Toestemming voor gebruik persoonsgegevens aan de administratief beheerder en/of aan de VvE onder de AVG?

DikOz

DikOz

op October 23, 2018

Bij onze VvE vraagt de ingehuurde administratief beheerder toestemming aan ieder lid om basis gegevens als NWA, rekening en telefoon nummer te mogen gebruiken. De beheerder is inhuurd door ons bestuur.

In het door Carla ingebrachte uitstekende artikel "AVG voor VvE’s", zie   https://www.rijssenbeek.nl/avg-voor-vves/   staat duidelijk (onder III) dat de VvE de  de Verwerkingsverantwoordelijke is in de zin van de AVG. De beheerder wordt ingehuurd en dat zou onder de AVG  een verwerker zijn, overigens in overeenstemming met wat onze beheerder zelf ook aangeeft: wij zullen met de VvE een verwerkersovereenkomst sluiten.

Er is eerder op dit forum gediscissieerd of toestemming geven vereist is bij een VvE. Maar los daarvan, ik hoef toch alleen de Verwerkingsverantwoordelijke (=VvE bstuur) toestemming geven? Of wordt toestemming bij jullie ook aan beide gegeven, dus zowel aan de verwerkingsverantwoordelijke (VvE bestuur) en als aan de verwerker (bij ons de beheerder)?

 

Paul

Paul

op October 24, 2018

de verwerker werkt onder toezicht bestuur/alv, feitelijk ben je zelf de toezichthouder, neemt niet weg dat als een partij van buiten, vooral professionals, zelf ook een verantwoording hebben.

 

ik zou deze partij dan ook gewoon toestemming geven voor de noodzakelijke gegevens.

Rob

Rob

op October 24, 2018

Ten eerste wordt de beheerder niet ingehuurd door het bestuur, maar worden de werkzaamheden door de vergadering aan een administratief beheerder opgedragen.
Er is dus sprake van een overeenkomst !!!!!!!!
Op grond van die overeenkomst mag hij de gegevens gewoon verwerken.
Daar heeft zowel het bestuur als de administratief beheerder dus helemaal geen toestemming voor nodig.

Hier dan ook nog maar eens dit artikel uit deze discussie even plaatsen !

 


Rancune is een giftig kwaad
DikOz

DikOz

op October 24, 2018

@ Rob: bijna helemaal mee eens. Heel precies bekeken staat er nog een fout in mijn vraag: Verwerkingsverantwoordelijke (=VvE bstuur  VvE). Zo staat het ook bij Rijssenbeek. Het bestuur is dan Vertegenwoordiger.

"Op grond van die overeenkomst mag hij de gegevens gewoon verwerken" maar er moet toch wel degelijk een AVG verwerkingsovereenkomst komen? En wel specifiek over de verwerking van persoonsgegevens. De overeenkomst uit het cursieve deel levert dan alleen de grondslag in AVG termen, waardoor toestemming niet nodig is.

Overigens was mijn vraag hoe wel/geen toestemming bij anderen in de praktijk geregeld is. Paul zat meer op de tour van 'baat het niet, schaadt het niet'. Ik ben het daar in dit geval niet mee eens. Het kan wel schaden. Impliciet  geeft je namelijk aan dat de grondslag 'toestemming' is gekozen, terwijl Rijssenbeek heel mooi vorbeelden geeft dat andere grondslagen gebruikt kunnen worden, die veel eenvoudiger zijn voor de VvE (minder werk, minder overhead).

Rob

Rob

op October 24, 2018

"...."Op grond van die overeenkomst mag hij de gegevens gewoon verwerken" maar er moet toch wel degelijk een AVG verwerkingsovereenkomst komen? En wel specifiek over de verwerking van persoonsgegevens. De overeenkomst uit het cursieve deel levert dan alleen de grondslag in AVG termen, waardoor toestemming niet nodig is."

Da's correct, wel een ververwerkingsovereenkomst, geen toestemming :)

"... Paul zat meer op de tour van 'baat het niet, schaadt het niet'. Ik ben het daar in dit geval niet mee eens. Het kan wel schaden. Impliciet  geeft je namelijk aan dat de grondslag 'toestemming' is gekozen"

Ook mee eens, de grondslag 'toestemming' is verreweg de meest slechtste keuze en zou je alleen moeten gebruiken als er echt geen andere mogelijkheid is, zeker omdat je ook niet naderhand mag overstappen op een andere grondslag !


Rancune is een giftig kwaad