Taken voorzitter

ceeskoevoets@gmail.com

ceeskoevoets@gmail.com

op December 29, 2017

Onze VVE heeft een beheerder/bestuurder. Wij hebben een vaste (gekozen) voorzitter van de vergadering.

Er is geen taakomschrijving in HR opgenomen. Heeft wel de tekenbevoegdheid. Hij handeldt wel als of hij de “baas” is en alle commissies an hem rapporteren, hij bespreekt alles met bestuurder. Doet voorstellen in de vorm stem ja of nee, want ik heb alles meegewogen en besproken met bestuurder. Probleem is vooral dat een groot deel van de VVE alles goed vindt en niet moeilijk wil doen. Als je het bestuur vraagt wat is zijn taak, dan zegt men taktisch geen alleen voorzitter vergadering. Terwijl men alles met hem regeld. 

Kan iemand aangeven waar ik een juiste taakstelling kan vinden. Ik ervaar dit als een groot grijs gebied.

Paul

Paul

op December 30, 2017

als de voorzitter lid is van de vve is hij juist dat, een van de leden, is de voorzitter geen lid heeft hij ook geen stem in de beslissingen die genomen worden...

 

beslisingen die in een vve genomen worden worden ALTIJD door de vergadering genomen en door niemand anders, ben je het dus niet eens met de gang van zaken bespreek je dat in deze vergadering...

 

een voorzitter heeft als taak om de vergaderingen, bestuur en leden vergadering, voor te zitten, te leiden dus, meer niet, dat er veel van de lopende zaken door hem of haar vegeleid worden is vrij logisch maar niet anders dan wanneer de vergadering, leden vergadering dus, hier toestemming voor gegeven heeft...

 

in veel vv's komt het door jouw beschreven "probleem" voor, de leden vinden het wel best, die willen wonen en verder geen gezer, wat men echter vaak vergeet is dat dit gedaan word met de door hun opgebrachte centjes en dat daar dus over beslist word in de vergadering!!!

 

lopende zaken worden begeleid door het bestuur er moet echter wel verslag uitgebracht worden aan de vergadering van de dingen die men gedaan heeeft EN er moeten door de vergadering dus de besluiten worden genomen om deze zaken aan te zwengelen...

Bob

Bob

op January 2, 2018

Hi Cees,

 

Quote

Kan iemand aangeven waar ik een juiste taakstelling kan vinden? Ik ervaar dit als een groot grijs gebied.

Unquote

 

De taken van bestuur en de voorzitter van de vergadering (VvdV) zijn volledig omschreven in het BW, de AvS, het vigerende MR en een eventueel HHR. Het bestuur en de VvdV zijn zelfstandige organen van een VvE, met elk hun geheel eigen specifieke taken en verantwoordelijkheden.

Het komt zeer regelmatig voor dat er uit de leden geen bestuur kan worden samengesteld. Veel beheerders willen niet tot formele bestuurder worden benoemd zonder dat zij een "klankbord" hebben in één of meerdere eigenaars. Uit jouw verhaal maak ik op dat de VvdV bij jullie als een zodanige vertegenwoordiger optreedt (als pseudo-bestuur).

Bottom line is dat dit zo kan/gebeurt zo lang de vergadering dit accepteert. Alleen de vergadering kan deze "misstand" veranderen, en wel door een "echt" (lees eigen) bestuur uit de eigenaars zelf te benoemen. Naar mijn inschatting zal het alleen maar wijzen op de formele regels en taken van organen je weinig baten.

Met vriendelijke groet, Bob.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
ceeskoevoets@gmail.com

ceeskoevoets@gmail.com

op January 5, 2018

Bedankt Bob,

Ben het helemaal eens. Maar als ALV “ niet moeilijk”  wil doen en alles goed vindt, ligt de oorzaak bij ons!,

Ook bij ons speelt de beheerder een dubieuze rol. Zij verschuiven in samenwerking/opdracht van de vergadervoorzitter bedragen in de begroting en balans. Een tekort in de exploitatie ( € 2000,- op exploitatie van €25.000, -) wordt boekhoudkundig weggewerkt uit potje overlopende kosten. 

Nog een voorbeeldje: 2 jaar geleden heeft de beheerder berekend dat wij € 36.000, - in de loop der jaren te weinig aan onderhoudsreserve hebben opgebouwd. Nu hebben wij ca. € 35.000,- in de onderhouds reserve zitten. Had dus ca, € 70.000,- moeten zijn. MJOP geeft aan over 7 jaar op negatief uit te komen. Toch vindt het bestuur het verantwoord dat de voorzitter van de vergadering € 13.000,- voor zonnenpanelen  wil ontrekken aan onderhoudsreserve fonds. Hiervoor is een bijzondere ALV bijeengeroepen welke ja of nee mag zeggen. Bestuurder en voorzitter doen hun uiterste beste de regel 2/3 aanwezig en 2/3 bij stemmen te omzeilen. 

Zonnenpanelen vallen in hun optiek buiten onderhoudsreserve en MJOP. Hebben geen gevolg voor de onderhoudsreserve (al is deze wel € 13.000,- lager). Maar ze betalen dit terug met de opbrengst van de zonnenpanelen en na  8 jaar heeft de VVE er ca. € 1500,- per voordeel. We sparen ook niet voor vervanging? Dit vinden wij allemaal normaal. Wij investeren en er wordt met ons geld 13% rendement gehaald. Over 8 jaar zien wij er pas iets van terug. Een voorstel om de afschrijving over 15 jaar te doen en nu reeds  ook voordeel te hebben, vind men maar onzin. Regulier gaat onze bijdrage 2% / jaar omhoog. Dit zou nu niet noodzakelijk zijn??

Ik zal nog een kleine discussie openen, met de vraag hoe gaan VVE’s om met financiering zonnenpanelen.

 

 

Bob

Bob

op January 5, 2018

Hi Cees,

Graag gedaan.

Jouw voorbeeldjes gelezen, wat een drama's ! Wat mij betreft een schoolvoorbeeld van roofbouw op de toekomst en financiële suïcide. Met zulke "vrienden" heb je absoluut geen vijanden meer nodig.

Er zit niet anders op dan de leden (de vergadering) te overtuigen teneinde dit samenstel een halt toe te roepen.

Succes en sterkte, vriendelijke groet, Bob.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
CS

CS

op February 17, 2018

Paul zei:

als de voorzitter lid is van de vve is hij juist dat, een van de leden, is de voorzitter geen lid heeft hij ook geen stem in de beslissingen die genomen worden...

 

beslisingen die in een vve genomen worden worden ALTIJD door de vergadering genomen en door niemand anders, ben je het dus niet eens met de gang van zaken bespreek je dat in deze vergadering...

 

een voorzitter heeft als taak om de vergaderingen, bestuur en leden vergadering, voor te zitten, te leiden dus, meer niet, dat er veel van de lopende zaken door hem of haar vegeleid worden is vrij logisch maar niet anders dan wanneer de vergadering, leden vergadering dus, hier toestemming voor gegeven heeft...

 

in veel vv's komt het door jouw beschreven "probleem" voor, de leden vinden het wel best, die willen wonen en verder geen gezer, wat men echter vaak vergeet is dat dit gedaan word met de door hun opgebrachte centjes en dat daar dus over beslist word in de vergadering!!!

 

lopende zaken worden begeleid door het bestuur er moet echter wel verslag uitgebracht worden aan de vergadering van de dingen die men gedaan heeeft EN er moeten door de vergadering dus de besluiten worden genomen om deze zaken aan te zwengelen...



In aansluiting op de vraag over een voorzitter..mag hij een punt in stemming brengen waar vorige vergadering over is gesproken maar nu NIET op de agenda staat...hij beweert namelijk altijd "er zijn genoeg stemmen" en soms is dat nog niet eens 2/3 ik wil graag zeker weten dat wanneer ik eerstvolgende keer protest aanteken...ook namens een aantal andere (minder mondige) bewoners...in mijn/ons recht sta.