Parkeergarages & laadpunten: VvE magazine artikelen en advies brandweer

DikOz

DikOz

op August 8, 2021

In het zojuist verschenen nummer 3/2021 van VvE magazine wordt in het artikel "Binnen uw complex laadpunten aanleggen?" is ook een sectie gewijd aan Brandveiligheid. En dat onderwerp staat ook in het artikel "Veiligheid parkeergarages: de stand van zaken".

Geen van beide artikelen noemen het begin mei 2021 verschenen advies van de brandweer, met bijvoorbeeld 'Zorg voor snel bereikbare parkeer- en laadplekken' en 'brandcompartimentering of afscherming tussen voertuigen',
zie https://www.brandweer.nl/media/qsipmlvx/advies-laadvoorzieningen-in-parkeergarages-08-mei-2020.pdf

Hoe moet een VVE omgaan met de toch wel geruststellende toon van de artikelen tegenover het m.i. ingrijpend advies van de brandweer? Hoe gaan jullie collega-VvE'ers er mee om?

Paul

Paul

op August 9, 2021

ook hier hebben we deze overleggen, wat te doen en hoe, de aanwijzingen gegeven in dit artikel hebben we ook allemaal besproken maar daar komt wel een kostenplaatje bij kijken die gedragen moet worden....

 

uitschakeling van de groep is een van de te nemen maatregelen die zeker uitgevoerd moet worden, liefst op een compleet aparte aansluiting zodat de rest van het gebouw niet zonder prik komt te zitten net als een sprinkler installatie, afschotten is hier geen ruimte voor tussen elke auto maar wel een die goed kan helpen....

DikOz

DikOz

op August 11, 2021

Heeft verder niemand ervaring met of een mening over bijvoorbeeld de ingrijpende maatregelen uit het brandweeradvies of de luchtigheid van de genoemde artikelen over brandgevaar?


Dat lijkt mij merkwaardig omdat meer dan de helft van de ruim 100 reacties op het 'notificatie' wetsvoorstel over veiligheid of brandveiligheid  gaat.
(Onder dat wetsvoorstel kan voortaan ieder lid zelfstandig besluiten tot aanleg van een laadpunt  in/op een VVE parkeergelegenheid, mits aan een aantal nog niet definitief gepubliceerde voorwaarden wordt voldaan. Brandveiligheid is wel als voorwaarde genoemd.)

Carla

Carla

op August 11, 2021

@ Dikoz,  naar mijn idee heeft het weinig tot geen zin hier nu al ervaringen enof/ meningen over uit te wisselen. Je zorg met betrekking tot de brandveiligheid deel ik. Die zorg is ook veelvuldig aan de orde geweest via de consultatie via internet. 

Misschien maar beter om even af te wachten wat de werkelijk inhoudelijke tekst gaat worden.

Tip: log morgen donderdag 12 augustus , via Youtube, in op VvE belang, om 14:00 uur. Dan kan je deelnemen aan een webinar over dit onderwerp. Wellicht komt dan ook jouw zorg en die van anderen aan bod.

Rob

Rob

op August 14, 2021

"... De vergadering beslist of er een aansluiting komt of niet en daar kan mijn inziens een wetgever weinig aan veranderen"

De AMvB staat boven de splitsingsakte.
Als de wetgeving wordt aangepast op de voorgestelde wijze is het niet meer aan de vergadering om te bepalen of er een aansluiting komt.


Rancune is een giftig kwaad
Bob

Bob

op August 14, 2021

Quote

Bij gebouwen boven de 100 miljoen is een sprinklerinstallatie verplicht, wie gaat die betalen.

Unquote 

Is de gebouwwaarde afhankelijk van de prijs of het type auto dat er wordt geparkeerd? Dat wist ik nog niet.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Bob

Bob

op August 14, 2021

Merk voorts op dat alle VvE 's waar MR2017 vigerend is deze "notificatieregeling" al kennen, gebaseerd op eerdere ontwikkelingen en jurisprudentie. Géén notificatieregeling in de wet/AMvB gaat vanzelf leiden tot het uitlokken van (negatieve) vergaderbesluiten, gevolgd door de gang naar de rechter met waarschijnlijk vooraf bekende uitspraak. Onnodig veel wrijvingsenergie en -warmte binnen de VvE is mijns inziens ook niet goed voor hart en klimaat. 

Stop the world, I want to get off!


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Bob

Bob

op August 14, 2021

De gebouwwaarde wordt (periodiek) getaxeerd door een onafhankelijke deskundige.

Die kijkt NIET naar privégedeelten,  merk en prijs auto's, noch naar de kranen (chroom, goud of platina), en ook niet naar de marmeren of spaanplaat aanrechtbladen.

Kort, die zaken hebben niets met elkaar te maken.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Rob

Rob

op August 15, 2021

"...De gebouwwaarde is bepalend voor het wel of niet verplicht zijn van een sprinkler installatie, beneden de 100 miljoen is dit niet nodig."

Waar heb je dat vandaan?
Ik zou zeggen, ga eens dit rapport van het Instituut Fysieke Veiligheid doorlezen, met name blz 31.

Gezien de grote hoeveelheid vragen en opmerkingen m.b.t. de brandveiligheid in de consultatie over het wetsvoorstel en bovengenoemde rapportage denk ik persoonlijk dat een verplichte sprinklerinstallaties in alle garages eerlijk gezegd een goede zaak zou zijn.


Rancune is een giftig kwaad
Carla

Carla

op August 15, 2021

@Rob, kan je aangeven om welk rapport het precies gaat? Op de site van de door jou genoemde organisatie staat n.l. wel héél veel aan onderzoeken en rapportages. ;-)

Ik vraag me overigens wel af, gezien de vele opmerkingen, zowel in de ineternetconsulatie als via het webinar van VvE-Belang over de grote zorg m.b.t. het moeilijk kunnen blussen van een batterijbrand, of het Instituut Fysieke Veiligheid ook gehoord wordt in de ontwikkelingen naar het onderdeel laadpalen in garages?