Informatiebijeenkomsten VvE Belang

Rob

Rob

op November 14, 2017

"... Elk jaar organiseert VvE Belang GRATIS informatiebijeenkomsten in een aantal plaatsen, verspreid over het land.
U kunt interessante lezingen bijwonen en deelnemen aan workshops voor appartementseigenaars en bestuurders van VvE's. Voorafgaand, tijdens en na de bijeenkomsten presenteert een 40-tal bedrijven zich  met diverse diensten en producten."

Aldus de website van stichting VvE Belang.

Wat mij opvalt is dat één van die 40-tal bedrijven dit jaar de firma Procardio blijkt te zijn.
Ben ik toch maar weer eens erg nieuwsgierig wat een AED en een VVE gemeen hebben ?
Waarom staan er op een beurs voor Verenigingen van Eigenaars bedrijven die zaken verkopen die werkelijk niets met een VvE van doen hebben ?
Daarnaast ben ik ook zeer nieuwsgierig of stichting VvE belang op die jaarbeurs zijn "leden" dan ook goed informeerd over de (on)mogelijkheden binnen de VvE ten aanzien van de produkten en/of diensten die door dergelijke bedrijven geleverd kunnen worden?


Rancune is een giftig kwaad
ProCardio

ProCardio

op November 25, 2017

Beste Rob,

 

Het is goed om te zien dat jij de grenzen van de taken van de VvE bewaakt. Het lijkt ons ook goed dat daar altijd open naar wordt gekeken.

Juridisch zal jouw standpunt helemaal kloppen, het is echter de vraag of je daar ons op aan moet spreken of de VvE bestuurders?

Daarnaast is het natuurlijk aan elke VvE om te beslissen hoe ze met doelstellingen en invulling omgaan.

Ook juridisch gezien is niet alles zwart of wit.

 

ProCardio is AED-leverancier en krijgt steeds vaker vanuit wooncomplexen de vraag om informatie over de aanschaf van een AED.

Een manier om deze mensen te bereiken is aanwezig te zijn om de informatiebijeenkomst van VvE Belang.

Bijeenkomsten waar individuele bewoners of groepen bewoners bij ons informatie kunnen inwinnen over de AED. 

 

Wij hebben al vele AED’s uitgeleverd aan diverse complexen en dat heeft nooit geleid tot problemen op dit gebied.

Sterker nog: een eigen AED redt levens, en daar zijn uiteindelijk alle buren blij mee.

Een discussie over of een eigen AED een meerwaarde heeft, is ook niet aan de orde. Daar zijn we het hopelijk over eens.

 

Wij hopen dat ook in de toekomst steeds meer individuele bewoners en groepen bewoners gezamenlijk kiezen voor een eigen AED, al dan niet  geïnitieerd door de VvE.

 

Jammer dat je niet op onze uitnodiging om een keer langs te komen in kon gaan. We hadden je graag een keer persoonlijk gesproken.

Onze uitnodiging om een keer persoonlijk hierover van gedachten te wisselen blijft uiteraard staan.

 

Arthur Roestenburg

ProCardio

Rob

Rob

op November 25, 2017

Beste Arthur,

Hartelijk dank voor de uitgebreide toelichting vanuit Procardio.
Uiteraard zijn we het, ook wat mij betreft, volledig met elkaar eens wat betreft de meerwaarde van een (eigen) AED.
U raakt in de eerste alinea echter direct precies het punt waar het mij in deze discussie om gaat.
Het is namelijk niet juist dat het de VvE geheel vrij staat om te beslissen hoe ze met de doelstelling en invulling daaraan om willen gaan.
Ook de doelstelling van de VvE is, naar mijn mening GELUKKIG, vastgelegd in de splitsingsakte van een VvE en houdt kortgezegd in, het beheer en onderhoud van het onderhavige gebouw en/of complex en het behartigen van de gezamenlijke belangen.
Waarbij dat laatste uitsluitend weer voor belangen die wederom betrekking hebben op het beheer en onderhoud van het onderhavige gebouw en/of complex.

U heeft volkomen gelijk dat de verantwoordelijkheid voor de aanschaf van een AED binnen de VvE ligt bij de VvE bestuurders en niet bij u als leverancier van dergelijke apparatuur.
In die zin is mijn verwijt ook meer gericht aan stichting VvE belang, die als belangenbehartiger van VvE's en eigenaren van appartementen, naar mijn mening veel meer zou moeten doen aan voorlichting over dergelijke kwesties.
Maar nu worden eigenaren en bestuurders die de informatiebijeenkomsten van VvE belang bezoeken geconfronteerd met stands als die van u, helaas vaak zonder over enige kennis te beschikken met betrekking tot de mogelijkheden binnen de VvE van de geboden diensten en/of producten.
En het gebrek aan kennis bij vele VvE bestuurders en leden van een VvE is eveneens één van de redenen waarom u tot nu toe al aan diverse complexen AED's heeft kunnen leveren zonder dat daaruit (nog) problemen zijn ontstaan.

Eén zin uit uw toelichting, op het slotgedeelte na ;) , spreekt mij erg aan, is een mooie afsluiting, en wil ik zeer zeker ook een warm hart toedragen, namelijk :
"... Wij hopen dat ook in de toekomst steeds meer individuele bewoners en groepen bewoners gezamenlijk kiezen voor een eigen AED"

Zo kan het ook, en zo hoort het ook !
Alleen nog even toestemming vragen aan de VvE de AED op een geschikte locatie in het complex te mogen ophangen en klaar is kees, zo simpel kán het zijn :)

Met vriendelijke groet,
Rob


Rancune is een giftig kwaad
Paul

Paul

op November 30, 2017

zolang deze AED maar niet uit het fonds van de VVE komt is er niets aan de hand, de bewoners zullen deze moeten betalen uit hun eigen zak op vrijwillige basis...

Rob

Rob

op November 30, 2017

Paul zei:

zolang deze AED maar niet uit het fonds van de VVE komt is er niets aan de hand, de bewoners zullen deze moeten betalen uit hun eigen zak op vrijwillige basis...



Helemaal goed Paul, in de praktijk gebeurd dat helaas echter wél heel vaak en worden die apparaten en benodigde opleidingen gewoon uit de pot van de VvE betaalt.
En hierin speelt stichting VvE belang naar mijn mening een dubieuze rol door dergelijke partijenen een podium te geven op hun informatiebijeenkomsten zonder zijn aangeslotenen goede voorlichting daarover te geven.
Waar de firma Procardio hier nog een duidelijke toelichting geeft hult VvE belang zich in stilzwijgen.
Volgens mij behartigt VvE Belang in deze kwestie niet de belangen van de VvE's en de individuele eigenaar maar van de leverancier van de apparatuur.

 


Rancune is een giftig kwaad
Paul

Paul

op December 1, 2017

heb eerder het idee dat zij hun eigen belang dienen zonder hierbij de leden goed te informeren hoe te handelen, stands kosten staangeld en wie daar staat maakt hen niet zoveel uit zo het lijkt als ze maar betalen...

 

zou inderdaad goed zijn om de leden op de juiste wijze te informeren over hoe te handelen, het is immers vve-belang!!!