Uitnodigen extern beheerder jaarlijkse ALV

maik

maik

op June 11, 2020

Bob zei:

Hoeveel leden telt de VvE?

Kunnen ALLE leden zonder hindernis deelnemen?

10% Is niet veel. Is het verzoek een online vergadering te organiseren al bij het bestuur neergelegd? Zo ja, wat was de reactie van het bestuur?

Ik voorzie weinig tijdwinst t.o.v. 1 september, en problemen zijdens de beheerder vanwege zijn rol bij het ten uitvoer brengen van besluiten wanneer die niet overtuigd is van rechtsgeldigheid van eventuele besluiten.

Kan überhaupt zonder twijfel worden voldaan aan de gestelde voorwaarden in dit stuk  https://www.vverecht.nl/2020/04/wetsvoorstel-tijdelijke-wet-covid-19-justitie-en-veiligheid-biedt-vves-meer-ruimte-en-zekerheid/  ?



Ja, alle leden kunnen deelnemen zonder hindernis aan de vergadering. Dit is bij de leden vooraf nagevraagd.

VvE met 25 - 35 bewoners.

kheb aangegeven > 10%, zou dus wel 30% kunnen zijn.......; Ja, het verzoek van online vergaderen is neergelegd bij de bestuurder. De bestuurder heeft positief gereageerd omdat voor alle VvE leden geldt: hoe gaan we onderhoud realiseren en dit tov het reservefonds?

Waarom zou de beheerder twijfelen aan de besluiten in de ALV genomen? Alles wordt tevens netjes genotuleerd met vermelding van eenduidige acties en juist beschreven besluiten. Waarom twijfelt u nu nog?Is het niet zo dat de beheerder een "mooi" contract heeft met de VvE en waarin de VvE altijd de verantwoordelijke is en de beheerder juridisch buiten schot blijft? (Begrijpt u het?)

ja, er wordt aan alle aspecten voldaan aan de noodwet en aan de gestelde eisen onder de aangegeven link.

Ok, mijn vraag blijft nog steeds staan: Zie nogmaals mijn vraag wat onderhand een stelling is geworden. Tip: wat zeggen de contracten van de meeste VvE beheerders?

 

 

Paul

Paul

op June 12, 2020

gaat er niet om wat de contracten van de meeste beheerders zeggen gaat er hier om wat jullie contract zegt!!!!

Als het om zulke belangrijke besluiten gaat zou ik persoonlijk het niet eens willen om zonder deze beheerder te vergaderen, als het goed is heeft deze kennis die jullie goed kunnen gebruiken, zeker als het om groot ondehoud of andere zaken gaat zoals je zelf stelt....

Bob

Bob

op June 12, 2020

Dank voor de antwoorden en de tip.

Op de wedervraag kan ik aangeven dat ik het begrijp, maak je geen zorgen. Over de tip verwijs ik kortheidshalve naar de reactie van Paul.

Over het contract merk ik op dat jouw reactie naar verwachting is. Je gaat hier geheel voorbij aan de aard van het "mooie contract". De beheersovereenkomst is een zogeheten "overeenkomst van opdracht". De professionele beheerder heeft wettelijk een eigen verantwoordelijkheid om te handelen als een (redelijk) bekwame opdrachtnemer. Het is zeker niet zo dat de beheerder klakkeloos uitvoert (moet uitvoeren) wat de vergadering besluit. Vandaar mijn waarschuwing.

Er bestaat geen wettelijke plicht de beheerder uit te nodigen, maar het niet uitnodigen zet de onderlinge verhouding naar mijn stellige overtuiging geheel onnodig op scherp, en is niet in lijn met, noch in de geest van de beheersovereenkomst.

Mijn advies; uitnodigen en goed samenwerken, niet betweterig geheel de eigen weg kiezen en de beheerder buitenspel zetten om van diezelfde beheerder vervolgens te eisen dat alles wat wordt besloten klakkeloos wordt uitgevoerd. Daar komen potentieel alleen maar (juridische) conflicten uit voort. Later nog een caveat.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Rob

Rob

op June 12, 2020

Maik schreef : "ja, er wordt aan alle aspecten voldaan aan de noodwet en aan de gestelde eisen onder de aangegeven link."

Mag ik zo vrij zijn om te vragen hoe?
Ik ben daar toch wel heel nieuwsgierig naar.
Hoe waarborgen jullie bijvoorbeeld dat degene die straks online zijn stem uit gaat brengen ook daadwerkelijk het lid van de VvE is?
Of indien men een een volmacht aan een derde (niet lid van de vereniging) heeft afgegeven, hoe waarborgen jullie dat de gevolmachtige toegang tot de vergadering krijgt en hoe waarborgen jullie de indentificatie van die gevolmachtigde.
Hoe bepalen jullie het quorum als één of meerdere leden pas na aanvang van de vergadering inloggen?

Wat betreft de volmacht kan het ook nog gebeuren dat één of meerdere leden zijn volmacht aan de beheerder geeft en de beheerder dus (tevens) als gevolmachtigde op de vergadering aanwezig is.

 


Rancune is een giftig kwaad