stem- en spreekrecht

mieke

mieke

op August 23, 2018

Wij hebben een kleine VVE voor 3 wooneenheden. 2 van die wooneenheden kennen een gezamenlijk eigendom (50% per persoon).

Mbt deze deel-eigenaren heb ik de volgende vragen:

- mogen alle deel-eigenaren de ALV bijwonen of slechts 1 persoon?

- als alle deel-eigenaren de ALV mogen bijwonen, heeft ieder van deze personen dan ook spreekrecht ?

- iedere wooneenheid heeft een stem, maar geldt een stem van een deel-eigenaar zonder machtiging wel als stem van de wooneenheid waarvan hij deel-eigenaar is?

 

 

 

 

Paul

Paul

op August 23, 2018

hoi Mieke, je vragen staan in het splitsingsreglement, daar staat in de stemverhouding voor elk appqrtement, de eigenaar heeft stemrecht of deze geeft een machtiging af aan iemand die voor hem/haar stemt...

 

in principe mag een eigenaar vragen stellen, ook als bijvoorbeeld een echtpaar 1 appartement recht bewoond, bij stemming mag er echter alleen gestemt worden volgens splitinsngsakte...

 

in dit geval, 3 stemmen waarvan 2 stemmen bezit zijn vna 2 eigenaren mogen deze eigenaren 2 stemmen uitbrengen, deze moeten ze wel gezamenlijk uitbrengen... alsof er 1 persoon stemt dus maar die ene persoon mag wel 2 stemmen uitbrengen, de ene stem die overblijft is dus altijd in de minderheid...

mieke

mieke

op September 26, 2018

Hoi Paul

Hartelijk bedankt voor je antwoord, helaas zie ik het nu pas , vandaar mijn late reactie. Met excuses.

Ik zie nu dat mijn vraagstelling niet erg duidelijk was.

De eigendomssituatie is als volgt: appartement A heeft 1 eigenaar, appartement B en C hebben IEDER 2 mede-eigenaars.

Nog concreter gesteld wordt de vraagstelling dan:

- mogen beide mede-eigenaars van appartement B de vergadering bijwonen?

- indien ja, hebben beide mede-eigenaars van appartement B dan spreekrecht ?

-  als slechts 1 van de mede-eigenaars van appartement B de vergadering bijwoont, heeft deze dan automatisch stemrecht of moet hij daarvoor een machtiging hebben?