Kan een minderheid binnen de VVE de beheerder 'ontslaan' als deze nalatig is?

Marcel

Marcel

op November 28, 2015

Hallo,

ik ben deel van een VVE waar één eigenaar (Maarschalkerwaard) 3 van de 5 appartementsrechten heeft.

De andere 2 appartementsrechten zijn van twee verschillende eigenaren (waaronder eentje van mij).

 

Maarschalkerwaard heeft een VVE Beheerder aangenomen die in onze ogen zijn werk niet goed doet.

Onder andere wordt er geen transparantie boekhouding aangelegd en worden aannemers niet goed geselecteerd en betaald naar werk.

 

Kunnen wij met 2 van de 5 stemmen besluiten een andere VVE Beheerder aan te nemen en de huisige uit zijn functie te zetten?

 

dank alvast!

 

Bob

Bob

op November 28, 2015

Hi Marcel,

Ben bang dat ik je moet teleurstellen. Een minderheid besluit binnen een VvE niets. Voor een besluit moet 1. het quorum worden gehaald, en daarnaast wordt 2. besloten met een meerderheid van stemmen (al dan niet gekwalificeerd). Daar zul je in het gemeen altijd de groot-eigenaar bij nodig hebben (en als hij slim is zal hij er ook altijd met een meerderheid aan stemmen in enige vergadering zijn).

Met een minderheid van 2 van de 5 stemmen (max. 40 %) word je nooit een meerderheid en kun je dus niets.

Pas wanneer je kunt aantonen dat het meerderheidsbelang van de groot-eigenaar wordt misbruikt heb je (mogelijk) een stok om te slaan. Alle reden  om te proberen om in goed overleg uit de voor jou onbevredigende situatie te geraken.

Vriendelijke groet, 

Bob.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op November 29, 2015

als aantoonbaar word gemaakt dat de huidige vve-beheerder zijn werk niet goed doet kun je dit voor mekaar krijgen, je moet wel een heel degelijk dossier opbpouwen en hiermee naar de rechter stappen...

 

bovenstaand advies, is natuurlijk het beste om in overleg te gaan, goed argument kan zijn dat je zelf als beheerder word aangesteld, scheelt heel veel centjes, misschien staan de andere eigenaren hiervoor open???