Nieuwe dakbedekking met isolatie

martijnfc

martijnfc

op June 11, 2015

Nieuwe dakbedekking met isolatie

Ik woon in een appartement in een blok van 24 woningen, er is een actieve VVE met een professionele beheerder.
Volgend jaar wordt het plat dak vervangen, die kosten zijn uiteraard voor iedereen maar geldt dat ook voor de isolatie? Alleen de bewoners op de bovenste etages profiteren daarvan.
De beheerder beweert dat iedereen dient mee te betalen...wat denkt u?

De splitsingsakte is uit 1977, de appartementen uit 1933. Er is een recente MJOP en -bijna- voldoende in kas voor de dakbedekking.

Paul

Paul

op June 12, 2015

martijnfc zei:

Nieuwe dakbedekking met isolatie

Ik woon in een appartement in een blok van 24 woningen, er is een actieve VVE met een professionele beheerder.
Volgend jaar wordt het plat dak vervangen, die kosten zijn uiteraard voor iedereen maar geldt dat ook voor de isolatie? Alleen de bewoners op de bovenste etages profiteren daarvan.
De beheerder beweert dat iedereen dient mee te betalen...wat denkt u?

De splitsingsakte is uit 1977, de appartementen uit 1933. Er is een recente MJOP en -bijna- voldoende in kas voor de dakbedekking.



Beheerder beweert, hebben jullie een splitsingsakte en zo ja wat staat daarin, sommigen staat in dat bijvoorbeeld de kosten van de lift voor de mensen zijn die daar gebruik van maken, die op de verdiepingen dus, als daar niets in staat over het apart betalen dan is het dus voor iedereen...

Ik persoonlijk zou wel aansturen op rubberen dakbedekking, gaat minimaal 40 jaar mee EN, niet onbelangrijk, ga voor de zilveren, lichte kleur, variant, scheelt heel wat warmte in de zomer voor de bovenste appartementen...

 

goed dat je deze vraag stelt hier maar vooral lees je zelf in, lees modelreglement, lees huishoudelijk reglement en lees de splitsingsakte, eerste 2 kun je opvragen bij de beheerder de laatste via de notaris...

Maarten

Maarten

op June 12, 2015

Paul zei:

Beheerder beweert, hebben jullie een splitsingsakte en zo ja wat staat daarin, sommigen staat in dat bijvoorbeeld de kosten van de lift voor de mensen zijn die daar gebruik van maken, die op de verdiepingen dus, als daar niets in staat over het apart betalen dan is het dus voor iedereen...

Ik persoonlijk zou wel aansturen op rubberen dakbedekking, gaat minimaal 40 jaar mee EN, niet onbelangrijk, ga voor de zilveren, lichte kleur, variant, scheelt heel wat warmte in de zomer voor de bovenste appartementen...

 

goed dat je deze vraag stelt hier maar vooral lees je zelf in, lees modelreglement, lees huishoudelijk reglement en lees de splitsingsakte, eerste 2 kun je opvragen bij de beheerder de laatste via de notaris...



Als het goed is zijn zowel de akte van splitsing als evt het huishoudelijk reglement bij de koop van het appartement verstrekt. Het modelregelement (ik neem aan in dit geval die van 1973 als de akte in ieder geval niet op een later moment is gewijzigd) is ook te downloaden. De Beheerder moet in ieder geval alle 3 de documenten zo kunnen leveren.

Wat betreft de casus. De  isolatie is onderdeel van het dak, dus van iedereen. (in 99 van de 100 gevallen in ieder geval)

Anneke Leys

Anneke Leys

op June 13, 2015

martijnfc zei:

Nieuwe dakbedekking met isolatie

Ik woon in een appartement in een blok van 24 woningen, er is een actieve VVE met een professionele beheerder.
Volgend jaar wordt het plat dak vervangen, die kosten zijn uiteraard voor iedereen maar geldt dat ook voor de isolatie? Alleen de bewoners op de bovenste etages profiteren daarvan.
De beheerder beweert dat iedereen dient mee te betalen...wat denkt u?

De splitsingsakte is uit 1977, de appartementen uit 1933. Er is een recente MJOP en -bijna- voldoende in kas voor de dakbedekking.



Het dak hoort bij de VVE en dus zal iedereen moeten betalen voor de isolatie.
 Wel is het belangrijk dat het een gezamenlijk besluit is wat genomen is in een VVE vergadering!

Anneke Leys

Paul

Paul

op June 14, 2015

Dat is niet overal zo geregeld Anneke, wat er in splitsingsreglement staat is bindend...

Anneke Leys

Anneke Leys

op June 16, 2015

Paul zei:

Dat is niet overal zo geregeld Anneke, wat er in splitsingsreglement staat is bindend...



Beste Paul,
Helemaal met je eens dat je de splitsingsacte moet nakomen! Uit het verhaal maak ik op dat de dakvernieuwing voor kosten van de VVE komt maar het gaat hier nu om het isoleren van het dak!
 Anneke

VVE Oranje

VVE Oranje

op July 1, 2015

Als je praat over vervangen dan is dat altijd oud voor nieuw, zoals bestaand, dus als er geen isolatie zit zou het aanbrengen hiervan een investering zijn en heb je daar toestemming van de vergadering voor nodig, echter moet men ook voldoen aan het bouwbesluit en deze eist dat bij vervangen van de complete dakbedekking deze moet voldoen aan de geldende isolatie eis en is het geen investering meer maar meer een verplichting.

Groet

 

John