben benieuwd hoe jullie hier mee omgaan.

 

Carla

Carla

op November 19, 2015

Beste Silas,

Je vraagt hoe gaan jullie hier mee om? Welnu, onze VvE keert geen vaste vrijwilligersvergoeding uit. Er wordt wel eens een opmerking gemaakt in die richting, maar het bestuur wenst er geen gebruik van te maken.

Wel worden de werkelijk gemaakte kosten zoals telefoon/ cardridgers/ reiskosten/ portokosten e.d. gedeclareerd. Uiteraard dienen deze kosten via een bonnetje overlegd te worden.

Er is binnen de wetgeving van het appartementsrecht geen richtlijn voor een vaste vergoeding. Wel heeft, inderdaad , de belastingsdienst dit wel.

Informatie hier over is te vinden via internet.

De maximale vergoeding is € 1500.- per jaar. En dat is ( sorry Billy ;-)) inclusief de werkelijk gemaakte kosten. ( die van de bonnetjes ).

Wanneer jij , als enige, het beheer én de administratie wilt gaan doen, wat ondanks dat het een relatief kleine VvE is, komt het in het verleden afgesproken bedrag jou zeker toe. Is toch een hele kluif om alles in orde te maken. Ik zou het voorlopig maar accepteren en nadat je de nodige ervaring hebt opgedaan, kan je altijd nog aangeven dat je het te veel vind.

Wat ik me nog wel even afvraag.....welk modelreglement is bij bij jullie geldend?

Met vriendelijke groet,

Carla.

 

 

Paul

Paul

op November 20, 2015

vind dat je in ieder geval je werkelijke kosten moet kunnen declareren, verder is het hier ook variabel, het ene jaar is het iets meer dan het andere jaar, net hoeveel er gedaan is in dat betreffende jaar, meer werk is meer vergoeding dus...