Stemrecht binnen VvE

Bonbos

Bonbos

op July 25, 2020

Bij onze VvE, 27 appartementen, zijn 6 appartementen op basis van de splitsingsakte uitgesloten van de kosten en schulden van het intercomsysteem. Deze 6 appartementen hebben een eigen opgang met eigen intercomsysteem voor eigen rekening, terwijl de toegang naar de 21 andere appartementen wordt verdeeld over 3 centrale toegangshallen. Nu willen wij het intercomsysteem in de 3 toegangshallen vervangen. Omdat de eerder genoemde 6 appartementen geen belang hebben bij het vervangen van het intercomsysteem vragen wij ons af hoe om te gaan met het stemrecht tijdens de ALV. Mogen deze 6 appartementen meestemmen over de noodzakelijke vervanging en kunnen zij daardoor het vervangingsbesluit blokkeren? Of kan deze 6 appartementen het stemrecht ontzegd worden over dit onderwerp omdat zij geen belang hebben. Bij ons is het splitsingsreglement van januari 1992 van toepassing.

Graag jullie advies en/of mening.

Paul

Paul

op July 26, 2020

welk belang zouden deze appartementseigenaren hebben om eventueel tegen te stemmen????

 

als in splitsingsreglement hierover verder niets geregeld is mogen ze gewoon meestemmen ook al hebben ze er totaal geen belang bij....

DikOz

DikOz

op August 18, 2020

Mijn eerste reactie: een prima gelegenheid om 6 blanco stemmen 'uit te nodigen'. Dan tellen ze helemaal niet mee ook niet voor de 50%.  Maar, waar wordt de vervanging uit betaald? Als de kosten van de vervanging bijvoorbeeld ten laste van het reservefonds komen, hebben die 6 leden daaraan wel bijgedragen, neem ik aan. Volgens mij moeten die 6 leden dan gecompenseerd worden uit het reseverfonds.

Overigens ben ik erg benieuwd naar de kosten van zo'n vervanging. Wij zijn ook op zoek, maar zien belachelijk hoge bedragen voor een schermpje+audio in huis en een camera+audio met deuropener aansluiting. Omdat wij niet voorbereid waren, hebben wij onlangs meer dan 1500 euro moeten uitgeven voor reparatie/vervanging van de camera+audio en deuropener(aansluiting).

Paul

Paul

op August 19, 2020

als de eigenaren aanwezig zijn tellen die stemmen gewoon mee, of ze blanco stemmen of niet heeft daar geen invloed op....

 

als er in de akte geregeld is dat ze niet bijdragen aan de intercom van deze bepaalde groep zullen ze daar toch ook niet aan meebetalen in het reservefonds neem ik aan althans, als de berekening goed is gedaan....

DikOz

DikOz

op August 19, 2020

Blanco stemmen tellen slechts mee om te bepalen of er voldoende stemmen 'aanwezig' zijn (Quorum). Blanco telt niet mee bij het bepalen van de uitslag.  In het betreffende geval zou een stemming met 11 voor en 10 tegen en 6 blanco, aangenomen zijn. Als die 6 niet blanco stemmen beïnvloeden zij de uitslag wel.

@ bonbos Hoe is "uitgesloten van de kosten en schulden van het intercomsysteem" geregeld? Zijn er bijvoorbeeld 2 reservefondsen? Bijvoorbeeld 1 apart reservefonds voor "26-zaken" en 1 fonds voor "21 zaken"?

Paul

Paul

op August 20, 2020

DikOz zei:

Blanco stemmen tellen slechts mee om te bepalen of er voldoende stemmen 'aanwezig' zijn (Quorum). Blanco telt niet mee bij het bepalen van de uitslag.  In het betreffende geval zou een stemming met 11 voor en 10 tegen en 6 blanco, aangenomen zijn. Als die 6 niet blanco stemmen beïnvloeden zij de uitslag wel.

@ bonbos Hoe is "uitgesloten van de kosten en schulden van het intercomsysteem" geregeld? Zijn er bijvoorbeeld 2 reservefondsen? Bijvoorbeeld 1 apart reservefonds voor "26-zaken" en 1 fonds voor "21 zaken"?



PRCS wat ik zeg, bedoelen we beidden hetzelfde blijkbaar....

Bonbos

Bonbos

op August 21, 2020

Paul zei:

PRCS wat ik zeg, bedoelen we beidden hetzelfde blijkbaar....



@ bonbos Hoe is "uitgesloten van de kosten en schulden van het intercomsysteem" geregeld? Zijn er bijvoorbeeld 2 reservefondsen? Bijvoorbeeld 1 apart reservefonds voor "26-zaken" en 1 fonds voor "21 zaken"?

Via de servicekosten zijn deze 6 uitgesloten van een bijdrage voor het onderhoud en reservering voor vervanging van het intercomsysteem. Zij betalen minder dan andere appartementen met een gelijk breukdeel.

Bonbos

Bonbos

op August 21, 2020

DikOz zei:

Blanco stemmen tellen slechts mee om te bepalen of er voldoende stemmen 'aanwezig' zijn (Quorum). Blanco telt niet mee bij het bepalen van de uitslag.  In het betreffende geval zou een stemming met 11 voor en 10 tegen en 6 blanco, aangenomen zijn. Als die 6 niet blanco stemmen beïnvloeden zij de uitslag wel.

@ bonbos Hoe is "uitgesloten van de kosten en schulden van het intercomsysteem" geregeld? Zijn er bijvoorbeeld 2 reservefondsen? Bijvoorbeeld 1 apart reservefonds voor "26-zaken" en 1 fonds voor "21 zaken"?



@ bonbos Hoe is "uitgesloten van de kosten en schulden van het intercomsysteem" geregeld? Zijn er bijvoorbeeld 2 reservefondsen? Bijvoorbeeld 1 apart reservefonds voor "26-zaken" en 1 fonds voor "21 zaken"?

Via de servicekosten zijn deze 6 uitgesloten van een bijdrage voor het onderhoud en reservering voor vervanging van het intercomsysteem. Zij betalen minder dan andere appartementen met een gelijk breukdeel.

Bonbos

Bonbos

op August 21, 2020

DikOz zei:

Mijn eerste reactie: een prima gelegenheid om 6 blanco stemmen 'uit te nodigen'. Dan tellen ze helemaal niet mee ook niet voor de 50%.  Maar, waar wordt de vervanging uit betaald? Als de kosten van de vervanging bijvoorbeeld ten laste van het reservefonds komen, hebben die 6 leden daaraan wel bijgedragen, neem ik aan. Volgens mij moeten die 6 leden dan gecompenseerd worden uit het reseverfonds.

Overigens ben ik erg benieuwd naar de kosten van zo'n vervanging. Wij zijn ook op zoek, maar zien belachelijk hoge bedragen voor een schermpje+audio in huis en een camera+audio met deuropener aansluiting. Omdat wij niet voorbereid waren, hebben wij onlangs meer dan 1500 euro moeten uitgeven voor reparatie/vervanging van de camera+audio en deuropener(aansluiting).



Volledige vervanging van het huidige systeem kost ongeveer € 670,00 per appartement, Na diverse offertes te hebben opgevraagd hebben we niet voor de goedkoopste maar wel voor de beste tegen een redelijke prijs gekozen.

Paul

Paul

op August 21, 2020

Bonbos zei:

@ bonbos Hoe is "uitgesloten van de kosten en schulden van het intercomsysteem" geregeld? Zijn er bijvoorbeeld 2 reservefondsen? Bijvoorbeeld 1 apart reservefonds voor "26-zaken" en 1 fonds voor "21 zaken"?

Via de servicekosten zijn deze 6 uitgesloten van een bijdrage voor het onderhoud en reservering voor vervanging van het intercomsysteem. Zij betalen minder dan andere appartementen met een gelijk breukdeel.



zij zullen toch zeker bijdragen voor vervanging intercom eigen opgang?

 

beetje vreemde constructie maar dit zie je wel meer....