Rookgas afvoer CLV systeem en combinatie VR / HRe ketels in een systeem.

W.H.

W.H.

op May 30, 2016

Beste leden van dit FORUM´

Welke VvE zit net het zelfde dilema VR cv kerels en HRe keter in combinatie CLV roogas afvoer.

Mogen beide systemen op een uitlaat uitkomen?

Kun je aanpassing doen dat dit wel kan.

Hoe heeft uw VvE dit opgelost.

 

Graag uw reactie al vastbedankt

Bestuurder VvE Roosenhof1. Te Roosendaal

 

Carla

Carla

op May 30, 2016

Beste W.H.,

Wij hebben alleen maar HR ketels, dus heb geen ervaringsverhaal voor je. Maar wellicht heb je hier iets aan.

http://www.cv-service.nl/rookgasafvoer.htm

Succes,

Met vriendelijke groet,
Carla.

Bob

Bob

op May 30, 2016

Hi H.W.

Misschien kan overdruk CLV het probleem oplossen? Zie link.

https://www.awb.nl/home/producten/rookgasafvoersystemen/overdruk-clv/index-449.nl_nl.html

Vriendelijke groet, Bob


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op May 31, 2016

wij hebben een gezamelijk aan en afvoer waar iedereen eerst vr ketels op had staan, in de loop van de tijd zijn deze zonder problemen vervangen door hr ketels en deze werken zonder problemen, moet wel een geschikte afvoer zijn natuurlijk...

 

de aanvoer is ook gezamelijk maar wel een apart kanaal voor de aanvoer van de ketels, ook hier tot nu toe geen problemen, de afvoer van de luchtverversing zit hier ook appart, daar hebben we dus geen problemen mee...

 

ik woon op de bovenste verdieping en heb bij de ketel aanvoer een luchtverversing aangesloten van itho, tot nu toe, 2 jaar, nog geen problemen ondervonden hiermee, heb dus een ventilatie met warmteterugwinning erop nu waar dit eerst zonder was en deze dus ook niet bij de ketelluchtaanvoer zat...

 

ik weet natuurlijk niet wat het gaat doen als alle woonlagen, 3, dit gaan doen, vermoed dat dan de pijp wel te klein is...

 

 

Paul

Paul

op May 31, 2016

ligt aan het soort kanaal wat er al zit of dit wel of niet kan...

 

http://www.groepvts.nl/groepvts/alg/documents/Problematischeketelvervangingbijcollectieveafvoersystemen.pdf

 

 

HR-ketel en VR-ketel, wat is het verschil?

 

Een HR-ketel haalt nog meer warmte uit het gas dan een VR-ketel. Beide cv-ketels zijn zuiniger dan een gewone verwarmingsketel.

Een VR-ketel zet ongeveer 89% van de energie om in nuttige warmte. Een HR ketel zet meer dan 100% van de energie om in nuttige warmte. Dat komt doordat de HR-ketel de warmte van de afvoergassen, die normaal door de schoorsteen verdwijnt, gebruikt als extra energiebron. Dat scheelt energie, kosten en is beter voor het milieu.

VR-ketels (Verbeterd Rendement) mogen sinds september 2015 niet meer gemaakt worden. Dat komt door de introductie van een Europees Energielabel voor verwarmingsketels.  De HR-ketel (Hoog Rendement) is de nieuwe standaard in cv-ketels.

dus er is weinig keus

 

Paul

Paul

op June 1, 2016

heb me eens verder laten informeren, er moet feitelijk gezien een nieuw kanaal in het bestaande worden getrokken waar de ketels op komen, dat stuk wat overblijft er om heen is dan de aanvoer voor de rest...

 

moet echt berekend worden of dit allemaal kan en of er voldoende overblijft om de lucht af te voeren, wat ik zo hoor is een pijp van rond 50cm voldoende voor de aanvoer maar dit is ook weer afhankelijk van het aantal ketels...

cv service

cv service

op February 15, 2017

Er is veel onduidelijkheid over rookgasafvoer kanalen en of hier wel of niet HR ketels op kunnen en/of combinaties mogelijk zijn.

Ik hoop dat ik met onderstaande informatie wat duidelijkheid kan verschaffen.

Om te beginnen raad ik iedere vve aan om met een erkend installateur de situatie te bekijken, elke situatie is namelijk andere en wat er op forums geschreven wordt kan je gedachte aardig op hol brengen.

Er zijn 2 dingen die er in ieder geval toe doen, namelijk :

  • elk rookgasafvoer kanaal, of deze nu van kunststof, aluminium of rvs is, of deze nu voor HR of VR is heeft een maximale veilige levensduur van 20 jaar !! het advies is dan ook deze na 20 jaar te vernieuwen om gevaarlijke situaties te voorkomen.
  • HR en VR ketels combineren op 1 kanaal is niet mogelijk.

Er zijn in appartementen 3 soorten kanalen bekend:

  • gemetseld kanaal voor open VR toestellen (dit zijn toestellen zonder ventilator) het kanaal is enkel voor de afvoer van rookgassen via natuurlijke trek, de zuurstof wordt uit de opstellingsruimte gehaald. deze kanalen kom je haast niet meer tegen, op deze kanalen is een uitzondering gemaakt in de Europese wetgeving dat hier een open VR ketel op terug geplaatst mag worden, dit is de enige VR ketel die nu nog te koop is.
  • afzonderlijke kanalen, in deze situatie heeft iedere bewoner een eigen rookgasafvoer en lucht toevoer kanaal van meenstal 80mm, in deze situatie kan iedere bewoner zijn eigen kanaal laten aanpassen als deze over wil stappen op HR, let wel op laat altijd een erkend installateur beoordelen of het kanaal wel echt afzonderlijk is, hij kan dit meestal zien aan de dakkap.
  • gezamenlijke kanalen ook wel CLV genoemd, in deze situatie heeft iedere boven en onder wonende buur het zelfde kanaal, hierbij is het alleen mogelijk om gezamenlijk over te stappen naar HR, de ketels kunnen niet gecombineerd worden (HR en VR door elkaar) en elke nieuwe HR ketel zal voorzien moeten worden van een terugslag klep, zo niet kunnen de rookgassen terug slaan.

Bij de overstap na HR is het niet alleen van belang dat het kanaal geschikt gemaakt wordt maar ook dat de dakkap aangepast wordt en binnen alles volgens de wetgeving brandwerend afgedicht wordt incl brandmanchet. Alle buizen moeten volgens de voorschriften onder het juiste afschot gebeugeld worden en rookgasafvoer materialen (kunststof, aluminium, rvs) mogen niet gecombineerd worden, een condens afvoer moet gemaakt worden.

Voor meer informatie kijk op onze site: cv-service

Als bijlage voeg ik een belangrijk document toe.

Aan de door mij geschreven uitleg zijn geen rechten te ontlenen, ik heb dit geschreven om informatieve reden. Laat altijd een erkend installateur uw situatie beoordelen en aanpassen.


 Bijlage 1 

VvE Smetanalaan

VvE Smetanalaan

op February 23, 2017

Ons complex heeft 88 woningen met 11 verdiepingen. Per string zijn er du 8 woningen aangesloten op hetzelfde rookgas kanaal, iedere woning heeft wel z'n individuele lucht aanvoer. De CV ketels zijn eigedom van de eigenaren en niet van de VVE. In dit geval is dan een combinatie van VR en HR wel mogelijk?

m.vr.gr. Joop Hemmes

cv service

cv service

op March 7, 2017

VvE Smetanalaan zei:

Ons complex heeft 88 woningen met 11 verdiepingen. Per string zijn er du 8 woningen aangesloten op hetzelfde rookgas kanaal, iedere woning heeft wel z'n individuele lucht aanvoer. De CV ketels zijn eigedom van de eigenaren en niet van de VVE. In dit geval is dan een combinatie van VR en HR wel mogelijk?

m.vr.gr. Joop Hemmes



Beste heer Hemmes,

Combinatie HR en VR is NOOIT mogelijk. Er zijn GEEN uitzonderingen.

het enige wat wel kan is als iedereen een eigen rookgas afvoer en eigen lucht toevoer heeft ketel voor ketel vernieuwen, maar hierbij is geen sprake van combineren omdat iedereen zijn eigen kanaal heeft.

zitten ketels op een zelfde kanaal kan een combinatie niet!

bij overstap van VR naar HR moet een kanaal ook HR geschikt gemaakt worden.

bij een complex hoger dan 5 woonlagen is renovatie ook niet meer mogelijk dan bent u toe aan een compleet nieuw clv systeem.