Onderzoek scheurexpert, wie betaalt wat?

haajs

haajs

op October 31, 2017

Hallo allemaal,

Hopelijk is er iemand die antwoord heeft op mijn vraag! We zijn een grote VVE met ongeveer 100 appartementen.

In ons gedeelte van het appartementencomplex (7 bewoners) hebben (bijna) alle bewoners scheuren in de muren. Deze zitten zowel aan de binnenkant van de buitenmuren als de tussenmuren. Dat kan verschillende oorzaken hebben uiteraard, van fundering, constructie tot het heien achter ons huis door het bouwen van een nieuwe school of een combinatie daarvan. Nu moet er onderzoek gedaan worden door een scheurexpert en de vraag is wie dat gaat betalen. Wij als bewoners vinden dat de VVE dit moet betalen (we betalen 170 euro per maand) en de VVE wil dit middels een verdeelsleutel doen. Ze geven aan dat als de oorzaak bij de VVE ligt (fundering, constructie) dat zij de kosten van het onderzoek overnemen. Is dit redelijk? En zoals het zou moeten? Ik hoor het heel graag!

Groetjes,

Judith

Bob

Bob

op October 31, 2017

Hi Judith,

Uit jouw verhaal begrijp ik dat de scheuren in de buitenmuren (dragende muren) zitten.

De oorzaak is wat mij betreft niet relevant, het gaat erom wie de eigendom heeft van de muren. In het gemeen is de schil van het gebouw gemeenschappelijke zaak, en daarmee eigendom van de VvE. Alleen al daarmee komen alle kosten voor de VvE.

Ook is wat mij betreft irrelevant of de oorzaak bij de VvE ligt. Wanneer de eigendom inderdaad bij de VvE ligt zijn de kosten voor de VvE. De oorzaak die wordt gevonden kan hooguit leiden tot het verhoopte feit dat er iets of iemand door de VvE aansprakelijk kan worden gesteld, zodat voor de VvE de kosten kunnen worden verhaald.

De kosten van het te houden onderzoek op een deel van de leden afwentelen tegen het bepaalde in Akte van Splitsing (AvS)  en eventueel vigerend modelreglement (MR) kan en mag eenvoudig niet.

Van wanneer is de AvS, en is er een MR in de AvS van kracht verklaard? Is er sprake van één VvE, of zit je misschien in een ondersplitsing? Hoe zijn de breukdelen tot stand gekomen?

Vriendelijke groet, Bob.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op November 1, 2017

inderdaad, kosten zijn voor de VVE, dat er ook scheuren in de binnenmuren zitten doet daarbij niet ter zake, deze kunnen enkel onstaan door verzakken en dat komt weer door of de fundering of het heien...

 

vve moet dus onderzoek betalen en eventueel verhalen op de bouwer van de school naast jullie!!!

 

was er voor het heien geen sprake van scheuren in het gebouw en kunnen jullie dit aantonen? is er een nulmeting gedaan?

nulmeting is een onderzoek voor het heien begon...

Bob

Bob

op November 2, 2017

Bob zei:

Hi Judith,

Uit jouw verhaal begrijp ik dat de scheuren in de buitenmuren (dragende muren) zitten.

De oorzaak is wat mij betreft niet relevant, het gaat erom wie de eigendom heeft van de muren. In het gemeen is de schil van het gebouw gemeenschappelijke zaak, en daarmee eigendom van de VvE. Alleen al daarmee komen alle kosten voor de VvE.

Ook is wat mij betreft irrelevant of de oorzaak bij de VvE ligt. Wanneer de eigendom inderdaad bij de VvE ligt zijn de kosten voor de VvE. De oorzaak die wordt gevonden kan hooguit leiden tot het verhoopte feit dat er iets of iemand door de VvE aansprakelijk kan worden gesteld, zodat voor de VvE de kosten kunnen worden verhaald.

De kosten van het te houden onderzoek op een deel van de leden afwentelen tegen het bepaalde in Akte van Splitsing (AvS)  en eventueel vigerend modelreglement (MR) kan en mag eenvoudig niet.

Van wanneer is de AvS, en is er een MR in de AvS van kracht verklaard? Is er sprake van één VvE, of zit je misschien in een ondersplitsing? Hoe zijn de breukdelen tot stand gekomen?

Vriendelijke groet, Bob.



Hmmm, laatste vraagje; die scheurexpert, is dat toevallig Verstappen?


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!