Hoogte VvE bijdrage vs MJOB

Perezp

Perezp

op October 27, 2019

Beste lezer,

Ik heb een vraag waar ik al een tijdje mee zit. Wie kan mij hierbij adviseren.

Hoe kan ik mijn MJOB zodanig optimaliseren zodat mijn VvE bijdrage zo optimaal mogelijk wordt ingezet en hierdoor verlaagd/bijgesteld zou kunnen worden?

Wij hebben op dit moment een behoorlijk hoge VvE bijdrage voor een appartementencomplex van 35 appartemeenten.

VvE bijdrages:

Woning   € 225,35 (4 kamer appartement) 
Berging     € 12,98
Garage      € 72,10

Totaal € 310,74 excl. energie en verwarming

Mijn indruk is dat onze VvE beheerder de MJOB erg ruim en luxueus opstelt waardoor onze bijdrages zo hoog moeten zijn,

Met vriendelijke groet,

Paco Perez

 

 

 

 

Paul

Paul

op October 28, 2019

dit zul je in de vergadering moeten bespreken, het zijn uiteindelijk de leden die beslissen of de bijdrage deze hoogte moet hebben, een beheerder kan voorstellen wat ie wil uiteindelijk...

 

ga met een stofkam door het meer jaren onderhouds plan heen en bezie welke posten te hoog zijn vastgesteld eventueel, welke overbodig zijn, welke werkzaamheden te hoog ingeschat zijn en uiteindelijk kun je natuurlijk altijd van beheerder wissellen en met een ander in zee gaan die misschien een meer reéle kijk heeft op de dingen...

 

neemt niet weg dat het ook een zeer goede inschatting is van degene die dit plan heeft opgesteld natuurlijk en dat alle punten die in het plan opgeschreven staan ook werkelijk er aan komen in de nabije toekomst!!!

Ik vind eerloijk gezegd wel dat de bijdrage voor de garage en berging aan de hoge kant zijn als ik kijk naar de bijdrage voor de woning maar dit zul je moeten checken in de splitsingsakte en bezien of de verhoudingen (splitsingsdelen)  wel kloppen...

 

neemt niet weg natuurlijk dat je dit in de vergadering zult moeten bespreken behalve het punt van de splitsingsdelen, als deze niet kloppend zijn zul je dit op moeten nemen met de beheerder en van hem eisen dit aan te passen...

DikOz

DikOz

op November 7, 2019

Perezp schreef:

[....]
"Hoe kan ik mijn MJOB zodanig optimaliseren zodat mijn VvE bijdrage zo optimaal mogelijk wordt ingezet en hierdoor verlaagd/bijgesteld zou kunnen worden?"

[....]

Zoals Paul al schreef, ga met een stofkam door het MJOP en kijk met een bouwadviseur of alle posten goed begroot zijn en of het jaar waarin onderhoud verwacht wordt aannemelijk is. Wij hebben dat met een onafhankelijke bouwadviseur gedaan. Deze had terecht vraagtekens bij enkele grote posten als voegwerk. Dat is voorgelegd aan de beheerder.
Ook belangrijk is te bepalen hoe de prijsstijgingen verwerkt worden in de verwachte kosten. Wij verwerken, elk jaar opnieuw, alleen de inflatie van het vorige jaar in alle komende jaren.

Als het plan eenmaal bepaald is, zijn er daarna ook nog mogelijkheden om de bijdrage aan te passen. Dat opgeschoonde plan moet omgerekend worden naar een jaarlijkse bijdrage aan het reservefonds, bij ons ongeveer 45% van de maandelijkse bijdrage van een eigenaar. Er zijn vele manieren om de omrekening te doen, hier volgen er 2 (ook VVE belang heeft een eigen rekenmethode):

  • Heel simpel is de totale voorspelde kosten van het MJOP over bijvoorbeeld 10 jaar door 10 delen. Dat levert een constante jaarlijkse bijdrage op. Geen optimalisatie volgens mij. En als dat elk jaar gebeurt (wettelijk: minimaal elke vijf jaar) kunnen er grote fluctuaties in de bijdrage komen. En de stand van het reservefonds wordt niet verrekend.
  • Een andere mogelijkheid die meer inspeelt op 'zo optimaal inzetten' is:
    • De periode bepalen waarover het MJOP wordt vastgesteld (wettelijk minimaal 10 jaar).
    • Een, over de jaren heen eventueel iets variërende, bijdrage bepalen, de 1/10 is een goede basis, maar je wilt optimaliseren, ik ook. Vervolgens het MJOP onder de streep doorrekenen:
      Reserve einde jaar =  'reserve 1 jan.' - 'kosten dat jaar' + 'toevoeging aan reserve fonds in dat jaar'.
      Vervolgens bepalen of er elk jaar voldoende in kas is om onvoorziene uitgaven te kunnen dekken.
    • Als er voldoende in kas blijft, dan als bestuur een standpunt innemen over de volgende ca. 5 jaar. Mag daar een negatieve reserve geprognotiseerd worden of niet? (dus ook die ca. 5 jaar doorrekenen).
    • Vervolgens de uitgerekende bijdragen en reserves gedurende de 10 jarige  of bepaalde periode aan de ALV voorstellen. En als er belangstelling voor is, ook het rekenschema presenteren.
ronwilwijdeveld

ronwilwijdeveld

op November 15, 2019

Perezp zei:

Beste lezer,

Ik heb een vraag waar ik al een tijdje mee zit. Wie kan mij hierbij adviseren.

Hoe kan ik mijn MJOB zodanig optimaliseren zodat mijn VvE bijdrage zo optimaal mogelijk wordt ingezet en hierdoor verlaagd/bijgesteld zou kunnen worden?

Wij hebben op dit moment een behoorlijk hoge VvE bijdrage voor een appartementencomplex van 35 appartemeenten.

VvE bijdrages:

Woning   € 225,35 (4 kamer appartement) 
Berging     € 12,98
Garage      € 72,10

Totaal € 310,74 excl. energie en verwarming

Mijn indruk is dat onze VvE beheerder de MJOB erg ruim en luxueus opstelt waardoor onze bijdrages zo hoog moeten zijn,

Met vriendelijke groet,

Paco Perez

 

 

 

 



Geachte.

 

ik zou het huidige MJOP laten checken door V.v.E. belang of er zaken in staan die wel kloppen. Hebben jullie géén techneuten bij de V.v.E. die mee kunnen kijken. Misschien staan er zaken in die niet nodig zijn. Ik kan verder niet over jullie MJOP oordelen.

Zijn er zaken die veel geld gaan kosten binnen b.v. 5 jaar. Hoe hoog is jullie spaarrekening voor onderhoud.