Verbouwingen in appartementen

John

John

op August 12, 2021

Beste mensen,

Ik verricht bij een VvE, diverse bouwkundige inspecties uit, dit naar aanleiding van aanhoudende klachten metname lekkages en problemen in het luchtbehandeling systeem.

Onderzoeken en inspecties zijn gestart op het dak, de HWA's en in de schachten van het complex, uiteindelijk diverse appartementen geinspecteerd, waarbij ik heb geconstateerd dat de meeste appartementen zijn verbouwd.

Tijdens de verbouwingen zijn er extra tabwater leidingen aangebracht of verwijderd, dit is ook gebeurd met de VWA van de badkamer en keuken, de aanneemers hebben pvc leidingen aangesloten op PE / PP leidingen wat de problemen heeft veroorzaakt.

De verbouwingen zijn nooit in overleg gegaan met het bestuur, waarbij er ook geen toezicht is geweest op het bouwplan van de eigenaar of van de vorrige eigenaar. Met als gevolg, de aansluitingen van de VWA  in de schachten zijn niet conform de uitvoerings richtlijnen uitgevoerd en waren niet bekend bij het bestuur, met alle gevolgen van dien. Nu heb ik voorgesteld een soort bouwcommissie aan te stellen, die bij verbouwingen ervoor zorgt dat op het moment dat aansluitingen aangebracht worden in het gemeenschappelijk deel (standleiding in de schacht) beoordeeld moet worden, of deze conform de uitvoerings richtlijnen ook daadwerkelijk zo worden uitgevoerd en dat dit ook in de vorm van een bestek aan het bestuur bekend dient te worden.

Mijn vraag, mag of kan het bestuur mee beslissen bij een verbouwing, wanneer het gemeenschappelijk installatie deel betrokken moet worden bij de verbouwing.         

       

 

Paul

Paul

op August 13, 2021

Het is altijd slim om verbouwingen te melden bij het bestuur, kijk ook even splitsingsreglement na wat er in staat hieromtrent, principe is dat de eigenaar gewoon mag verbouwen maar hij/zij moet wel afblijven van gemeenschappelijke zaken zoals bijv. dragende muren binnen het appartement of zoals in dit geval VWA, hiervoor is toestemming benodigd, zeker als deze zaken in de vloer liggen....

 

Kosten van herstel maar ook de kosten die door de lekkage naar voren komen zijn voor de betreffende appartement eigenaren en niet voor de vve, ook de onderzoekskosten dus om te bepalen waar lekkage zit....

 

Kort gerzegd, verbouwen mag gemeenschappelijke zaak blijf je af en vraag je toestemming voor in de ledenvergadering....

John

John

op August 13, 2021

Dank je wel Paul, dat melden gebeurde dus niet, met als gevolg dat de VvE nu opdraaid voor de kosten van onderzoek en herstel, in de wetenschap dat er op korte termijn ook nog enkele achtergestelde onderhouds werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. is het inderdaad raadzaam om het splitsingsregelement eens door te spitten, voor wat betreft het eigenaarsdeel. ik dank je voor je advies ik ben hiermee een eind op weg geholpen, maar de VvE kan hier ook mee aan de slag.     

Paul

Paul

op August 14, 2021

John zei.

Dank je wel Paul, dat melden gebeurde dus niet, met als gevolg dat de VvE nu opdraaid voor de kosten van onderzoek en herstel, in de wetenschap dat er op korte termijn ook nog enkele achtergestelde onderhouds werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. is het inderdaad raadzaam om het splitsingsregelement eens door te spitten, voor wat betreft het eigenaarsdeel. ik dank je voor je advies ik ben hiermee een eind op weg geholpen, maar de VvE kan hier ook mee aan de slag.    

 

Deze kosten zijn dus voor de betreffende eigenaren, zowel onderzoekskosten als herstelkosten, dat zij deze klussen niet zelf hebben laten uitvoeren of zelf uitgevoerd hebben doet hier niets aan af.

 

Eigenaar appartement is verantwoordelijk, ook als deze zelf niets gedaan heeft, hij koopt appartementsrecht met alles erbij, ook dus de eventuele verborgen gebreken, deze moet ie zelf verhalen op de oud eigenaar en dus niet de VvE!!!!

de verschillende eigenaren hadden gewoon moeten melden dat zij gingen verbouwen en vooral ook wat dan, als er dan aan gemeenschappelijke zaken word "gesleuteld" zonder dat bestuur toezicht kon houden of had laten kunnen houden door een derde zijn de gevolgen voor appartementseigenaar....

 

lees onder kopje wel toestemming nodig! onderaan....

https://www.ijzeradvocaten.nl/bibliotheek/verbouwen-van-je-appartement-waar-moet-je-op-letten

Paul

Paul

op August 14, 2021

nee zo bedoel ik het niet, eerste oplevering is verantwoording bouwer, er zit niet voor niets 6 jaar garantie op een bouwwerk in de meeste gevallen!

en dan bedoel ik echt op nieuwbouw, bij verbouw is eigenaar verantwoordelijk....

 

Rob

Rob

op August 14, 2021

John zei:

Dank je wel Paul, dat melden gebeurde dus niet, met als gevolg dat de VvE nu opdraaid voor de kosten van onderzoek en herstel, in de wetenschap dat er op korte termijn ook nog enkele achtergestelde onderhouds werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. is het inderdaad raadzaam om het splitsingsregelement eens door te spitten, voor wat betreft het eigenaarsdeel. ik dank je voor je advies ik ben hiermee een eind op weg geholpen, maar de VvE kan hier ook mee aan de slag.     



Waarom zou de VvE op moeten draaien voor kosten van onderzoek en herstel als gebleken is dat de oorzaak ligt in slechte en zonder toestemming gedane werkzaamheden van individuele eigenaren?


Rancune is een giftig kwaad
Bob

Bob

op August 14, 2021

Wat mij betreft maakt Maurice het onnodig, en nutteloos, ingewikkeld. In deze discussie resteert nu slechts opperste verwarring. Rob richtte zich overigens tot John en niet tot Maurice.

Vèrbouw tijdens nieuwbouw bestaat gewoon niet. John heeft vragen naar aanleiding van verbouw.

Wanneer een eigenaar verbouwt en daarbij onbevoegd (zonder expliciete toestemming van de vergadering) "sleutelt" aan gemeenschappelijke delen en/of zaken is die eigenaar altijd aansprakelijk te stellen voor alle (gevolg)schade die uit zijn of haar handelen voortvloeit.

Welke delen/zaken gemeenschappelijk zijn vindt men in AvS en het, al dan niet aangepaste, vigerende MR.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op August 14, 2021

en zo is dat met de toevoeging als men verbouwt aan iets wat de appartementsrecht eigenaar toekomt en anderen ondervinden schade na deze verbouwing de eigenaar hier ook voor verantwoordelijk te stellen is, of deze verbouwing nu aangevraagd is in de ledenvergadering of niet doet hier niet aan af....

 

Maurice, als je slim bent en er is een oplevering van een gebouw laat je deze begeleiden door een goede bouwkundige, bestuur zelf is er vaak nog niet en de verkoper heeft er niet altijd belang bij om dit GOED te onderzoeken!!!!

Rob

Rob

op August 14, 2021

@Maurice, ik reageerde niet op jouw opmerkingen maar op een schrijven van John, zie quote

Ik wil wel opmerken dat ik persoonlijk nergens de relatie kan vinden tussen de topic van John en jouw aanname dat het hier gaat om verbouwingen die voor de oplevering zouden hebben plaatsgevonden.

Zoals ik het lees zijn er hier (zonder toestemming) werkzaamheden uitgevoerd door individuele eigenaren aan delen van de gemeenschappelijke zaken.
Het bestuur is niet aansprakelijk of verantwoordelijk voor het handelen van individuele eigenaren.


Rancune is een giftig kwaad
Bob

Bob

op August 14, 2021

Paul

Quote

bestuur zelf is er vaak nog niet

Unquote

 

Maurice 

Quote

Aan wie wil je de gemeenschappelijke gedeeltes en zaken  opleveren als er geen bestuur is.

Unquote

 

Ook hier weer onnodig verwarring. 

Ik moet Paul even aanvullen. Een (eerste) bestuur is er meestal wel. Het eerste bestuur wordt (meest) benoemd in de AvS. Het is vaak de Ondernemer. Er is dus hooguit nog geen bestuur uit de nieuwe eigenaars. Zo zou de Ondernemer de gemeenschappelijke delen/zaken/ruimten aan zichzelf opleveren. Vandaar dat de Ondernemer er zelf ook belang bij heeft om vóór oplevering van voornoemde zaken een nieuw bestuur te laten benoemen door de vergadering. 

De privégedeelten worden los van de gezamenlijke eigendom opgeleverd. 

Tot slot. De Ondernemer laat de verkoop meestentijds aan een andere partij, een professionele verkoper/makelaar. De verkoper heeft zo geen enkel belang bij oplevering dan wel goed of slecht onderzoek.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!