Kwaliteit van de adviezen op VvE Belang

Bob

Bob

op August 6, 2015

Lezer gegroet.

Al enige tijd beweeg ik mij op diverse fora, waaronder bijvoorbeeld dit forum, het brandpreventieforum alsook andere (voornamelijk VvE-gerichte) fora.

Wat mij is opgevallen is dat de forumleden op de diverse fora vaak gedreven mensen zijn die door de bank genomen redelijk tot goed op de hoogte zijn van (bepaalde delen van) de betreffende materie. In die zin ben ik heel blij dat de fora bestaan. Zelf heb ik er veel kennis op mogen doen, en daarnaast heb ik ook velen kunnen en mogen helpen. Niets dan lof.

Wanneer men een forum bezoekt is echter (vaak) niet duidelijk wat de kwaliteit van de adviseur die uw vraag beantwoordt is. Meestal wordt alleen bekendgemaakt dat de behulpzame mens "lid" is, of bijvoorbeeld "bijdrager". De profielen zijn (om begrijpelijke redenen?) vaak/meestal niet ingevuld, zodat niet duidelijk is hoe "goed" het gegeven advies werkelijk is. Vanzelfsprekend mag de bezoeker van een forum van een "moderator", "beheerder" of "redacteur" grote(re) kennis verwachten. Gelukkig blijkt dat ook altijd zo te zijn. Met enige regelmaat zie ik ook gebeuren dat de "adviseurs" ook keurig zelf nuanceren en het melden aan de vragensteller dat er "slechts" naar beste eer en geweten wordt geadviseerd, en dat resultaten behaald in het ...........

MAAR er zijn ook fora waar men (om het forum meer gewicht te geven?) bijvoorbeeld kan lezen dat er naast de "gewone bezoekers" ook regelmatig professionals zijn die het forum bezoeken. Helaas heb ik bij een dergelijk forum met een dergelijke claim nog nimmer een professional gezien, dan wel kunnen (herkennen) onderscheiden van de "gewone bezoekers". Hier past een waarschuwing. Probeer altijd uit te vinden wie u adviseert, blijf ook zelf goed nadenken en laat u niet "misleiden" door het "feit" dat u wel eens met een echte professional te maken zou kunnen hebben.

Ten overvloede wil ik nog opmerken dat ik met mijn bijdrage hierboven absoluut niets wil afdoen van de kwaliteit en goede bedoelingen van alle adviseurs die (belangeloos) bereid zijn om (in VvE-land meestal hun) lotgenoten verder te helpen. Ik wil hier nog wel opmerken dat VvE Belang met haar forum bij mij hoge ogen gooit.

Bij deze vraag ik naar uw mening en ervaring(en) over de diverse fora.

Vriendelijke groet,

Bob.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!