Inzage in bestuursnotulen

Ruud

Ruud

op August 5, 2020

Paul zei:

punt is toch vrij simpel, een lid heeft altijd recht op inzage in welke bescheiden dan ook, daar veranderd de avg niets aan, lid dient er wel vanuit te gaan dat de privacy ook via hem gewaarbord blijft en dus binnen de vve dient te blijven....



Kan zo zijn. Maar recht 'hebben' wil niet zeggen dat deze automatisch vekregen wordt. Natuurlijk zijn er enerzijds wetten, statuten en andere reglementen. Anderzijds is er ook een keiharde praktijk.

Als voorzitter bepaal ik zelf welke informatie ik deel en welke niet. Ik zet me in met de beste intenties, daar kan onthouding onderdeel van uit maken.

"Ik durf hier wel te beweren dat 99,5% van de meelezende bestuursleden dezelfde ervaring zullen hebben."

 

Ik wel inderdaad. Eigenaren zijn maar amper betrokken. Meesten beseffen niet wat VvE betekent, aan meningen of leuke discussies op de vergaderingen ontbreekt het totaal.

Dit in combinatie met incapable beheerder en medebestuurders overigens een gevaarlijke situatie.  

 

 

Rob

Rob

op August 6, 2020

Bob zei:

Quote

Zo claim ik ook nergens een schat aan ervaring maar wordt een dergelijke claim mij ineens opgedrongen, maar dat terzijde.

Unquote

Quote

In de afgelopen ruim 20 jaar heb ik in de VvE's die ik ken nog nooit een verzoek om inzage in de notulen of andere delen van de administratie voorbij zien komen.
Ik durf hier wel te beweren dat 99,5% van de meelezende bestuursleden dezelfde ervaring zullen hebben.

Unquote

20 Jaar ervaring en daarom durf ik .....

Per ongeluk zo geformuleerd dus, niet om te bogen op ruime ervaring en niet om kracht van de volgende bewering te staven. Begrepen.  :-)



Nee hoor, zeker niet per ongeluk zo geformuleerd.
Geheel bewust zelfs, om daarmee uitsluitend duidelijk te maken dat het bijzonder weinig voorkomt dat iemand inzage verzoekt en dus het zeldzame vve-lid dat wel inzage verzoekt daar vast een (goede) reden voor heeft.

Ik weet het, het is geen leuke uitleg voor iemand die blijkbaar dolgraag zichzelf en anderen wil laten geloven dat er iets anders achter zou zitten. ;)


Rancune is een giftig kwaad
Bob

Bob

op August 6, 2020

Rob zei:

Nee hoor, zeker niet per ongeluk zo geformuleerd.
Geheel bewust zelfs, om daarmee uitsluitend duidelijk te maken dat het bijzonder weinig voorkomt dat iemand inzage verzoekt en dus het zeldzame vve-lid dat wel inzage verzoekt daar vast een (goede) reden voor heeft.

Ik weet het, het is geen leuke uitleg voor iemand die blijkbaar dolgraag zichzelf en anderen wil laten geloven dat er iets anders achter zou zitten. ;)



Zeer suggestief allemaal. Je zegt "de VvE's die ik ken" in dezelfde zin. Dat zal dan het grootste deel van alle VvE's in Nederland wel zijn.  ;)

De lezers zullen zeker onder de indruk zijn, dat moet leuk zijn voor iemand die zichzelf graag als "autoriteit" presenteert.  :-)


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Rob

Rob

op August 6, 2020

Ruud zei:

Kan zo zijn. Maar recht 'hebben' wil niet zeggen dat deze automatisch vekregen wordt. Natuurlijk zijn er enerzijds wetten, statuten en andere reglementen. Anderzijds is er ook een keiharde praktijk.

Als voorzitter bepaal ik zelf welke informatie ik deel en welke niet. Ik zet me in met de beste intenties, daar kan onthouding onderdeel van uit maken.

"Ik durf hier wel te beweren dat 99,5% van de meelezende bestuursleden dezelfde ervaring zullen hebben."

 

Ik wel inderdaad. Eigenaren zijn maar amper betrokken. Meesten beseffen niet wat VvE betekent, aan meningen of leuke discussies op de vergaderingen ontbreekt het totaal.

Dit in combinatie met incapable beheerder en medebestuurders overigens een gevaarlijke situatie.  

 

 



Als een bestuurder zich bewust niet wil houden aan de wet -en regelgeving in de  VvE vraag ik me toch af wie er dan precies incapable is.


Rancune is een giftig kwaad
Rob

Rob

op August 6, 2020

Bob zei:

Zeer suggestief allemaal. Je zegt "de VvE's die ik ken" in dezelfde zin. Dat zal dan het grootste deel van alle VvE's in Nederland wel zijn.  ;)

De lezers zullen zeker onder de indruk zijn, dat moet leuk zijn voor iemand die zichzelf graag als "autoriteit" presenteert.  :-)



Is goed hoor, .............. gaaaaaaaaaap
Blijkbaar doet de spaanse zon vreemde dingen met een mens !


Rancune is een giftig kwaad
Bob

Bob

op August 6, 2020

Rob zei:

Is goed hoor, .............. gaaaaaaaaaap
Blijkbaar doet de spaanse zon vreemde dingen met een mens !



Whoehaha ....... Zit jij in Spanje?!


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Rob

Rob

op August 6, 2020

Bob zei:

Whoehaha ....... Zit jij in Spanje?!



Nee, nooit geweest ook ;)


Rancune is een giftig kwaad
Paul

Paul

op August 6, 2020

Ruud zei:

Kan zo zijn. Maar recht 'hebben' wil niet zeggen dat deze automatisch vekregen wordt. Natuurlijk zijn er enerzijds wetten, statuten en andere reglementen. Anderzijds is er ook een keiharde praktijk.

Als voorzitter bepaal ik zelf welke informatie ik deel en welke niet. Ik zet me in met de beste intenties, daar kan onthouding onderdeel van uit maken.

"Ik durf hier wel te beweren dat 99,5% van de meelezende bestuursleden dezelfde ervaring zullen hebben."

 

Ik wel inderdaad. Eigenaren zijn maar amper betrokken. Meesten beseffen niet wat VvE betekent, aan meningen of leuke discussies op de vergaderingen ontbreekt het totaal.

Dit in combinatie met incapable beheerder en medebestuurders overigens een gevaarlijke situatie.  

 

 



Als dit echt eht geval is moet jij heel snel aftreden, dan ben je totaal ongeschikt als voorzitter van een vve, bestuur vve zit er met als doel de vve, lees leden van de vve, te "dienen" en ze alle info te geven als ze daar om vragen!!!!

 

Eigen regels moet je ver van weg blijven, de regels die opgesteld zijn zoals ze opgesteld zijn zijn niet voor niets juist zo opgesteld, hiermee geef je de leden juist de middelen om te controleren op ieder moment en juist dat is van belang, het gaat uiteindelijk allemaal erom dat de leden kunnen zien wat er met de centjes door hen zelf opgebracht allemaal gebeurt en heel veel bestuursleden vergeten dat nogal eens....

Frans4sure

Frans4sure

op August 6, 2020

Wanneer bestuursleden de ALV en de VvE zichzelf serieus nemen zou van elke bestuursvergadering bestuursnotulen opgesteld moeten zijn en gedeeld worden met de ALV.

Kwestie van transparantie .. en fatsoen

Ruud

Ruud

op August 6, 2020

#Paul, je hebt geen idee :) Het gaat verder niet mijn integreiteit, kwaliteiten of prestaies. Ik geef aan dat bestuurders kunnen en zullen sturen op informatieverschaffing. De leden in mijn VvE komen zeker geen informatie tekort, ik verschaf veel openheid en transparantie in aanloop naar en tijdens ledenvergaderingen. Veel besluiten horen daar thuis.

Echter anderzijds: Sommige bepalingen uit statuten en dus modelreglementen zijn 'lastig' of 'achterhaald'.

4x per jaar bestuursvergadering (model 2006)? Totaal onnodig. Besturen gebeurt veelal over email, telefoon, whatsapp en zelfs facebook. En ook met een borrel in de gezamenlijke tuin. Geen notulen dus en veel digitale vastlegging in persoonlijke accounts. Dut is gewoon realiteit en zullen eigenaren normaliter ook begrijpen. Die ene formele bestuursvergadering? Notulen in drie zinnen. Wat ik deel en beschikbaar stel uit digitale communicatie vormen is aan mij, dat kan niemand afdwingen.

Nu zal elke verening wel een ouwe-zeur hebben die geilt op elke bepaling uit een statuut.  Bij mij zijn de ouwe-zeuren aan het verkeerde adres. 

Maar sommigen regels zijn om te buigen. Bijvoorbeeld: ledenvergadering en vaststellen jaarverslag binnen 6 maanden. Zelfs verankerd in het Burgelijk Wetboek. Buigbaar? Zeker.  Dit jaar wordt het eind augustus op een mooie zomeravond in een tuin cq dakterras.  Dat is 2 maanden eerder dan vorig jaar :). Mijn begrotingen zijn dermate goed dat afrekeningen nihil zijn. Alle eigenaren Happy. :)