Nieuw boek met achtergrond info voor wie een appartement wil kopen

A. Moggré

A. Moggré

op June 7, 2015

Er zijn meerdere boeken (en boekjes) verkrijgbaar die informatie verstrekken over het wel en wee van wonen en leven in een appartement. Tot hier toe kan ik alleen info vinden die puur zakelijk is en bij alle stappen verwijst naar het Burgerlijk Wetboek en bijkomende regelgeving. Ik mis het emotionele en de beleving van mensen die naar een appartement toe gaan. Met 17 jaar ervaring als bestuurder van een VVE heb ik de moed opgepakt een boek te schrijven waarin mensen vooraf informatie ontvangen over de dagelijkse gang van zaken en met welke regeltjes ze te maken krijgen. Ook advies op het gebied van WEL of NIET deel gaan nemen in het bestuur of een commissie. Bij mijn onderzoek hoor ik regelmatig: "Ik had geen idee wat er allemaal bij komt kijken!"

Aanvullende info is hartelijk welkom.

Carla

Carla

op June 7, 2015

A. Moggré zei:

Er zijn meerdere boeken (en boekjes) verkrijgbaar die informatie verstrekken over het wel en wee van wonen en leven in een appartement. Tot hier toe kan ik alleen info vinden die puur zakelijk is en bij alle stappen verwijst naar het Burgerlijk Wetboek en bijkomende regelgeving. Ik mis het emotionele en de beleving van mensen die naar een appartement toe gaan. Met 17 jaar ervaring als bestuurder van een VVE heb ik de moed opgepakt een boek te schrijven waarin mensen vooraf informatie ontvangen over de dagelijkse gang van zaken en met welke regeltjes ze te maken krijgen. Ook advies op het gebied van WEL of NIET deel gaan nemen in het bestuur of een commissie. Bij mijn onderzoek hoor ik regelmatig: "Ik had geen idee wat er allemaal bij komt kijken!"

Aanvullende info is hartelijk welkom.



Je snijdt hier zeker een gevoelig onderwerp aan. Tevens alle begrip voor de intensie en het doel. Toch ook vraag ik mij af of je, hetgeen je wilt bereiken, haalbaar is. Informatie over het 'wel' en 'wee' binnen een VvE is immers uiterst subjectief. Neem daarbij dat wat het emotioneel voor iemand betekend om te gaan wonen in een appartement een privékwestie is en hoe e.e.a. beleefd wordt een proces is van ervaringen. Ook deze zijn dan weer toe te rekenen naar de persoon in kwestie en haar/zijn persoonlijke verwachtingen/verlangens.

Adviezen om al dan niet toe te treden tot een commissie en/of bestuur.....je schrijft die adviezen dan vanuit je eigen ervaring en mogelijk enkele geïnventariseerde ervaringen van anderen. De vraag is dan wordt iemand daardoor nu juist wel of niet geprikkeld om de betrokkenheid in daden om te zetten? Hoe zie je dat zelf? Zouden dat adviezen worden ter verheldering en/of met een ondertoon van.....bezint voordat je begint?

De kreet ' Ik had geen idee wat er allemaal komt kijken '. herken ik. Tegelijk denk ik dat het ervaren, en dat ieder op eigen wijze, de beste leermeester. Waarbij direct aangetekend: ' het Modelreglement en de Splitsingsakte ( en eventueel een H.R. ) zijn leidend.

We zijn nl. met z'n allen eigenaar van een appartementen gebouw ( complex ) en vergt nu eenmaal een andere kijk dan wellicht gewend aan een particuliere woning.  Daar ligt ook het gezamelijk belang. Maar dat weet je zelf ook wel, met je lange ervaring, toch!

 Ons complex is 10 jaar geleden gebouwd. De toen aspirantkopers/kopers zijn meegenomen in de ontwikkeling van de regelgeving. Maar ook vanuit de grote groep eerste kopers, kwam gaandeweg de eerder genoemde kreet. Best logisch dat men zich hier minder mee bezig hield dan met b.v. de voorgang van de bouw en wanneer kan ik er in! ;-) Wat het allemaal echt inhoud leerde men pas gaandeweg. Waarbij later wel werd vernomen......'.als ik dit allemaal had geweten, was ik er nooit aan begonnen.'Ga je dit nader bekijken komt het meestal voort uit de frustratie dat een privéwens niet gehoreerd kon worden. Deze boosheid blijft soms lang hangen.

Nadat er wat mutaties ontstonden heb ik voorgesteld om de nieuwe eigenaars, ook eventuele huurders welkom te gaan heten. Met een roos waaraan een  welkomskaartje ( o.a. uitnodiging voor de komende ledenvergadering ) waarop extra aandacht wordt gevraagd voor de regelgeving, want het wonen in een appartement, zo leert  de ervaring, is iets anders dan het wonen in een particuliere woning. Tevens de vermelding dat het bestuur altijd bereikbaar is voor vragen. Deze werkwijze wordt als prettig ervaren en levert direct een redelijk betrokken houding op. ( vanzelfsprekend niet altijd, mensen zijn nu eenmaal heel verschillend )

Nog een voorbeeldje.....een van de kopers ( eerste uur ) besprak met mij zijn frustratie over het handhaven van de regelgeving. Hij verweet mij voorbij te gaan aan de emoties en de beleving van de mensen. Hij onderstreepte zijn zienswijze met de woorden: ' Vergeet die regels nou eens, het gaat er om om hier prettig te wonen, we moeten het goed hebben, met elkaar!  Het verloop van dit gesprek laat zich wel raden.

Mijn advies en/of aanvullende informatie op je initiatief zou dan ook zijn, hou het bij de regelgeving. Dáár moeten we het met elkaar mee doen om te voldoen aan de verantwoordelijkheid die we als VvE hebben. De manier waarop bewoners het woon/leefklimaat in het gebouw/complex ervaren is aan hen zelf. Met alle goede bedoelingen ook......dit is niet te vatten in woorden in een boekje. Wel in een goede wil/( luister)houding in de praktijk. En.....de toon waarop je spreekt maakt de muziek! ;-)

Succes.

 

 

Paul

Paul

op June 7, 2015

wat wel wenselijk zou zijn naar mijn idee althans si dat een potentiele koper EERST betreffend modelreglement MOET lezen voor er gekocht kan worden, zal in veel gevallen al een hoop narigheid schelen, immers, dan weet men waar men aan toe is...

Carla

Carla

op June 7, 2015

Paul zei:

wat wel wenselijk zou zijn naar mijn idee althans si dat een potentiele koper EERST betreffend modelreglement MOET lezen voor er gekocht kan worden, zal in veel gevallen al een hoop narigheid schelen, immers, dan weet men waar men aan toe is...



Beste Paul,

Je voorstel lijkt een goed idee. De praktijk zal m.i. weerbarstiger blijken. Het begrijpen van de regelgeving is immers iets anders dan ze ook toe te passen. Stel dat de koper het alles van te voren MOET lezen. Oké. Dat doet hij/zij. Tekent vervolgens voor deze stukken en gaat wonen én leven in het appartement. Dan pas blijken de gevolgen van de regels. Die zijn nu eenmaal makkelijker te onderschrijven tijdens het proces van aankoop, dan wanneer ze je in de weg komen te liggen bij het willen uitvoeren van je privé wens(en) .

A. Moggré

A. Moggré

op June 7, 2015

Carla zei:

Je snijdt hier zeker een gevoelig onderwerp aan. Tevens alle begrip voor de intensie en het doel. Toch ook vraag ik mij af of je, hetgeen je wilt bereiken, haalbaar is. Informatie over het 'wel' en 'wee' binnen een VvE is immers uiterst subjectief. Neem daarbij dat wat het emotioneel voor iemand betekend om te gaan wonen in een appartement een privékwestie is en hoe e.e.a. beleefd wordt een proces is van ervaringen. Ook deze zijn dan weer toe te rekenen naar de persoon in kwestie en haar/zijn persoonlijke verwachtingen/verlangens.

Adviezen om al dan niet toe te treden tot een commissie en/of bestuur.....je schrijft die adviezen dan vanuit je eigen ervaring en mogelijk enkele geïnventariseerde ervaringen van anderen. De vraag is dan wordt iemand daardoor nu juist wel of niet geprikkeld om de betrokkenheid in daden om te zetten? Hoe zie je dat zelf? Zouden dat adviezen worden ter verheldering en/of met een ondertoon van.....bezint voordat je begint?

De kreet ' Ik had geen idee wat er allemaal komt kijken '. herken ik. Tegelijk denk ik dat het ervaren, en dat ieder op eigen wijze, de beste leermeester. Waarbij direct aangetekend: ' het Modelreglement en de Splitsingsakte ( en eventueel een H.R. ) zijn leidend.

We zijn nl. met z'n allen eigenaar van een appartementen gebouw ( complex ) en vergt nu eenmaal een andere kijk dan wellicht gewend aan een particuliere woning.  Daar ligt ook het gezamelijk belang. Maar dat weet je zelf ook wel, met je lange ervaring, toch!

 Ons complex is 10 jaar geleden gebouwd. De toen aspirantkopers/kopers zijn meegenomen in de ontwikkeling van de regelgeving. Maar ook vanuit de grote groep eerste kopers, kwam gaandeweg de eerder genoemde kreet. Best logisch dat men zich hier minder mee bezig hield dan met b.v. de voorgang van de bouw en wanneer kan ik er in! ;-) Wat het allemaal echt inhoud leerde men pas gaandeweg. Waarbij later wel werd vernomen......'.als ik dit allemaal had geweten, was ik er nooit aan begonnen.'Ga je dit nader bekijken komt het meestal voort uit de frustratie dat een privéwens niet gehoreerd kon worden. Deze boosheid blijft soms lang hangen.

Nadat er wat mutaties ontstonden heb ik voorgesteld om de nieuwe eigenaars, ook eventuele huurders welkom te gaan heten. Met een roos waaraan een  welkomskaartje ( o.a. uitnodiging voor de komende ledenvergadering ) waarop extra aandacht wordt gevraagd voor de regelgeving, want het wonen in een appartement, zo leert  de ervaring, is iets anders dan het wonen in een particuliere woning. Tevens de vermelding dat het bestuur altijd bereikbaar is voor vragen. Deze werkwijze wordt als prettig ervaren en levert direct een redelijk betrokken houding op. ( vanzelfsprekend niet altijd, mensen zijn nu eenmaal heel verschillend )

Nog een voorbeeldje.....een van de kopers ( eerste uur ) besprak met mij zijn frustratie over het handhaven van de regelgeving. Hij verweet mij voorbij te gaan aan de emoties en de beleving van de mensen. Hij onderstreepte zijn zienswijze met de woorden: ' Vergeet die regels nou eens, het gaat er om om hier prettig te wonen, we moeten het goed hebben, met elkaar!  Het verloop van dit gesprek laat zich wel raden.

Mijn advies en/of aanvullende informatie op je initiatief zou dan ook zijn, hou het bij de regelgeving. Dáár moeten we het met elkaar mee doen om te voldoen aan de verantwoordelijkheid die we als VvE hebben. De manier waarop bewoners het woon/leefklimaat in het gebouw/complex ervaren is aan hen zelf. Met alle goede bedoelingen ook......dit is niet te vatten in woorden in een boekje. Wel in een goede wil/( luister)houding in de praktijk. En.....de toon waarop je spreekt maakt de muziek! ;-)

Succes.

 

 



Hartelijk dank voor uw uitgebreide visie. Ik kan hier iets mee! Ter toelichting over het al dan niet deelnemen in een bestuursfunctie: ik ben meer dan 30 jaar trainer/docent voor de cursus "Spreken in het Openbaar" en vanuit die ervaring komt de tekst in het manuscript omtrent bestuursdeelname. Dus niet vanuit eigen beleving!

A. Moggré

A. Moggré

op June 7, 2015

Carla zei:

Beste Paul,

Je voorstel lijkt een goed idee. De praktijk zal m.i. weerbarstiger blijken. Het begrijpen van de regelgeving is immers iets anders dan ze ook toe te passen. Stel dat de koper het alles van te voren MOET lezen. Oké. Dat doet hij/zij. Tekent vervolgens voor deze stukken en gaat wonen én leven in het appartement. Dan pas blijken de gevolgen van de regels. Die zijn nu eenmaal makkelijker te onderschrijven tijdens het proces van aankoop, dan wanneer ze je in de weg komen te liggen bij het willen uitvoeren van je privé wens(en) .



Bij verkoop/koop vraagt de makelaar altijd het HH reglement op, de notulen van de laatste ALV en de balans.

Het geldende modelreglement zal hij wel in huis hebben; opvraag van het splitsingsreglement heb ik nog niet meegemaakt.

Carla

Carla

op June 7, 2015

A. Moggré zei:

Hartelijk dank voor uw uitgebreide visie. Ik kan hier iets mee! Ter toelichting over het al dan niet deelnemen in een bestuursfunctie: ik ben meer dan 30 jaar trainer/docent voor de cursus "Spreken in het Openbaar" en vanuit die ervaring komt de tekst in het manuscript omtrent bestuursdeelname. Dus niet vanuit eigen beleving!



Oké. Dank voor je aanvullende info en je reactie.

Succes met je boek.

Carla

Carla

op June 7, 2015

A. Moggré zei:

Bij verkoop/koop vraagt de makelaar altijd het HH reglement op, de notulen van de laatste ALV en de balans.

Het geldende modelreglement zal hij wel in huis hebben; opvraag van het splitsingsreglement heb ik nog niet meegemaakt.



Oeps, terwijl de Splisingsakte waarin, mogelijk, wijzigingen op het gestelde in het Modelreglement zijn opgenomen, toch echt heel belangrijk ( kunnen ) zijn.

Wenselijk zou zijn dat de verkopende partij deze documenten zelf ook overhandigd aan de nieuwe kopers. Net zoals tussentijds opgemaakte gebruikersovereenkomsten. ( zo die er zijn ).

 

 

Paul

Paul

op June 8, 2015

Carla zei:

Beste Paul,

Je voorstel lijkt een goed idee. De praktijk zal m.i. weerbarstiger blijken. Het begrijpen van de regelgeving is immers iets anders dan ze ook toe te passen. Stel dat de koper het alles van te voren MOET lezen. Oké. Dat doet hij/zij. Tekent vervolgens voor deze stukken en gaat wonen én leven in het appartement. Dan pas blijken de gevolgen van de regels. Die zijn nu eenmaal makkelijker te onderschrijven tijdens het proces van aankoop, dan wanneer ze je in de weg komen te liggen bij het willen uitvoeren van je privé wens(en) .



Helemaal waar wat je zegt, aan de andere kant op dat tijdstip kun je niet meer zeggen dat je iets niet wist, immers je hebt de stukken gehad om te lezen, vind nog steeds dat dit de taak is van de makelaar overigens, deze is immers in de arm genomen om te verkopen met alle ins en outs erbij...

zo kwam ik er zelf achter bijvoorbeeld, na 5 jaar, dat onze bijdrage niet de juiste was, nadat ik dit aansneed bij het bestuur wilde men eerst nergens van weten, heb toen gewoon neit het bedrag betaald wat men ons voorschreef maar het bedrag wat ik dacht te moeten betalen, na veel heen en weer gedoe heeft men uiteindelijk een specialist in de arm genomen en deze heeft toen alles uitgerekend waarna bleek dat ik het bij het juist end had...

 

had ik de splitsingsakte en bijbehorende papieren eerder gehad had ons dit 500 euro gescheeld in de bijdrage aan de VVE, dit bedrag had dan door anderen betaald geworden, diegene dus die al die jaren tekort bijdroegen, soms sluipen er gewoon dingen in waarvan men denkt het juiste te doen, daar ook van overtuigd is zelfs tot er een frisse blik komt, je ontmoet weliswaar eerst tegenstand, immers, we deden het altijd al zo, maar als je goed geinformeerd bent weet je wel waar je aan toe bent...

 

Carla

Carla

op June 8, 2015

Paul zei:

Helemaal waar wat je zegt, aan de andere kant op dat tijdstip kun je niet meer zeggen dat je iets niet wist, immers je hebt de stukken gehad om te lezen, vind nog steeds dat dit de taak is van de makelaar overigens, deze is immers in de arm genomen om te verkopen met alle ins en outs erbij...

zo kwam ik er zelf achter bijvoorbeeld, na 5 jaar, dat onze bijdrage niet de juiste was, nadat ik dit aansneed bij het bestuur wilde men eerst nergens van weten, heb toen gewoon neit het bedrag betaald wat men ons voorschreef maar het bedrag wat ik dacht te moeten betalen, na veel heen en weer gedoe heeft men uiteindelijk een specialist in de arm genomen en deze heeft toen alles uitgerekend waarna bleek dat ik het bij het juist end had...

 

had ik de splitsingsakte en bijbehorende papieren eerder gehad had ons dit 500 euro gescheeld in de bijdrage aan de VVE, dit bedrag had dan door anderen betaald geworden, diegene dus die al die jaren tekort bijdroegen, soms sluipen er gewoon dingen in waarvan men denkt het juiste te doen, daar ook van overtuigd is zelfs tot er een frisse blik komt, je ontmoet weliswaar eerst tegenstand, immers, we deden het altijd al zo, maar als je goed geinformeerd bent weet je wel waar je aan toe bent...

 



Beste Paul,

Ik heb sterk het vermoeden dat de notaris een steekje heeft laten vallen. Want de splitsingsakte dient  bij het notariële transport aan elke ( nieuwe ) eigenaar te worden overhandigd. Mijn complimenten voor je optreden met het gewenste resultaat.