Mondkapjesplicht in openbare ruimte

keesvis@icloud.com

keesvis@icloud.com

op November 19, 2020

Per 1 december 2020 wordt het dragen van een mondkapje verplicht in de openbare ruimte. Als voorbeelden worden door de overheid en media genoemd winkels, parkeergarages, overheidsgebouwen ed. Maar volgens mij geldt dit ook voor publiek toegankelijke ruimtes in appartementsgebouwen zoals de centrale hal, de lift en de parkeerkelder. Klopt mijn veronderstelling?

Paul

Paul

op November 20, 2020

zijn die publiek toegangkelijk of enkel voor mensen die er moeten zijn????

keesvis@icloud.com

keesvis@icloud.com

op November 20, 2020

Paul zei:

zijn die publiek toegangkelijk of enkel voor mensen die er moeten zijn????



De zogenaamde gemeenschappelijke ruimte kan uitsluitend worden betreden na het verkrijgen van toegang, hetzij via de huissleutel of na het verlenen van toegang door een bewoner (intercom). Dat geldt dus voor alle bewoners, familieleden, leveranciers, schoonmakers, etc.

Paul

Paul

op November 21, 2020

dan is het mijns inziens geen publieke ruimte, is immers niet voor iedereen toegankelijk....

 

publiek zegt van wel....

Govert

Govert

op November 23, 2020

De conclusie dat het "geen publieke ruimte, is immers niet voor iedereen toegankelijk...." is te kort door de bocht. Het gaat er niet om dat je geen sleutel hebt, die heb je van een winkel ook niet. Het gaat erom of er publiek kan komen en dat is met een afgesloten ruimte als bijvoorbeeld een trappenhuis wel degelijk het geval.
Formeel is een stationshal een private ruimte, tegelijk is het een openbare ruimte. Maar als het over coronamaatregelen gaat noemen we het een publieke ruimte, net als bijvoorbeeld de hal van het gemeentehuis.

Zelf heb ik recent een verzoek ingediend om de lift- een gesloten ruimte! -  van een afzuigende ventilator te voorzien. Een tip?

keesvis@icloud.com

keesvis@icloud.com

op November 26, 2020

Heb geïnformeerd bij de Rijksoverheid. Zie onderstaande reactie:

 

Geachte heer / mevrouw,

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail waarin u aangeeft dat uw hal, trappenhuis, lift en parkeerkelder alleen toegankelijk zijn voor publiek als iemand de deur heeft geopend. U vraagt of er per 1 december een mondkapjesplicht zal gelden voor deze ruimtes.

Uw gemeenschappelijke ruimtes zijn afsluitbaar en gelden niet als publieke ruimtes. Een mondkapjesplicht voor publieke ruimtes is daarom niet van toepassing. De informatie over het coronavirus wordt echter continu aangevuld en aangepast naar aanleiding van nieuwe ontwikkelingen. Voor de meest actuele informatie kunt u het beste regelmatig onze website raadplegen:

http://www.rijksoverheid.nl/coronavirus

In onderstaand nieuwsbericht kunt u meer informatie lezen over de mondkapjesplicht:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/11/19/mondkapje-verplicht-vanaf-1-december

Ik vertrouw erop dat ik u voldoende heb geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,