Kosten kozijnen

Gerard1974

Gerard1974

op April 30, 2019

Goedemiddag,

wij bestaan uit een Vve van vier appartementen. 2 van de appartementen hebben destijds op eigen houtje de kozijnen laten vervangen voor kunststof kozijnen (voordat ik er woonde). Nu hebben de buren onderhoud nodig aan hun kozijnen (eerst verven en uiteindelijk vervangen) en zij willen dit door de Vve laten betalen. Hier is enige onenigheid over aangezien het appartement dat ik heb aangekocht geprijsd was met nieuwe kunststof kozijnen en de buren het destijds gekocht hebben voor een aanzienlijk lagere prijs, wetende dat de kozijnen vervangen moesten worden.

Mijn vraag is nu of wij allen als Vve voor de kosten van de kozijnen van de buren moeten betalen? En zo ja, kan ik dan mijn kosten die destijds gemaakt zijn voor het vervangen van mijn kozijnen terugvorderen?

 

bedankt alvast!

 

Paul

Paul

op May 3, 2019

VvE betaald dit over het algemeen, samen dus, jij bent voorgelicht met, je hebt kunstof kozijnen EN die heb je ook, verkopende partij heeft echter, vermoed ik, niet gezegd dat dit een gezamenlijke kostenpost is en je uiteindelijk dus 1/4 ervan betaald hebt...

 

aan de andere kant, dit kom je vaak tegen, je hebt zelf ook een onderzoeksplicht, echter, de verkopende partij MOET je goed voorlichten, deze wist ddat de rest er nog aan zat te komen en wist ook dat je mee mag betalen aan de rest die nog komen gingen...

 

Nu is het de vraag, hebben de eigenaren de kozijnen zelf betaald of zijn ze uit de VvE pot betaald, zijn ze zelf betaald en heb je de rekening? vraag hem anders op bij de verkopende partij...

 

De VvE is niet opgetreden tegen het vervangen van de kozijnen, zo lees ik het, daarmee heeft de VvE toestemming gegeven voor het plaatsen van deze kozijnen en moeten zij in principe meebetalen aan jouw kozijnen, je hebt dus feitelijk nu een vordering op de VvE.

Je kunt ook de verkoper eventueel nog aansprakelijk stellen wegens misinformatie ...

Bob

Bob

op May 3, 2019

Quote

De VvE is niet opgetreden tegen het vervangen van de kozijnen, zo lees ik het, daarmee heeft de VvE toestemming gegeven voor het plaatsen van deze kozijnen en moeten zij in principe meebetalen aan jouw kozijnen, je hebt dus feitelijk nu een vordering op de VvE.

Unquote

Hier lees ik klinkklare nonsens. De VvE heeft geen toestemming verleend door niet op te treden, en er is geen (hard te maken) vordering op de VvE en/of de andere eigenaars. Zie verder de antwoorden op VvE-Forum.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op May 5, 2019

Gevolgen van het niet ondernemen van actie

Constateert de VvE dat zonder toestemming kozijnen zijn vervangen en treedt zij daartegen niet adequaat op, dan loopt zij het risico haar rechten te dien aanzien te verwerken. Het niet ondernemen van actie kan immers worden aangemerkt als impliciete goedkeuring door de overige eigenaars. Ook gaat daarvan een zekere precedentwerking uit. Andere eigenaren kunnen het niet optreden immers opvatten als een vrijbrief om ook aanpassingen aan de kozijnen te verrichten. Het wordt in die gevallen dan ook lastig daar achteraf tegen op te treden. Daarnaast dient willekeur te allen tijde te worden voorkomen. Het is dan ook van belang voor de VvE dat een eenduidig beleid wordt gevoerd.

Bob

Bob

op May 5, 2019
Jammer voor je dat je miet kunt of wilt begrijpen wat daar nu werkelijk staat, en wat dat voor topicstarter betekent. Het verandert niets aan hetgeen ik stelde.
Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!