Onderspltsing

Roelof

Roelof

op July 29, 2017

Ons gebouw is gespltist in 31 appartementsrechten. 
Nu heeft 1 van de appartemensgerchtigden zijn appartementsrecht deels verkocht. Daarbij de mededeling dat het recht deels verkocht is en dat men daartoe het recht heeft ondergesplitst. Het betreft hier een commerciële ruimte die in tweeën is gesplitst. Kan dat zomaar? We weten nergens van en hebben ook geen naam van de partij die eigenaar is geworden van de ruimte. Of hebben we nog voor het totale deel te maken met de oorspronkelijke gerechtigde?

Bob

Bob

op July 29, 2017

Zie hiervoor BW5 titel 9 artikel 106, met name lid 3.

Voorts ook BW5 artikel 127 lid 3.

Natuurlijk tenzij er in de Akte van Splitsing en/of het vigerende modelreglement nadere bepalingen zijn neergeslagen. 

Vriendelijke groet, Bob.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Bob

Bob

op July 29, 2017

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW5.html#361


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Bob

Bob

op July 29, 2017

  http://www.wetboek-online.nl/wet/BW5.html#474


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Roelof

Roelof

op July 30, 2017

Bob, bedankt voor de reacties.
Dat geeft wel wat duidelijkheid: het kan dus gewoon. Wel vraag ik me af of er ook toestemming moet zijn van de huidige VvE-leden. Bovendien denk ik dat de bestaande splitsingsakte moet worden aangepast? Zo ja, dan neem ik aan dat de kosten voor rekening van de belanghebbende zijn. 

Bob

Bob

op July 30, 2017

Laat maar even weten wat de Akte van Splitsing (AvS) over ondersplitsing zegt, of geef even aan welk modelreglement (MR) in de AvS van kracht is verklaard. Van welke datum is de AvS?

Wijzigen AvS is niet aan de orde, de ondersplising moet zich als geheel aan de overkoepelende AvS houden, daar verandert een ondersplitsing niets aan.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Roelof

Roelof

op July 30, 2017

In de AVS wordt niets vermeld over een splitsing. Van toepassing is het modelreglement 1973.
Als ik het goed begrepen heb is de partij die tot ondersplitsing overgaat verplicht om een VvE op te richten. Die VvE is ondergeschikt aan de bestaande VvE. Voor de huidige VvE is het bestuur van de splitsings VvE het aanspreekpunt en niet degene die hun recht hebben ondergebracht bij die VvE. Dat betekent ook dat de huidige VvE op de hoogte moet worden gesteld van de samenstelling van het bestuur, maar ook van de gekozen verdeling en de stemmentoewjzing? We moeten natuurlijk wel weten hoe de door het bestuur van de splitsings VvE uitgebrachte stemmen verdeeld zijn over hun deelnemers (in het geval er verschillend wordt gestemd). Hebben we ook recht om de (onder)splitsingsakte in te zien?

Bob

Bob

op July 30, 2017

De ondersplitsing verandert niets in de hoofdsplitsing, ook de stemverhouding niet.

Hoe is de stemverhouding in de hoofdsplitsing geregeld? Hoeveel stemmen had de oude eigenaar (die tot ondersplitsing is overgegaan) in de vergadering van de hoofd-VvE?

Wil de oude eigenaar de AvS geheimhouden? Zo dat zo is kun je de AvS van de ondersplitsing zo opvragen bij het Kadaster.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
HJK

HJK

op August 1, 2017

Bob zei:

De ondersplitsing verandert niets in de hoofdsplitsing, ook de stemverhouding niet.

Hoe is de stemverhouding in de hoofdsplitsing geregeld? Hoeveel stemmen had de oude eigenaar (die tot ondersplitsing is overgegaan) in de vergadering van de hoofd-VvE?

Wil de oude eigenaar de AvS geheimhouden? Zo dat zo is kun je de AvS van de ondersplitsing zo opvragen bij het Kadaster.



Sterker nog, de nieuwe (onder) VvE is lid van de hoofd VvE en de leden van de onder VvE moeten zelf maar uitzoeken hoe ze de VvE bijdragen gaan betalen en wie de onder VvE op de ALV van de hoofd-VvE gaat vertegenwoordigen. Ik zou de oud (nu deels) eigenaar hierop aanspreken.

HJK

HJK

op August 1, 2017

Bob zei:

De ondersplitsing verandert niets in de hoofdsplitsing, ook de stemverhouding niet.

Hoe is de stemverhouding in de hoofdsplitsing geregeld? Hoeveel stemmen had de oude eigenaar (die tot ondersplitsing is overgegaan) in de vergadering van de hoofd-VvE?

Wil de oude eigenaar de AvS geheimhouden? Zo dat zo is kun je de AvS van de ondersplitsing zo opvragen bij het Kadaster.



oeps, dubbel