Servicekostenbetaling wijzigen van kwartaal naar maandbetaling

peter_123

peter_123

op May 25, 2017

Diverse leden van onze VvE hebben meermaals aangegeven dat ze de servicekosten liever per maand betalen in plaats van per kwartaal, zoals staat aangegeven in onze splitsingsakte (1973). Is dit een haalbaar plan zonder de splitsingsakte te wijzigen?

Stel dat 85% (realistisch percentage) van de leden voor het voorstel stemt, en er gaat één lid in protest. Hoe sterk staat hij dan?

Paul

Paul

op May 27, 2017

als 1 lid dit niet wil en de rest wel kan dat ene lid dit tegen houden mits men dit regelt in het huishoudelijk reglement, hierin kun je als vve regels opstellen als aanvulling op de splitsingsakte...

 

dit moet dan wel via een notaris gebeuren en op een goede manier vastgelegd worden, zal zoiets moeten worden als.....

 

in tegenstelling van de splitsingsakte punt zoveel lid zoveel word bepaald dat enz enz....

 

dit is dus de officiele weg, men kan ook onderling afspreken dat men per maand gaat betalen via automatische incasso natuurlijk, een ieder gaat over zijn eigen knip tenslotte maar verplichten kun je dit niet...

peter_123

peter_123

op May 28, 2017

Bedankt voor je reactie Paul. Duidelijk antwoord. Dan denk ik dat we als VvE gaan wachten met de maandbetalingen op het nieuwe modelreglement van de splitsingsakte. Die zou dit jaar moeten gaan uitkomen wat ik heb begrepen.

Het voelt zonde om in 2017 nog naar het modelreglement van 2006 te gaan. Dat is ook alweer 11 jaar geleden. Nogmaals dank! :)

Bob

Bob

op May 28, 2017

peter_123 zei:

Diverse leden van onze VvE hebben meermaals aangegeven dat ze de servicekosten liever per maand betalen in plaats van per kwartaal, zoals staat aangegeven in onze splitsingsakte (1973). Is dit een haalbaar plan zonder de splitsingsakte te wijzigen?

Stel dat 85% (realistisch percentage) van de leden voor het voorstel stemt, en er gaat één lid in protest. Hoe sterk staat hij dan?



Hi Peter,

Het is wat mij betreft zonder meer haalbaar, ook wanneer er slechts 1 lid tegen zal zijn.

Wil je even de letterlijke tekst betreffende de betaling per kwartaal uit de akte citeren.

Vriendelijke groet, Bob.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
peter_123

peter_123

op May 28, 2017

Bob zei:

Hi Peter,

Het is wat mij betreft zonder meer haalbaar, ook wanneer er slechts 1 lid tegen zal zijn.

Wil je even de letterlijke tekst betreffende de betaling per kwartaal uit de akte citeren.

Vriendelijke groet, Bob.



Hoi Bob,

De tekst in onze splitsingsakte is als volgt:

2. De voorschotbijdrage zal door ieder van de eigenaren van de flats driemaandelijks moeten worden betaald per de eerste van elk kwartaal en wel bij vooruitbetaling. Voor het kwartaal, waarin de flats voor bewoning of gebruik gereed komen, wordt de voorschotbijdrage voor dat lopende kwartaal verschuldigd vanaf de dag volgende op die van de oplevering voor gebruik of bewoning.

Bob

Bob

op May 28, 2017

Hi Peter,

Dank voor de tekst. Hier staat (inderdaad) dat de voorschotbijdragen op iedere 1e dag van enig kwartaal vooruit betaald moeten worden.

De leden die per maand wensen te betalen zou ik adviseren om het driemaandelijkse voorschotbedrag (de kwartaalbijdrage) door drie te delen, en het maandbedrag (eenderde van de kwartaalbijdrage) iedere 1e van enige maand te voldoen, en wel zodanig dat de "derde termijn" is voldaan op de eerste van enig kwartaal. Zo betaalt men per maand eenderde van de kwartaalbijdrage vooruit en voldoet men ook aan de eis dat de kwartaalbijdrage op de eerste van ieder kwartaal vooruit betaald is.

Merk daarenboven op dat je pas aan het eind van de eerste maand van het kwartaal bij niet (volledig) betalen wettelijk gezien in verzuim bent, zodat er nog wat "speling" in de betaling zit.

Wanneer men de kwartaalbijdrage volledig en vooruit heeft voldaan kan niemand hier iets tegen doen. Je zou zelfs kunnen kiezen om in zessen vooruit te batalen per de 1e en de 15e van iedere maand. Het enige wat kan worden "afgedwongen" is dat het driemaandelijkse bedrag op de eerste van elk kwartaal volledig en bij vooruitbetaling moet zijn voldaan.

Vriendelijke groet, Bob.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op May 28, 2017

peter_123 zei:

Bedankt voor je reactie Paul. Duidelijk antwoord. Dan denk ik dat we als VvE gaan wachten met de maandbetalingen op het nieuwe modelreglement van de splitsingsakte. Die zou dit jaar moeten gaan uitkomen wat ik heb begrepen.

Het voelt zonde om in 2017 nog naar het modelreglement van 2006 te gaan. Dat is ook alweer 11 jaar geleden. Nogmaals dank! :)



kun je nu al gewoon doen hoor, zoals ik al aangaf, het enige is, je kunt niemand iets verplichten, degenen die per kwartaal willen blijven betalen bedoel ik hiermee dus...

 

als een lid 1x per maand geld wil overmaken en de penningmeester staat hier voor open is dit toch oke, automatische afschrijving is nog beter en een stuk makkelijker maar daar gaat ieder zelf over natuurlijk mits men dit in de vergadering aanneemt als standaard met voldoende meerderheid maar ook hier geld dan weer, opnemen in HH...

Bob

Bob

op May 28, 2017

Hi Peter,

Voor alle duidelijkheid vul ik mijn post hierboven nog even aan met het volgende.

Wanneer men voor mijn oplossing gaat is er dus géén vergaderbesluit nodig, de regeling hoeft absoluut niet in een huishoudelijk reglement te worden opgenomen, en ook wijziging van de akte is niet aan de orde.

De enige consequentie van mijn oplossing is dat de eenmaal moet "overstappen". Daar bedoel ik mee dat de leden die maandelijks gaan overmaken bijvoorbeeld op 1 juli aanstaande de kwartaalbijdrage voor het derde kwartaal in één keer moeten overmaken, de eerste maandtermijn (1/3e van kwartaal) op 1 augustus vervolgens de tweede termijn op 1 september, en tot slot de derde termijn op 1 oktober. Zo is de volledige bijdrage voor het 4e kwartaal op 1 oktober vooruitbetaald en is men over op maandbetaling. (Op 1 november 2017, 1 december 2017 en 1 januari 2018 weer 3 maandtermijnen en op 1 januari 2018 is het 1e keartaal 2018 op tijd en vooruit voldaan) Hier is ook geen akkoord van een penningmeester of beheerder voor nodig. 

Vriendelijke groet, Bob.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
peter_123

peter_123

op May 28, 2017

Beste Paul en Bob, bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Het is mij duidelijk. Als VvE hebben we de voorkeur voor of allemaal maandbetalingen of allemaal kwartaalbetalingen. Samenvattend, compleet overgaan op maandbetalingen is niet mogelijk want er zijn enkele leden tegen en we kunnen ze als VvE niets verplichten omdat de splitsingsakte leidend is.

Ik ga nog even met de rest van het bestuur overleggen wat slim is om te doen. Ik wil voorkomen dat leden de ene keer per maand betalen en de andere keer weer per kwartaal omdat ze krap bij kas zitten of iets dergelijks. Dan gaat de regeling z'n doel voorbij. M'n voorkeur heeft het om te wachten tot het nieuwe modelreglement splitsingsakte. Daar is dan alles netjes in te borgen. Het nieuwe modelreglement zou dit jaar moeten uitkomen. Ik heb er echter niets meer van gehoord en kan op internet ook eigenlijk niets vinden. Weten jullie toevallig meer?

Bob

Bob

op May 28, 2017

Hi Peter,

Er is maar één manier om iedereen, in afwijking van de vigerende akte van splitsing (AvS), per maand (en vooruit) te laten betalen, en dat is door het wijzigen van de AvS. Dat kan overigens op 2 manieren.

Het moet me van het hart dat je kennelijk niet weet wat het wijzigen van de AvS, nog los van de (hoge) kosten, voor je gaat betekenen.

Hierbij een link die je laat zien wat je te wachten staat: http://www.vverecht.nl/2013/02/splitsingsakte-wijzigen-stappenplan-met-toelichting/

Bij mijn weten zal "men" met het nieuwe MR wachten totdat de laatste wetgeving is vastgesteld/ingevoerd. De wet Verbetering functioneren VvE's is 23 mei jl. door de Eerste Kamer goedgekeurd. Het nieuwe MR zal naar mijn mening niet echt lang meer op zich laten wachten. MR 2006 is voor jouw kennelijke doel niet slecht; voorschotbijdragen per maand vooruit, en daar zal het nieuwe MR niets aan veranderen (n.m.m.).

Weet waar je aan begint.

Vriendelijke groet, Bob.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!