Huurders aansprakelijk stellen eigen risico van collectieve opstalverzekering

Danny

Danny

op April 4, 2018

Hallo Iedereen,

In onze Vve van 3 woon ik op de begane grond en heb ik boven mij huurders zitten. Nu heb ik onblangs last gehad van lekkage want komt doordat de huurder boven het doucheputje/sifon eruit hadden gehaald zodat het water beter weg ging omdat het water in de douchebak bleef hangen. De herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd en betaald door de collectieve verzekering van de Vve ( met eigen risico voor de Vve van €500,-) en de aannemer heeft het doucheputje/sifon weer terug gedaan en tegen de huurders gezegd dat ze dit niet meer los mogen maken.

2 maanden verder en ik krijg weer lekkage precies dezelfde plek en wat blijkt de huurder heeft wederom het doucheputje/sifon verwijderd waardoor ik nu WEER lekkage schade heb. Ook hier zullen herstelwerkzaamheden verricht moeten worden maar dat kost de Vve WEER €500,- eigen risico. Ik vraag me af kunnen wij als Vve zijnde de huurders aansprakelijk stellen voor de eigen risico van €500,- want nu gaat er dus even €1000 uit onze pot wat de huurders hebben veroorzaakt en zo gaat het wel heel hard.

Alvast bedankt voor het reageren.

Paul

Paul

op April 5, 2018

persoonlijk zou ik de eigenaar aansprakelijk stellen van de woning, deze moet de huurder er op aanspreken maar deze had ook een instructie moeten geven aand e huurders...

 

tegelijk kun je de huurders ook aansprakelijk stellen voor de handelingen die zij gedaan hebben, stel ze ook alsnog aansprakelijk voor de vorige schade...

Danny

Danny

op April 5, 2018

Paul zei:

persoonlijk zou ik de eigenaar aansprakelijk stellen van de woning, deze moet de huurder er op aanspreken maar deze had ook een instructie moeten geven aand e huurders...

 

tegelijk kun je de huurders ook aansprakelijk stellen voor de handelingen die zij gedaan hebben, stel ze ook alsnog aansprakelijk voor de vorige schade...



Maar moet ik dat doen of de Vve beheerder? Want de herstelwerkzaamheden worden vergoed op de €500,- eigen risico na die uit de Vve pot komt. De Vve Beheerder geeft aan dat dit betaald moet worden vanuit de Vve pot maar vind dat de huurder dit moeten betalen en niet wij als Vve.

Paul

Paul

op April 6, 2018

Beidde, jouw schade moet jij verhalen de schade aan het gebouw moet de VVE verhalen, uiteraard kun je dit gezamenlijk doen, tegelijk op dezelfde grond(en) , zijn wel 2 aparte zaken ook al is de oorzaak hetzelfde...

 

Oftewel, stem dit af op elkaar en trek gezamenlijk op in deze...

VVE Bataviahaven

VVE Bataviahaven

op June 24, 2018

Als toevoeging aan het bovenstaande.  Ik zou het probleem ook iets breder bekijken.  De bovenburen (huurders) hebben blijkbaar een probleem met de afwatering.  Zij proberen hun probleem op te lossen (op de verkeerde manier).  Is er een verstopping verderop in de leiding?   Wellicht als een riool onstoppingsbedrijf de echte oorzaak oplost, hebben ze ook geen probleem meer met de afwatering van de douchebak en hoeven ze ook geen rare oplossingen te zoeken, die bij anderen weer problemen opleveren en geld kosten ...

Ik wil maar zeggen, met de eerder gegeven antwoorden is de hoofdoorzaak nog steeds niet weggenomen.