SKW en regelgeving

Rob

Rob

op August 11, 2015

Het lijkt mij zeer wenselijk als het opvolgen van de regelgeving een toetscriterium gaat worden in de beoordelingsrichtlijn BRL 5016 (SKW certificaat voor VvE beheerders)

Leden van een VvE welke beheert wordt door een SKW gecertificeerde beheerder zouden er dan op moeten kunnen vertrouwen dat de regelgeving binnen een VvE ook daadwerkelijk nageleefd wordt !


Rancune is een giftig kwaad
Carla

Carla

op August 12, 2015

Lijkt me een goede zaak, Rob. Zeker gezien de ervaringsverhalen die zo links en rechts te lezen zijn. Daar waar je zou verwachten dat een SKW gecertificeerde het bestuur bij staat in het handhaven van de bestaande regelgeving, blijken er ook te zijn, ondanks het certificaat, die er eigen regels op na houden en de welwillende eigenaar niet eens gerechtigd is een klacht in te dienen.

Wij werken zelf, overigens al 10 jaar ( sinds de oprichting ) tot volle tevredenheid, samen met een niet SKW gecertificeerde.

Rob

Rob

op August 13, 2015

Daar ben ik het volledig mee eens Carla.
Ook onder de VVE beheerders zonder certificaat zijn er ongetwijfeld ook veel goede !
Zeker met een goed en kundig eigen bestuur geloof ik zeker dat daarmee een goede samenwerking mogelijk is.
Zo zijn er natuurlijk ook heel veel SKW gecertificeerde beheerder die wel goede kwaliteit leveren.

Echter moeten ook VvE's met leden die niet over voldoende kennis beschikken en daarom in zee gaan met een SKW gecertificeerde beheerder er op kunnen vertrouwen dat die beheerder wél alle regels kent en ook geheel werkt conform de regelgeving.
Helaas zijn, zoals jezelf al aangaf, inderdaad gevallen bekend waar dat helaas niet altijd zo blijkt te zijn !
 

 


Rancune is een giftig kwaad
Paul

Paul

op August 16, 2015

het grootste probleem vind ik juist dat als de regels niet nageleefd worden je naar de kantontrechter moet om dit af te dwingen, wat mij betreft zou er een geschillencommisie moeten zijn waar je snel en zonder omhaal een geschil voor moet kunnen leggen!!!

 

een goed geinformeerd lid kan zo veel sneller en makkelijker bezien of ie nu wel of niet gelijk heeft...

Rob

Rob

op August 16, 2015
Helemaal mee eens Paul. Een dergelijke commissie voor individuele leden van een VvE zou een nuttige en zinvolle aanwinst zijn !
Rancune is een giftig kwaad
Paul

Paul

op August 16, 2015

wat mij betreft zou dit trouwens ook via een SKW gecertificeerd kantoor gerealiseerd kunnen worden, daar zit, als het goed is, een juridisch goed onderlegd persoon die dit met een onafhankelijke blik kan bekijken, kom je er dan nog niet uit kan de stap naar het gerecht altijd nog gemaakt worden, moet dan wel een kantoor zijn waar de betreffende vve niet bij is aangelsoten...

Rob

Rob

op August 16, 2015

Paul zei:

wat mij betreft zou dit trouwens ook via een SKW gecertificeerd kantoor gerealiseerd kunnen worden, daar zit, als het goed is, een juridisch goed onderlegd persoon die dit met een onafhankelijke blik kan bekijken, kom je er dan nog niet uit kan de stap naar het gerecht altijd nog gemaakt worden, moet dan wel een kantoor zijn waar de betreffende vve niet bij is aangelsoten...



Hoi Paul,

Daar heb ik dan wel weer moeite mee !
In de praktijk blijkt helaas dat er SKW gecertificeerde beheerders zijn die zich niet goed aan de regelgeving houden.
Zolang dat nog het geval is zie ik de SKW gecertificeerde kantoren niet graag als geschillencommissie..
 


Rancune is een giftig kwaad
Carla

Carla

op August 16, 2015

Alle begrip voor de wens van Paul. Echter wanneer je, voor zover mogelijk, kennis neemt van waar en op welke wijze ' conflicten' ontstaan, denk ik dat we beter kunnen gaan kijken wáár de oorzaak daarvan te vinden is.

Gebrek aan communicatieve vaardigheden, prestige verlies bij het toegeven van een onjuist inzicht, goed kunnen luisteren, oog en oor hebben voor de organisatie waar je deel van uit maakt, het algemeen belang niet uit het oog verliezen, enz, enz.

De regelgeving, soms wat moeilijk te lezen, maar ze is er. En dát is zakelijk gezien de weg die gevolgd dient te worden.

Training voor bestuurders en beheerders, zou een jaarlijks terugkerend fenomeen moeten zijn.

Er zijn nog vele wegen die ontgonnen kunnen worden.

Liever niet nog een orgaan die een gelijk of ongelijk gaat uitspreken. Beter om de gang naar de kantonrechter minder beladen te maken, dan deze nu nog is in de optiek van veel eigenaars. Van een kantonrechter mag je een meest onafhankleijke uitspraak verwachten. Waarbij niet vergeten moet worden dat ook deze onder invloed kan staan van interpretaties.

Rob

Rob

op August 16, 2015

Hoi Carla,
Het zou inderdaad het beste zijn als de gang naar de rechter veel laagdrempeliger zou zijn, minder kostbaar en een geschillencommissie geheel overbodig zou maken. Helaas zie ik dat echter niet zo snel gebeuren.

"Van een kantonrechter mag je een meest onafhankleijke uitspraak verwachten. Waarbij niet vergeten moet worden dat ook deze onder invloed kan staan van interpretaties."

Dat ben ik helemaal met je eens :)
Zo verbaasd menige beslissing van de kantonrechter mij nog regelmatig als je puur alleen kijkt naar de regelgeving.
Met name de meespelende factor "redelijkheid en billijkheid" is dan regelmatig een reden om af te "mogen"wijken van die regelgeving.
Gelukkig wordt dat naar mijn idee in hoger beroep zaken regelmatig weer "rechtgezet"
Persoonlijk begrijp ik uberhaupt niet waarom het strikt naleven van de regelgeving ooit in strijd kan zijn met die "redelijkheid en billijkheid".

 

 


Rancune is een giftig kwaad
Carla

Carla

op August 16, 2015

Rob, er kan wel degelijk sprake zijn van redelijkheid en billijkheid. En om eerlijk te zijn, ben ik wel blij dat deze zienswijze er is. Waarmee maar weer eens wordt aangetoont dat er regels en wetten zijn die tegelijk ruimte kunnen bieden aan een menselijk gezicht.

Dit geplakt op de sommige handelwijzes van besturen en beheerkantoren, die mogelijk, vanwege hun overwicht op de leden zonder kennis van zaken, iemand iets kunnen onthouden op grond van de regelgeving en daarin willen volharden  en elk argument af wijzen, terwijl dat in sommige gevallen zeer onredelijk en onbillijk kan zijn.

Die redelijkheid en billijkheid verwacht ik reeds aanwezig bij het bestuur en de beheerders. Zeker de regels zijn er en dienen te worden nageleefd, daar ben ik een groot voorstander van maar......ik meen dat het Bob was ( sorry als ik me vergis ) die in een eerdere discussie elders zei:  " Je moet het zwart én het wit kennen, wil je grijs kunnen toepassen."

Ik onthoud deze quote graag als een wijze uitspraak.

Met vriendelijke groet,

Carla