Nulmeting door aannemer, moet ik toegang verlenen of niet ?

ernie44

ernie44

op July 1, 2017

We zitten in een complex van 16 appartementen, een van de appartementen is onlangs verkocht, en de nieuwe eigenaar wil gaan verbouwen.

De aannemer heeft een Care verzekering en die stelt als voorwaarde voor dekking aan schades dat er eerst een nul meting bij de omringende panden moet worden gedaan inklusief foto,s zodat er niet achteraf schades kunnen worden geclaimd die al bestonden

Nu hebben de omliggende appartementen een brief gekregen van de aannemer met een ingeroosterd tijdstip waarop ze langskomen voor de nulmeting.

Ik heb daar helemaal geen zin, en voor het moderniseren van de betreffende woning lijkt mij het ook overdreven, omdat er geen steunmuren worden verwijderd.

Ergo het is de eerste keer dat de vve hiermee wordt geconfronteerd, en de bewoners willen nu hun rechten weten, of ze die mensen toegang moeten geven tot hun woning.

En zo ja op basis waarvan dan moeten ze toegang geven, wetsartikel en of leden reglementartikele nummer ?

Ja ik begrijp dat als ze niet meewerken en er is schade dat het voor hun moeilijk en of onmogelijk wordt schade te claimen, maar dat is hier niet de vraag ;)

Iemand op dit forum die al zoiets heeft meegemaakt ?

Bob

Bob

op July 2, 2017

Niet meegemaakt, maar dat ga ik ook niet meemaken, want ze komen er niet in. Niemand kan je verplichten om "zomaar iemand" binnen te laten, voor een nulopname waar ook al niemand je toe kan verplichten.

Binnen een VvE kan slechts het bestuur van de VvE, of door haar aan te wijzen (onderhouds)personeel, voor werk aan gemeenschappelijke zaken recht doen gelden op toegang tot gemeenschappelijke zaken wanneer die zich die in jouw privégedeelte bevinden.

Vriendelijke groet, Bob.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
ernie44

ernie44

op July 2, 2017

Bedankt voor de reactie ;)

Inmiddels ook al antwoord gehad op de email die ik had gestuurd aan buro nul meting

Ze hebben geen wettelijke basis hiervoor en halen mij dus uit de planning

Wel een lul verhaal over schade die mogelijk onstaat, bla bla, dat de nulmeting in mijn belang zou zijn bla,bla

Als ik schade krijg zijn de kosten in 1e instantie voor mij aldus het buro, zal best maar aan het eind betalen zij desnoods met een advocaat van de vve. De VVE heeft een rechtsbijstandverzekering die we zonodig zullen inschakelen

We gaan het meemaken, als er wat gebeurd meld ik het hier 

kv66

kv66

op July 3, 2017

BOB geeft het juridisch juiste antwoord; ik had ook niets anders verwacht.

En toch begrijp ik niet de weerzin tegen toelaten in de woning om een nulmeting te doen. Regelmatig is het nl andersom en moeten omwonenden via een bouwexploit (https://www.eigenhuis.nl/huis-duurzaam-maken/buren/buren-en-verbouwen) afdwingen dat er een nulmeting gedaan wordt. In dit geval is komt de bouwer zelf, althans op aanraden van de verzekeraar van de bouwer, met het aanbod om een nulmeting te doen.

Die verzekeraar heeft dit soort interne regels meestal niet voor niets en is door ervaring wijs geworden. Bovendien hebben verzekeraars grote door de wol geverfde juridische afdelingen, die geen middel schuwen om geclaimde schade niet te honoreren.

 Ik begrijp dat alleen de individuele bewoners zo’n brief gehad hebben. Dat vindt ik dan weer merkwaardig. Ik had verwacht dat ook de VvE zo’n brief ontvangen zou hebben. Bij een verbouwing kan er niet alleen schade ontstaan aan de gemeenschappelijke zaken binnen een appartement, maar ook aan galerijen, deuren, lift, trappenhuizen etc als gevolg van transport van de bouwmaterialen.

Zoals BOB al terecht stelt, heeft het bestuur in principe wel toegang om gemeenschappelijke zaken te herstellen/te inspecteren. Het bestuur heeft te plicht om alles in het werk te stellen om schade voor de VvE te voorkomen. Ik zou me als bestuur wel willen vergewissen dat voor de bouw begint er geen schade is aan de eigendommen die onder de VvE vallen, zowel in als buiten het appartement.

De rechtsbijstand verzekering van de VvE is alleen voor gemeenschappelijke zaken. Meestal staat er een clausule in met een inspanningsverplichting door de verzekeringsnemer (lees VvE) om alles te doen om aanspraak op de verzekering te voorkomen. Het weigeren van een nulmeting en dan in geval van schade de verzekering aanspreken, zal zeker geen applaus veroorzaken bij de rechtsbijstand verzekeraar.

Je staat inderdaad in je recht om toegang en daarmee de nulmeting te weigeren, maar of het verstandig is, ik heb zo mijn twijfels.

Bob

Bob

op July 3, 2017

Quote

Ik heb daar helemaal geen zin, en voor het moderniseren van de betreffende woning lijkt mij het ook overdreven, omdat er geen steunmuren worden verwijderd.

Unquote

Bij louter opknappen/moderniseren blijft de aannemer van alle gemeenschappelijke zaken af. Er wordt niet gewerkt/gewijzigd aan skelet, gevels en/of andere dragende (constructie)delen. Het risico voor aanpalende appartementen is daarmee zeer gering. Zoals wordt gesteld is nulmeting in dat geval (ietwat) overdreven. Waar door de aannemer algemene zaken in algemene ruimten worden gepasseerd, en mogelijk beschadigd, kan een nulmeting plaatsvinden zonder "binnendringen" van de omliggende privégedeelten.

Pas wanneer er wordt "gesleuteld" aan gemeenschappelijke zaken lijkt een nulmeting me relevant. Merk dan wel op dat er voor deze werkzaamheden/verbouwing formele toestemming  (vergaderbesluit) nodig is, en dat in dat geval de VvE direct en automatisch betrokken zou zijn.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
kv66

kv66

op July 3, 2017

De twijfels blijven.

Bob

Bob

op July 3, 2017

Ongetwijfeld. 


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op July 8, 2017

vraag me af of deze verbouwing gemeld is bij het bestuur, deze moeten toch weten wat er gaat gebeuren om te kunnen zien of er eventueel aan gemeenschappelijke zaken geklust gaat worden???