Kosten lekkage warmwaterleiding

Brug010

Brug010

op October 6, 2019

Beste lezers,

Sinds kort ben ik er achtergekomen dat de warmwaterleiding naar mijn badkamer lek is. Dit bleek naar aanleiding van een lekdetectie.

De schade werd het eerst zichtbaar via vochtplekken aan de onderkant van de muren in de woonkamer, grenzend aan mijn inpandige cv-ruimte, en in mijn hal.

De opstalverzekeraar vergoedt de gevolgschade. Echter beweert de VVE dat het herstel van de leiding voor mijn eigen kosten zal zijn. Zij beroepen zich op de splitsingsakte waarin staat dat leidingen die een privé vertrek dienen voor de bewoner zijn.

ik heb hier moeite mee omdat de bewuste leiding voor mij onbereikbaar is. Deze leiding loopt vanaf de cv direct het beton in en loopt onder de vloer naar mijn badkamer.

deze zijn voor mij ook niet te verzekeren omdat er al een opstalverzekering op het pand rust. 
 

Wat is jullie advies en/of tips?

alvast dank

Paul

Paul

op October 7, 2019

dit is inderdaad afhankelijk of de leiding bereikbaar is voor de bewoner of niet, ingestorte leidingen vallen in het algemeen onder verantwoordelijkheid vand e vve en dus in deze zaak ook.

 

https://www.flinckadvocaten.nl/lekkage-draait-de-vve-op-voor-de-schade

Brug010

Brug010

op October 7, 2019

Paul,

bedankt voor je reactie. In eerste instantie vond ik dit ook. Lees je het daadwerkelijke rechtbank verslag gaat het in dit geval om een afvoerende buis. Wat weer een gemeenschappelijk doel dient

in een ander rechtbank verslag waar het gaat om een koudwaterleiding (in beton) spreekt de rechtbank wel van een leiding voor privé en draait de bewoner op.

https://www.rechtenvastgoed.nl/koop/lekkages-appartementencomplex-aansprakelijk/

Paul

Paul

op October 8, 2019

Uit de link die je hierboven aangeeft,

Uitleg van het reglement

Leidingwerken lopen door het gehele appartementencomplex. Wanneer strekt een installatie uitsluitend ten dienste van een privégedeelte van het appartementencomplex? Wanneer is een leiding in een privégedeelte alsnog gezamenlijk? Hiervoor zal precies moeten worden gekeken waar de lekkage is ontstaan.

Als de waterleiding waar zich de lekkage heeft voorgedaan tot de gemeenschappelijke zaken behoort, is zoals hierboven gemeld de VvE als vertegenwoordigster van de gezamenlijke eigenaars aansprakelijk voor de daardoor veroorzaakte schade (mede op grond van een artikel in het toepasselijke reglement).

Als de lekkage zich heeft voorgedaan in het deel van de waterleiding na de verdeler tot aan het moment dat deze leiding in de betonvloer loopt, dan is dat geen gemeenschappelijke zaak. In dat geval is de bovenbuurman aansprakelijk.[3]

Als de lekkende leiding voor de bovenbuurman slechts bereikbaar is wanneer hij hiertoe hak- en breekwerk moet verrichten, dan bevindt de leiding zich niet in het privégedeelte.[4] Dit geldt zeker in het geval de leiding een onderdeel is van een afvoerinstallatie, waarvan behoudens uitzonderingen er van uit kan worden gegaan dat deze niet uitsluitend ten dienste van één privégedeelte strekt.[5]

 

Hierin staat duidelijk dat de leiding van zodra deze in het beton zit deze weer gemeenschappelijk is, dit is ook logische de tussenvloeren zijn namelijk gezamenlijk en dus van alle eigenaren en dus van de VvE...

Als je dus moet hakken en breken in de betonvloer is de leiding gemeenschappelijk, een advocaat die wij op bezoek gehad hebben van vve-belang legde dit ook precies zo uit...

 

afvoer of waterleiding maakt niet uit, het gaat erom waar de leideing zich bevind...

 

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2011:10602

 

 

Bob

Bob

op October 9, 2019

Paul zei:

dit is inderdaad afhankelijk of de leiding bereikbaar is voor de bewoner of niet, ingestorte leidingen vallen in het algemeen onder verantwoordelijkheid vand e vve en dus in deze zaak ook.

 

https://www.flinckadvocaten.nl/lekkage-draait-de-vve-op-voor-de-schade



Onjuiste conclusie! De VvE heeft in deze gelijk, en zou de eigenaar van de leiding aansprakelijk kunnen stellen voor een eventueel eigen risico van de opstalverzekering. Herstel leiding is voor kosten eigenaar.
Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op October 9, 2019

Bob zei:
Onjuiste conclusie! De VvE heeft in deze gelijk, en zou de eigenaar van de leiding aansprakelijk kunnen stellen voor een eventueel eigen risico van de opstalverzekering. Herstel leiding is voor kosten eigenaar.


Vroeg me al af waar je bleef, uit jouw link vriend het volgende stuk!!!

 

een leiding zich in elk geval niet in een appartement bevindt als die leiding niet voor een eigenaar bereikbaar is zonder dat daartoe “hak- en breekwerk dient te worden verricht“. Mocht er “hak- en breekwerk” vereist zijn om lekkage te verhelpen, dan ligt de verantwoordelijkheid bij de VvE.

 

Er staat dus wat ik eerder al stelde of ik moet OOK in dewze niet goed lezen???

Snap daqt je wat gefrustreerd raakt zo af en toe en dan perse je gelijk wil halen of mij af wil branden, moet je helemaal zelf weten maar hier op dit forum, of elk ander forum, gat het erom iemand GOED te informeren, nergens anders om of in ieder geval naar beste weten!!!

Als je dan een link geeft LEES de inhoud van deze link dan eerst voor je iets roeptoetert!!!

Dank je wel Bob...

Bob

Bob

op October 9, 2019

Paul zei:

Vroeg me al af waar je bleef, uit jouw link vriend het volgende stuk!!!

 

een leiding zich in elk geval niet in een appartement bevindt als die leiding niet voor een eigenaar bereikbaar is zonder dat daartoe “hak- en breekwerk dient te worden verricht“. Mocht er “hak- en breekwerk” vereist zijn om lekkage te verhelpen, dan ligt de verantwoordelijkheid bij de VvE.

 

Er staat dus wat ik eerder al stelde of ik moet OOK in dewze niet goed lezen???

Snap daqt je wat gefrustreerd raakt zo af en toe en dan perse je gelijk wil halen of mij af wil branden, moet je helemaal zelf weten maar hier op dit forum, of elk ander forum, gat het erom iemand GOED te informeren, nergens anders om of in ieder geval naar beste weten!!!

Als je dan een link geeft LEES de inhoud van deze link dan eerst voor je iets roeptoetert!!!

Dank je wel Bob...



Ik haal helemaal geen link aan, dat is jouw eigen link die je ook nog eens volkomen verkeerd interpreteert. Verre van zo slim dus jouw reactie...... ;) Hoor wel wanneer Brug nadere uitleg behoeft. Aan zijn eigen reactie op jouw antwoord te zien is die slimmer dan jij bent.
Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Bob

Bob

op October 9, 2019
Overigens Paul, als je er zoveel moeite mee hebt om te worden gecorrigeerd als je ongelijk hebt is het misschien slimmer om niet te posten. Hoef je ook niet iedere keer volslagen onterecht in de rode vlekken te schieten. Zoals je al schreef is het doel om bezoekers te helpen en niet om ze op het verkeerde been te zetten. Als je nonsens uitkraamt kun je er op wachten dat ik je zal corrigeren. En op jouw onterechte en overspannen reacties zit al helemaal niemand te wachten. Beheers je een beetje, of probeer dat tenminste.
Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op October 10, 2019

Bob zei:
Overigens Paul, als je er zoveel moeite mee hebt om te worden gecorrigeerd als je ongelijk hebt is het misschien slimmer om niet te posten. Hoef je ook niet iedere keer volslagen onterecht in de rode vlekken te schieten. Zoals je al schreef is het doel om bezoekers te helpen en niet om ze op het verkeerde been te zetten. Als je nonsens uitkraamt kun je er op wachten dat ik je zal corrigeren. En op jouw onterechte en overspannen reacties zit al helemaal niemand te wachten. Beheers je een beetje, of probeer dat tenminste.


jij hebt gelijk Bob, had niet zo uit de slof moeten schieten excuus daarvoor aan jouw...

 

voor de rest, VvE draait op voor de kosten...