Leningen aan eigenaren uit reservefonds
Wie heeft hier ervaring mee? Het gaat om verbeteringen aan het trappenhuis waaraan 1/3e deel van de eigenaars niet hoeft bij te dragen en waarvoor de kosten worden "voorgeschoten" uit het totale reservefonds van de vereniging.
Gelukkig heb ik daar geen ervaring mee.
Die constructie is in strijd met de splitsingsakte en dus niet toegestaan !!
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat andere eigenaren hiermee akkoord zijn gegaan.
Ik neem aan dat het in de Splitsingsacte is opgenomen. Een vergelijkbaar voorbeeld is bij onze VVE dat de begane grond niet mee hoeft te betalen aan het liftonderhoud. Kosten omtrent liftonderhoud worden daarom individueel direct overgemaakt op de VVE rekening.(dat is een afspraak en die werkt goed) Wij zijn een hele kleine VVE met 4 eigenaars. Succes, Anneke
Rob zei:Gelukkig heb ik daar geen ervaring mee.
Die constructie is in strijd met de splitsingsakte en dus niet toegestaan !!
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat andere eigenaren hiermee akkoord zijn gegaan.
Vllodig mee eens.niet aan beginnen.
Wij zullen later dit jaar kosten maken voor beveiligingsmaatregelen op het dak, Voor die uitgave is niet gespaard - was tot vorig jaar niet voorzien. Nu kan de rekening (verdeling volgens split akte) naar de leden, maar wat is er tegen om te financieren via een tijdelijke (paar jaar) verhoging van de voorschotbijdrage? (Uiteraard goed te keuren door ledenvergadering).
Paul
Pepestru zei:Wij zullen later dit jaar kosten maken voor beveiligingsmaatregelen op het dak, Voor die uitgave is niet gespaard - was tot vorig jaar niet voorzien. Nu kan de rekening (verdeling volgens split akte) naar de leden, maar wat is er tegen om te financieren via een tijdelijke (paar jaar) verhoging van de voorschotbijdrage? (Uiteraard goed te keuren door ledenvergadering).
Paul
Conform de meeste spitsingsaktes mag de uitvoering van dergelijke zaken pas beginnen wanneer de benodigde gelden in de kas van de VvE aanwezig zijn.
Arleen zei:Wie heeft hier ervaring mee? Het gaat om verbeteringen aan het trappenhuis waaraan 1/3e deel van de eigenaars niet hoeft bij te dragen en waarvoor de kosten worden "voorgeschoten" uit het totale reservefonds van de vereniging.
Wij hebben ook zo'n constructie. De begane grond bewoners hoeven niet mee te betalen aan onderhoud hal en trappenhuis en de liften. Op de begroting en exploitatierekening zijn deze kosten dan ook onder een ander hoofdstukje vermeld.
A kosten (alle appartementen)
B. kosten (etage appartementen)
Rob zei:Conform de meeste spitsingsaktes mag de uitvoering van dergelijke zaken pas beginnen wanneer de benodigde gelden in de kas van de VvE aanwezig zijn.
De veiligheidsvoorzieningen zijn een verplichting, dus je kunt niet jaren hiermee wachten. Een oplossing is om een eenmalige extra bijdrage hiervoor te vragen of om - met goedkeuring van de vergadering - de gelden uit een andere reserve te 'lenen' deze volgens de normale begroting weer aan tie vullen. Is er geen reserve dak? Het handigst zou zijn om de voorzieningen te betalen uit deze reserve. Je moet dan de begroting aanpassen zodat er wel voldoende gereserveerd blijft om als de tijd daar is de dakbedekking te vervangen.
Arleen zei:Wie heeft hier ervaring mee? Het gaat om verbeteringen aan het trappenhuis waaraan 1/3e deel van de eigenaars niet hoeft bij te dragen en waarvoor de kosten worden "voorgeschoten" uit het totale reservefonds van de vereniging.
Nooit aan beginnen... een reservefonds is geen bank van lening