Vergadering overslaan?

Bob

Bob

op June 27, 2020

Jaap Zekveld zei:

Shit hits the fan, de vrouw van de voorzitter vervult de rol van de kascommissie. Vraag me niet hoe dit ooit heeft kunnen gebeuren, maar ik veronderstel onwetendheid. De rol van de beheerder is hier beslist niet kies want zij hebben nooit duidelijk gemaakt dat de samenstelling van de kascommissie wettelijk is bepaald.

Een eigenaar die in 2010 vragen aan de beheerder stelde over deze constructie kreeg destijds de toorn van de voorzitter over zich heen en heeft zich niet meer met de V.v.E. bemoeid.

 

Of er schade is? Achteraf kijk je de koe in de kont.

Ik kan op een lege snelweg prima 190 rijden, maar de wetgever denkt daar anders over. Rutte en Co kunnen het land prima regeren en hebben echt onze mening op 17 maart 2021 niet nodig om hun ding te doen.... 



Begrijp ik goed dat je aangeeft dat de kascommissie al (meer dan) 10 jaar bestaat uit alleen maar 1 persoon, te weten de echtgenote van de voorzitter van het bestuur? En verder dat noch de vergadering, noch de beheerder daar iets van heeft gezegd of gevonden?

Heeft iedereen dit al die tijd geaccepteerd, en hebben de leden (heeft de vergadering) al die jaren telkens weer decharge verleend?

Hoeveel bestuursleden zijn er benoemd?


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Jaap

Jaap

op June 27, 2020
Van de bestuursleden is alleen de voorzitter nog over, de 2 anderen hielden het binnen de kortste keren al voor gezien. En ja mea culpa is er jaar op jaar decharge verleend. Als ik iedere avond voor het slapen gaan een bladzijde uit het BW had gelezen dan was ik wijzer geweest... Gekscherend noem ik het een VVV, Vereniging van de Voorzitter. Ik zal nog een ander topic openen, want er speelt nog wel meer.
Bob

Bob

op June 27, 2020

Jaap Zekveld zei:
Van de bestuursleden is alleen de voorzitter nog over, de 2 anderen hielden het binnen de kortste keren al voor gezien. En ja mea culpa is er jaar op jaar decharge verleend. Als ik iedere avond voor het slapen gaan een bladzijde uit het BW had gelezen dan was ik wijzer geweest... Gekscherend noem ik het een VVV, Vereniging van de Voorzitter. Ik zal nog een ander topic openen, want er speelt nog wel meer.


Je hebt niet per definitie alle kansen verspeeld met het verlenen van décharge.

De décharge heeft slechts betrekking op hetgeen uit de jaarrekening blijkt, voor 
zover het daarin gepresenteerde correct is. De décharge heeft geen betrekking op hetgeen in de jaarrekening niet of onjuist is verantwoord. Aansprakelijkheid duurt daarvoor voort.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op June 28, 2020

als iemand de wet overtreed, en dat is in dit geval zo, dan kun je daar aangifte van doen als je daar voor kiest, zeker in dit geval lijkt me dat wijs omdat er schade kan zijn geleden al hoeft dit niet natuurlijk....

 

de vve ben jezelf trouwens dus je bent gewoon belanghebbende en vanuit die positie heb je meer mogelijkheden dan vaak gedacht wordt.

 

Hier een leuk stukje over de goedkeuring van de financiele jaarstukken en dat de rechter deze vernietigd heeft omdat de kascommissie uit 1 persoon bestond.

 

https://www.nederlandvve.nl/vve-nieuws/geen-kascommissie-geen-goedgekeurde-jaarstukken/

 

Hier een stukje over aangifte doen....

 

https://ak-advocaten.eu/de-aansprakelijkheid-van-vve-bestuurders-bij-fraude/

Bob

Bob

op June 28, 2020

Deze algemene verwijzingen zijn me allemaal bekend. Daarmee is mijn vraag/opmerking verre van beantwoord. Die kwam voort uit het feit dat je al in jouw eerste post in deze thread Jaap aangaf dat jij zeker aangifte zou doen.

Prachtig advies, Voor het doen van aangifte is het echter nodig dat er een strafbaar feit moet zijn en bewijs is ook wel handig. We zijn nu na jouw eerste advies op bladzijde 3, en er is nog steeds geen kwestie die een aangifte zou rechtvaardigen. Waarvan moet Jaap nu aangifte doen ??


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Bob

Bob

op June 28, 2020

Je schreef in jouw eerste reactie

of je hierom wel of niet aangifte kunt doen? ik persoonlijk zou dit wel doen, al was het maar om sterker te staan in een eventuele schadeclaim zaak....


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Jaap

Jaap

op June 28, 2020
Moge heren, het doel is dat we iedere dag wat leren toch? :D en wie dit topic doorleest wordt er weer wat wijzer van. Gelijk hebben of gelijk krijgen speelt geen rol want er valt niets te verdelen.
Bob

Bob

op June 28, 2020

Jaap Zekveld zei:
Moge heren, het doel is dat we iedere dag wat leren toch? :D en wie dit topic doorleest wordt er weer wat wijzer van. Gelijk hebben of gelijk krijgen speelt geen rol want er valt niets te verdelen.


Het is mij (en ook Rob waarschijnlijk) alleen maar te doen om een goed, correct en gefundeerd advies. En dat kreeg je naar mijn idee niet. Naar ik aanneem helpt Paul jou wel verder. Ik wens je veel succes, want er is zo te zien het nodige mis in jouw VvE.


Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Jaap

Jaap

op June 28, 2020

Bob, de inbreng van Paul triggert jou waardoor e.e.a. in een stroomversnelling brengt, ik ben er enorm mee geholpen.

 

Zijn de navolgende stappen juist?

-Het bestuur (de voorzitter) vorderen om verplichtingen zoals in modelreglement 1992 artikel 4 zijn omschreven en in de splitsingsakte onder punt 6 zijn toegelicht na te komen

-in de vergadering het bestuur géén décharge te verlenen (als hier overheen wordt gewalst dit besluit binnen 30 dagen na ....etc te laten vernietigen.)

-in de vergadering een kascomissie vaststellen voor de boekjaren 2018/2019 en 2019/2020

-na de goedkeuring van de kascommissie wederom een vergadering uit te schrijven (vóór 31-12-2020) en hierna met een schone lei verder gaan.

 

 

Rob

Rob

op June 28, 2020

Ik ben het eens met Bob.
Het komt regelmatig voor dat een reactie ook bij mij extra vragen oproept en is het jammer dat er geen antwoorden op die vragen komen. Ik ben vaak zeer nieuwsgierig naar de gedachtegang achter bepaalde reacties.
Zo is er op de volgende vragen nog steeds geen (duidelijk) antwoord gegeven volgens mij.

Begrijp ik goed dat je aangeeft dat de kascommissie al (meer dan) 10 jaar bestaat uit alleen maar 1 persoon, te weten de echtgenote van de voorzitter van het bestuur?
En verder dat noch de vergadering, noch de beheerder daar iets van heeft gezegd of gevonden?
... Er is nog steeds geen kwestie die een aangifte zou rechtvaardigen. Waarvan moet Jaap nu aangifte doen ?

Zoals ik Paul begrijp is hij van mening dat het niet houden van de vergadering binnen de gestelde termijn een overtreding is van de wet en er dus aangifte gedaan zou moeten worden.
Dan kunnen we nog wel een poosje doorgaan.
In de wet staat dat de kascommissie uit minimaal 2 leden moet bestaan, dus in geval van 1 lid aangifte doen?
Ik vermoed zomaar dat het wettelijke orgaan "voorzitter van de vergadering" in deze VvE niet benoemd is, dus aangifte doen?

Tenslotte, waarom zou je als VvE bijvoorbaat al geen dechargé verlenen of indien er wél decharge verleend wordt direct naar de rechter stappen?
Dat men de vrouw van de voorzitter heeft benoemd tot lid van de kascommissie is m.i. zeker niet verstandig maar verboden is het volgens mij ook niet. Het betekent ook niet automatisch dat de administratie niet in orde is of dat er sprake moet zijn van fraude.
Ik heb daarvoor in ieder geval nog geen enkel bewijs voorbij zien komen hier op het forum .

 

 


Rancune is een giftig kwaad